Porsche Cayenne S Diesel

Hemels huwelijk

Porsche Cayenne S Diesel
Porsche Cayenne S DieselPorsche Cayenne S DieselPorsche Cayenne S DieselPorsche Cayenne S DieselPorsche Cayenne S Diesel
AutoWeek 45 2012
AutoWeek 45 2012

Je leest het in AutoWeek 45 2012

Tot voor kort was er bij de Cayenne keuze uit dorstige benzinemotoren, een hybride en een relatief bescheiden dieselmotor. Vergeet ze allemaal, want met de komst van de nieuwe S Diesel worden de overige versies in één klap overbodig. De V8-dieselmotor is de Cayenne op het lijf geschreven en jaagt met zijn overweldigende koppel de laatste vooroordelen over een Porsche met dit type motor naar de eeuwige jachtvelden.

Als je het rijden met een Porsche Cayenne een béétje betaalbaar wilde houden, was je tot voor kort aangewezen op de V6 TDI-motor uit de Volkswagen Touareg. En hoewel die met zijn relatief lage verbruik in ons land logischerwijs een groot deel van de verkopen voor zijn rekening neemt en op zich heel acceptabele prestaties levert, zorgt die toch niet voor het échte Porsche-gevoel. Dat is nu verleden tijd. De nieuwe zelfontbrander onder de motorkap van de Cayenne S Diesel is goed voor 382 pk. Nog indrukwekkender is het koppel van 850 Nm, met afstand de hoogste waarde in de Cayenne-familie en zelfs meer dan de W12-motor van Bentley in zijn meest krachtige uitvoering te bieden heeft. Op dieselgebied wordt hij alleen overtroffen door Audi's V12 TDI-motor, maar die is niet meer leverbaar. Ook voor de V8 shopten de ingenieurs van Porsche in de magazijnen van haar zustermerk uit Ingolstadt, hoewel de motor op diverse punten werd aangepast. Zo werd de tussenkoeler van de Cayenne Turbo gemonteerd, de turbodruk met 0,2 bar verhoogd en de kleppen en zuigers aangepast. Het resultaat is een motor die fors meer vermogen levert dan zijn Audi-equivalent, zoals het een Porsche betaamt. En de 'S-'badge – die hij als eerste diesel-Porsche mag dragen – beslist eer aandoet. Uiteraard wordt het vermogen via alle vier de wielen op de weg overgedragen, gezien het enorme koppel geen overbodige luxe.

Surrealistisch

Zodra je de sleutel (die vreemd genoeg de vorm van een Panamera heeft) omdraait, moet je echt de oren spitsen om te horen dat hier een diesel aan het werk is. De sound engineers van Porsche hebben het uitlaatsysteem flink aangepakt om een sportief geluid te creëren en dat is gelukt. Het krachtige geroffel past uitstekend bij een stoer apparaat als de Cayenne en lijkt zelfs wel op dat van een Amerikaanse V8. Binnenin hoor je daarvan weinig terug, maar bij gas geven wordt de indrukwekkende voorwaartse duw begeleid door een bijpassend zware grom. De wijze waarop de Cayenne S Diesel versnelt heeft bijna iets surrealistisch. In rechte lijn zijn er weliswaar SUV's die nóg sneller zijn, maar de manier waarop hij met name in het middengebied van het toerenbereik snelheid vergaart is net zo opwindend als de enorme acceleratiekracht van bijvoorbeeld een Cayenne Turbo. Sterker, het soevereine gevoel dat je krijgt als je voortglijdt op die enorme lading koppel doet je afvragen waarom je in hemelsnaam nog een Cayenne met V8-benzinemotor zou moeten kopen. De meerprijs van bijna 58.000 euro die een Turbo vergt ten opzichte van een S Diesel zou je ook stuk kunnen gooien op een leuke Boxster… En als bonus hoef je zelf veel minder vaak te tanken, want met een geclaimd gemiddeld verbruik van 8,3 liter op 100 km zou je met de optionele 100 liter-tank theoretisch een actieradius van circa 1.200 km kunnen halen. Maar dan moet je uiteraard niet teveel gebruikmaken van het enorme vermogen, en laat de S Diesel je nu juist wél verleiden om dat veelvuldig te doen. De duw in je rug is ronduit verslavend en de V8 klimt enthousiast in de toerenladder. De achttraps automaat met koppelomvormer schakelt niet zo bliksemsnel als een bak met dubbele koppeling, maar wisselt wel bijzonder soepel van verzet. Soms zie je zelfs pas dat hij heeft teruggeschakeld als je naar het schakeldisplay kijkt in het instrumentarium, verder merk je er eigenlijk niets van. Je hoort het zelfs niet eens, zo beschaafd doet de motor zijn werk. Alleen blijkt het geclaimde verbruik onhaalbaar, bij onze testrit in bergachtig gebied scoorden we volgens de boordcomputer een gemiddelde van net geen 1 op 9.

Nerveus

Dat neemt niet weg dat de nieuwe V8-diesel een sublieme motor is – en dat is niet het enige indrukwekkende aspect aan de Cayenne S Diesel. Het is onvoorstelbaar hoe je deze 2,2 ton zware kolos op hoog tempo door bochten kunt jagen. Nog niet eens zo lang geleden kon je dit soort bochtsnelheden alleen met een GT realiseren, nu is het mogelijk met een enorme diesel-SUV. In de standaardsetting laat de optionele luchtvering waarvan onze testauto was voorzien nog redelijk wat carrosseriebewegingen toe, maar als je de sportstand kiest, vergeet je al snel dat je met zo'n hoge en topzware auto op pad bent. Daar komt bij dat de remmen van de buitencategorie zijn – typisch Porsche – en de besturing lekker direct en communicatief is. Het is bovenal echter een geweldige reisauto, met een comfortabele onderstelafstelling die alleen wat gevoel is voor dwarsrichels. Als je kiest voor grote wielen leidt dat tot een wat nerveus rijgedrag. Hoewel zelfs de optionele 20 inch wielen relatief bescheiden ogen onder deze auto, is dat iets om rekening mee te houden. Maar dit is naast het iets teleurstellende verbruik dan ook het enige wat we kunnen aanmerken op deze auto. Als totaalpakket klopt hij in alle opzichten. Natuurlijk is ruim 108.000 euro bepaald niet niks, maar voor Porsche-begrippen krijg je serieus veel auto en motor voor je geld. Je hebt niet alleen veel vermogen tot je beschikking, maar ook een ruim interieur dat aanvoelt alsof het voor de eeuwigheid is gemaakt. Het oogt bovendien erg fraai, mede door de oplopende middenconsole die het cockpitgevoel versterkt. Wij zouden wel een lichte kleurstelling kiezen, dat komt het ruimtegevoel absoluut ten goede. En mocht je de behoefte voelen om een aanhanger achter de Cayenne te hangen, dan is het goed om te weten dat er 3,5 ton achter kan. Het is alleen wel aan te bevelen om dan niet al dit koppelgeweld aan te spreken, want dan zouden de paarden wel eens met buikpijn uit de trailer kunnen komen…

Als u in de markt bent voor een Cayenne, is dit zonder twijfel de uitvoering om voor te gaan. Bij een sportwagen kun je wellicht nog twisten over de combinatie met een dieselmotor, maar ondanks zijn sportieve inborst blijft dit een grote SUV waarbij de karakteristiek van een zelfontbrander perfect past. De V6 diesel is nog steeds de Cayenne om voor te gaan als efficiency vooropstaat, maar als je entertainment belangrijker vindt dan verbruik, is dit absoluut de beste Cayenne van dit moment.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (29) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum