Porsche Cayenne Diesel – 2012 – 458.041 km - Klokje rond
Eigenaar gaf tot nu toe zo'n 34.000 euro uit aan onderhoud
50 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Luc Vranken
- Klokje rond
Met een ambassadeur als Jan Willem Kradolfer heb je als automerk geen marketing meer nodig. Hij ademt Porsche en als hij moest kiezen tussen alle modellen is zijn huidige Cayenne diesel zijn favoriet. Hij noemt hem ‘de auto die alles kan’. Maar kan hij ermee een half miljoen kilometers halen?
Porsche-adept
Zeg Porsche en velen roepen meteen ‘911’. Jan Willem Kradolfer uit Huizen is weliswaar ronduit lyrisch over zijn Porsche Cayenne Diesel, maar ook hij is zeer bekend met het fenomeen 911. “Ik ben een Porsche-adept. Ik rijd al mijn halve leven 911. Ik heb er inmiddels acht gehad en reed er soms 50.000 kilometer per jaar mee. Het is een fantastische auto. Maar toch ben ik overgestapt naar een Cayenne diesel.” En dan willen wij natuurlijk weten waarom.
“Op mijn 37ste werd ik onverwacht voor het eerst vader, van dochter Noor. Toen bleek de 911 4S Cabrio van mijn vrouw Madelon en mij toch niet zo heel praktisch met een kinderwagen aan boord. Dus ben ik overgestapt naar een gezinsauto, maar dan wel één zoals alleen Porsche die kan bouwen”, vertelt Jan Willem met een lach.
Feest
Hij heeft alle reden om te lachen. Want die 991 4S Cabrio bleef gewoon, en daarnaast kwam er nog een Taycan Cross Turismo. Zo heeft ieder gezinslid van de Kradolfers inmiddels zijn of haar eigen Porsche. Noor heeft nu haar rijbewijs en komt gezellig even langs tijdens de keuring met de 4S Cabrio. En mevrouw Kradolfer rijdt dus met de elektrische Porsche. Jan Willem is partner binnen een consultancy-bureau en is van het type dat alles oppakt, aanpakt en dan ook doorpakt. “We doen alles, van ad interim ceo tot crisismanagement en alles er tussenin, door heel Nederland en daarbuiten.” Zijn zakelijke mobiliteit doet hij het liefst per auto. “Geregeld ging ik met de Cayenne naar ons huis in Spanje, en vlogen de dames in. Ik houd van autorijden”, legt Jan Willem uit.
De Cayenne diesel is bepaald geen opgave om te rijden, het is in de ogen van Jan Willem een waar feest. “Heb je al eens met zo’n ding op het circuit gereden? Hij kan daar echt wat. Maar met net zoveel gemak jakker je hem door onverhard, heuvelachtig terrein. Zonder sneeuwkettingen naar de wintersport, de Cayenne komt er wel.”
Keurmeester Tim de Leeuw kan deze SUV uit Stuttgart ook wel waarderen. Hij is bepaald niet ontevreden na de uitgebreide proefrit. Maar Tim heeft toch wat opmerkingen. Over het stuurwiel bijvoorbeeld, dat iets naar links staat bij rechtuit rijden. Jan Willem is verbaasd: “Ik rijd er elke dag in, dat is mij niet opgevallen.” Verder noemt Tim de schokdempers vrij slap en ruikt hij ergens in de verte wat uitlaatgassen. Er is, kortom, nog wel het een en ander te onderzoeken op de brug.
Ook hobby
Jan Willem is realistisch genoeg om te beseffen dat Porsche-rijden een bepaald prijskaartje heeft. “Natuurlijk, het zijn raspaardjes die je goed moet verzorgen. Dat kost best veel geld, maar het is tevens een hobby voor mij. Dus dat moet je ook meenemen. Ik kan zomaar op een avond even naar mijn auto gaan kijken in de garage, ik heb er echt wat mee.”
Twee dieptepunten in het technisch functioneren van de Cayenne diesel springen eruit. “Een keer ging de dynamo kapot. Toen werkte niets meer. We waren onderweg naar Spanje en strandden in Frankrijk. Dankzij de verlengde garantie is het keurig opgelost, maar dat was wel even schrikken.” Het was de enige keer dat de Porsche zijn inzittenden heeft laten staan.
Naar aanleiding van herhaaldelijk koelwaterlekkage is de dieselmotor nog een keer grondig onder handen genomen. Waarbij vele pakkingen zijn vernieuwd. Al met al heeft de Cayenne de afgelopen jaren de nodige zorg genoten, maar echt extreem is het niet uit de hand gelopen met de onderhoudskosten, naar Porsche-begrippen althans.
Het lijstje van Tim is inmiddels aardig op lengte, maar toch is onze keurmeester niet teleurgesteld. “Die vijf ton halen is geen probleem, mits je die injector meteen aanpakt. Het is verder een fraaie, frisse verschijning die zeker een duim omhoog verdient.” Jan Willem gaat tevreden op huis aan. Dochterlief Noor met de Cabrio in zijn slipstream. We missen zijn onuitputtelijke stroom energie en enthousiasme over zijn Porsches nu al.
Eigenaar Porsche Cayenne Diesel
Naam Jan Willem Kradolfer
Bouwjaar 1973
Woonplaats Huizen
Beroep Consultant
Eerste auto Citroën Ami
Vorige auto Ook een Porsche Cayenne
Wat zou je veranderen aan je Cayenne diesel? “De chromen rand van de achterste zijruiten wil ik strak hebben.”
Verste reis met de Porsche? “Spanje.”
Onderhoudshistorie
We hebben een hoop informatie over de Cayenne diesel. Porsche rijden heeft zonder meer zijn prijs, maar dit lijkt ons te overzien.
- 90.000 beurt
- 124.000 ruitewisserbladen
- n.b. beurt brandstofreiniger plus 2 banden
- 153.000 banden
- 165.000 apk plus lampjes
- 181.000 remmen v/a plus grote beurt
- 183.000 sensor bandenspanning
- 213.000 grote beurt met ruitesproeier en remmen
- 244.000 grote beurt
- 272.000 2 banden accu
- 291.000 2 banden en sensor check einde garantie
- 304.000 bakolie verversen plus twee sensoren
- 306.000 grote beurt
- 328.000 reflector
- 331.000 kleine beurt
- n.b. Bumper spuiten lambdasonde strip achter
- 356.000 beurt met wat dingen
- 366.000 roetfilter check
- 367.000 beurt plus portierslot
- 358.000 lekkage kofferbak
- n.b. beurt, waterpomp vervangen, multiriem, koelvloeistoflekkage
- 398.000 4 allseason banden
- 400.000 lekke band
- 408.000 koelvloeistof en pakkingen
- 410.000 schade achter
- 412.000 schade achter plus memory stand stoel gerepareerd
- 422.000 rubbers aandrijflijn en ophanging vernieuwd
- 434.000 injectors en brandplaatjes vervangen
- n.b. dynamo vervangen
- 440.000 waterpomp vervangen ivm lekkage
- 455.000 onderhoudsbeurt
Wat mankeert er aan de Porsche Cayenne?
- Dakraam kraakt behoorlijk bij bediening
- Stuur staat iets naar links bij rechtuit rijden
- Bak slipt wat bij schakelen. Met name naar de derde versnelling
- Schokdempers beginnen wat slap te worden
- Af en toe uitlaatgas ruikbaar, door een lekkende injectorafdichting
- In de hele auto staan diverse storingen opgeslagen op meerdere componenten waaronder het roetfilter
- Veel koelwater lekkage sporen zichtbaar rondom de motor, vermoedelijk van een oude lekkage
- Klein olie zweetspoor bij het voorste differentieel
- Isolatie onder de auto is wat aangevreten bij de versnellingsbak
- Achterste draagarm rubbers (voor, onder) zijn ingescheurd
- Remmen voor worden minder
- Banden rondom aan de binnenkant wat verder afgesleten
- Distributieketting rammelt kort na de warme start
De mening van Carrec Technocenter
“‘Een bijzonder goed bijgehouden Porsche. Desondanks zijn er zaken die direct aandacht vereisen, zoals de injectorafdichting. Verder is er een rammelende distributieketting te horen. Evengoed is deze hoge kilometerstand een mooie prestatie met deze Cayenne, waarvan de dieselmotor niet per se als zeer betrouwbaar bekend staat.’’
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | Cayenne Diesel |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 87.400 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.967 cc |
Maximaal vermogen | 176 kW / 240 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 550 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 85 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.846 mm / 1.939 mm / 1.705 mm |
Wielbasis | 2.895 mm |
Massa leeg | 2.075 kg |
Laadvermogen | 785 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 750 kg |
Banden | 255/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 220 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,6 s |
Brandstofverbruik | 7,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 189 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Porsche Cayenne 4.8 S 958 | 108.000KM | 1st Owner | BOSE | Sunroof | Air Suspension
- 2011
- 108.000 km

Porsche Cayenne 4.8 Turbo | 97.000KM | Porsche Exclusive | Panorama | BOSE | Auxiliary Heater
- 2011
- 97.000 km

Porsche Cayenne 3.0 S Hybrid|Dealer ond.|BOSE|Memory
- 2011
- 98.600 km