Porsche 968 Coupé (1994)
Bijzonder fijn instapmodel
'911' staat voor één van de hoogtepunten uit de autogeschiedenis. Wanneer je als fabrikant zo'n auto in je prijslijst hebt staan, moeten de andere modellen zich extra bewijzen. Zeker als het gaat om een uitvoering die minder kost en zodoende door het leven moet als 'goedkoopste' van de prestigieuze reeks.
Toch zijn we ervan overtuigd dat u de test van deze pagina wel zult waarderen. Als we afgaan op de belangstelling voor de auto toen wij er mee op pad waren, ('wij' want een Porsche wordt op de redactie altijd gedeeld) moet iedereen razend benieuwd zijn.
Jan en alleman kijken je na. Jong en oud omsingelen een verlaten Porsche 968. Een ieder probeert met kromme rug een glimp op te vangen van het interieur. Men neemt de tijd om alle hoeken van de auto in zich op te nemen door een wandelingetje rondom. Bij het tankstation voor een nieuwe voorraad super plus voel je je een beroemdheid. Welk instapmodel krijgt dat voor elkaar? Voor- en achterkant vinden we bijzonder goed geslaagd. Het front van de 968 lijkt, meer dan dat van de 928 op een 911 (daar is-ie weer). De achterkant heeft veel weg van de kont van de 928. In de zijkanten herkennen we iets van de spierbundels van de 944. In zijn geheel komt de auto zowel stijlvol, gedrongen als zeer krachtig over.
Soepel en krachtig
Porsche koos voor een viercilinder als krachtbron voor de 968. In feite dezelfde motor als in de 944 S2 lag. Zonder turbocompressor, maar met verfijnde ademhaling dankzij de welbekende multikleppentechniek. Een fenomeen waar ook het eigenzinnige Porsche al jarenlang niet aan voorbij gaat. De 968 heeft als bijzonderheid een zogenaamd VarioCam-systeem. Dat is een techniek waarbij de stand van de nokkenas gedurende het opklimmen in toeren verandert. Dat betekent weer dat de klepbediening vlotter verloopt en dat betekent: méér kracht.
Elke cilinder telt twee inlaat- en twee uitlaatkleppen. Het zijn enorme potten, daar voorin de Porsche 968. De boring meet meer dan 10 centimeter. De slag is bijna 9. Volgens de fabriek levert dat 240 paardekrachten op, die 1370 kilogram (+ bestuurder) moeten voortsleuren.
Voordat u met zakrekenmachine en deze cijfers aan het rekenen slaat: de Porsche 968 is een snelle auto. De trekkracht is zelfs indrukwekkend te noemen. Meer dan 300 Nm (bij 4100 tpm) komen ook wij niet dagelijks tegen.
De motorpower wordt via een zesversnellingsbak aan de achterwielen doorgegeven. In de tweede versnelling haal je al 100 km/h... en dan heb je er nog vier te gaan! Je zult die zes in Nederland dan ook nauwelijks inleggen. Wij deden het natuurlijk wel en, inderdaad, ook dan is er nog trekkracht beschikbaar.
Standaard airbags
De 968 heeft een airbag voor bestuurder én passagier. Die veiligheidsvoorziening links bepaalt de stuurwielvorm in belangrijke mate. Jammer, want echt lekker sportief aanpakken doet het 968-stuur niet. Maar als dat komt door een airbag nemen we dat graag voor lief. De zitpositie (leer in overvloed) is overigens in orde. Niet alle instrumenten en knopjes zijn even logisch ingedeeld en makkelijk bereikbaar, maar voor het belangrijkste werk, sturen, gasgeven en schakelen, zitten alle toebehoren op de goede plaats. Hoewel er een achterbank is, is de ruimte achterin niet toereikend om te kunnen zitten.
Deze Porsche is mooi, bloedsnel, compleet en zonder twijfel duurzaam. Mede-automobilisten kijken huizenhoog tegen je op, want ze willen ze ook altijd zien hoe de gelukkige bestuurder er uitziet. Kortom: een Porsche onder je kont is kicken, maar daarmee is de kous niet af.
Een voormalige 911-bezitter (zijn auto is inmiddels gestolen) mocht van ons de 968 even proberen. 'Ik mis een beetje de beleving van de brute kracht', vertelde hij achteraf.
Dat doet echter niets af aan de capaciteiten van de 'simpele' 968, dit is gewoon een compleet ander soort auto. Omdat we de beroerdste niet zijn en we ons kunnen voorstellen dat u ook wel eens wilt weten hoe het is om met de al zo vaak genoemde 911 te rijden treft u daarvan op de volgende pagina een test aan.
Dan heeft u meteen een mooie vergelijking met de 968, het meest indrukwekkende instapmodel sinds tijden.
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | 968 Coupé |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 75.554 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.990 cc |
Maximaal vermogen | 176 kW / 239 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 305 Nm bij 4.100 tpm |
Inhoud brandstoftank | 74 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.320 mm / 1.735 mm / 1.275 mm |
Wielbasis | 2.400 mm |
Massa leeg | 1.370 kg |
Laadvermogen | 330 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 500 kg |
Banden voor | 205/55ZR16Prijzen |
Banden achter | 225/50ZR16Prijzen |
Topsnelheid | 252 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,5 s (fabrieksopgave: 6,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Een Porsche 968 kan zich prima meten met een 911 uit die tijd maar kost veel minder
Porsche 968 - Rijtest - Uit de Oude Doos
Porsche 968 - Op de rollenbank
Volbeladen, voorzien van bed, toilet en keuken: hoe veilig zijn campers daarmee?
Test: Maserati MC20 GT2 Stradale – Er is ruimte voor meer
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.