Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Porsche 911 Targa

Neoclassicisme

19
Porsche 911 Targa
Porsche 911 TargaPorsche 911 TargaPorsche 911 TargaPorsche 911 TargaPorsche 911 TargaPorsche 911 TargaPorsche 911 TargaPorsche 911 Targa
  • Marco Gorter
  • Eerste rijtest
24 juni 2014 om 10:58
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 17 2014
AutoWeek 17 2014

Je leest het in AutoWeek 17 2014

Met de komst van de nieuwe 911 Targa gaat Porsche op de klassieke toer. Niet langer een groot schuifdak, maar weer echt open rijden. Een terugkeer naar het klassieke Targa-rijden. Betekent een stap terug naar oude waarden een stap voorwaarts voor de Targa?

Sierlijk glijdt de achtersteven van de nieuwe 911 Targa achterwaarts en omhoog. Twee uitsparingen in de rolbeugel klappen open en stellen het stoffen middelste gedeelte van het dak in staat naar achteren te bewegen. Halverwege de twintig seconden durende exercitie lijkt de 911 wel een Transformer, zo'n als auto vermomde robot.

Porsche verdient in elk geval de prijs voor de meest wonderlijke transformatie van dicht naar open. Met het dakje netjes op zijn plek glijdt het achterste stuk weer terug en wordt de 911 wederom auto. Een welhaast nostalgische auto bovendien, want met de komst van deze generatie keert Porsche terug naar de klassieke Targa-waarden. Niet langer heb je een groot glazen dakraam boven je, maar een echt stoffen dakje.

Eenmaal weggevouwen is er dus alle ruimte voor de elementen. Omdat het deel tussen voorruit en rolbeugel geheel open is, krijgt de nieuwe semi-cabriolet bovendien een veel herkenbaarder uiterlijk, hoewel de terugkeer van de metaalkleurige rolbeugel en de afwezigheid van C-stijlen daar ook aan bijdragen. Een eigen gezicht kun je de Targa niet ontzeggen en afgaand op de reacties vinden de meeste mensen het nog een knap koppie ook. De eerste slag heeft de nieuweling dus alvast binnen, maar overtuigt deze moderne interpretatie van een klassiek concept ook in de praktijk?

Riskant
Laten we beginnen met te zeggen dat het in elk geval niet de meest praktische manier is om open 911 te rijden. In tegenstelling tot de volwaardige cabriolet kun je bijvoorbeeld niet rijdend openen of sluiten. Daarbij heb je zo'n 40 centimeter vrije ruimte nodig achter de 911, anders weigert het systeem dienst, om schades te voorkomen. Het achterste deel steekt halverwege namelijk een flink stuk uit.

Even snel voor een verkeerslicht is ook riskant, omdat de transformatie twintig seconden in beslag neemt, wat voor moderne begrippen relatief lang is. Zit je echter eenmaal open, dan geniet je wel van de wind door je haren en toch zit je in verhouding tot een volwaardige cabriolet relatief beschut. Sterker nog, dankzij de windgeleiders boven de voorruit zit je, als je de raampjes omhoog doet, redelijk uit de wind. Ook prettig is dat je minder het idee hebt dat mensen naar binnen staan te gluren, gezien de hoeveelheid aandacht die je in de Targa krijgt bepaald geen overbodige luxe.

Niet alleen het uiterlijk doet mensen namelijk omkijken. Lang voordat de 911 in beeld komt, heeft de karakteristieke boxerroffel z'n aanwezigheid al aangekondigd. Bij lage toerentallen pruttelt de 3,4-liter boxermotor wat, bijna alsof het blok protesteert tegen de bedaagde rijstijl. Echt grote stappen zet de Targa dan ook niet. Langzaam is anders, maar om nu te zeggen dat je wordt gelanceerd. Maar dan komt het moment dat de naald de 5.000 nadert en de zescilinder zijn ware aard toont.

In slechts een paar honderd toeren verschil ontplooit de volle macht van de boxer zich en begint de motor zijn herkenbare, metalige symfonie te blazen. Wát een spektakel zit er in die laatste 2.500 omwentelingen van het toerenbereik. Daar lijkt de Porsche zowel qua snelheid als qua geluid een totaal andere auto. Wellicht dat de extra 50 pk en 50 Nm van de Targa 4S wat souplesse toevoegen, maar aan sensatie heb je in de 350 pk sterke instapper in elk geval geen gebrek.

Foolproof
Nu heeft de boxermotor van nature al toeren nodig om tot zijn recht te komen, maar door het vrij hoge gewicht van de Targa valt het meer op dan in de coupé. Vierwielaandrijving is bijvoorbeeld, net als in de vorige Targa, verplicht. Voeg daar nog eens de verstevigingen van de cabriolet én een glazen achterruit aan toe en je komt snel in de buurt van de 1.600 kilo. Tikkeltje aan de zware kant dus voor een sportauto en nog enkele tientallen kilo's zwaarder dan de cabriolet.

Porsche heeft er om die reden voor gekozen om niet alleen op sportiviteit in te zetten, maar de Targa juist wat comfortabeler te maken. Ten opzichte van de coupé is de Targa dus softer afgesteld, wat resulteert in een wat meegaander rijgedrag en fractioneel minder vinnigheid. Vergis je echter niet: nog altijd is de grens van je durf meestal veel eerder bereikt dan de grenzen van de 911. Dankzij de standaard vierwielaandrijving is de Targa bovendien behoorlijk foolproof. Er is een fenomenale hoeveelheid tractie, dus bocht-uit kom je sowieso niet in de problemen. Maar ook onderstuur bij het ingaan van de bocht is zeldzaam. Dat de Targa iets minder scherp aanvoelt, zegt meer over de genialiteit van de coupé dan over de zwakte van de nieuweling.

Sowieso zet Porsche met de nieuwe 911 Targa een ijzersterke allrounder neer. Kon je voorheen nog beargumenteren dat het model niet veel toevoegde, dankzij een terugkeer naar echt Targa-rijden krijgt hij weer een eigen uitstraling. Nee, het is zeker niet de meest praktische open 911; je moet vallen voor zijn klassieke uiterlijk. Wat dat betreft, past de Targa perfect binnen het gedachtegoed van het neoclassicisme. Natuurlijk leunt dat sterk op al dan niet achterhaalde ideeën uit de oudheid, maar als het er goed uitziet, is daar toch niets mis mee?

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Porsche 911
  • Lees meer over supercars en sportscars
Porsche Porsche 911 Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    Porsche 911 Cabrio 3.8 Carrera 4S

    Porsche 911 Cabrio 3.8 Carrera 4S

    • 2008
    • 54.672 km

    € 68.900

    Porsche 911 Carrera S Cabriolet

    Porsche 911 Carrera S Cabriolet

    • 2017
    • 49.500 km

    € 124.900

    Porsche 911 996 Cabrio 3.4 CARRERA

    Porsche 911 996 Cabrio 3.4 CARRERA

    • 2000
    • 195.263 km

    € 34.950

Meer Porsche 911 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Porsche 911 (992)

    56
    • 28 april 2022

Lezersreacties (19) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Porsche 911 specificaties
  • Porsche 911 occasions
  • Porsche 911 video's
Advies en informatie
  • Porsche 911 tests
  • Porsche 911 gebruikersreviews
  • Porsche 911 index
PREMIUM
Porsche Macan GTS - Test

Porsche Macan GTS - Test

Het is nogal tegenstrijdig, niet waar? Deze snelste Porsche Macan is voorzien van een gigantisch...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Porsche 911 Carrera GTS Coupé (2022)

    Porsche 911 Carrera GTS Coupé (2022)

    9
    • 5 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Porsche 911 Carrera Coupé (1999)

    Porsche 911 Carrera Coupé (1999)

    10
    • 12 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Porsche 911 Carrera T Coupé (2018)

    Porsche 911 Carrera T Coupé (2018)

    4
    • 31 december 2021
  • Gebruikersreview
    Porsche 911 Carrera Coupé (2021)

    Porsche 911 Carrera Coupé (2021)

    34
    • 5 december 2021
  • Gebruikersreview
    Porsche 911 Carrera 4 GTS Cabriolet (2018)

    Porsche 911 Carrera 4 GTS Cabriolet (2018)

    16
    • 4 november 2021
  • Gebruikersreview
    Porsche 911 (1969)

    Porsche 911 (1969)

    2
    • 28 juni 2020
  • Gebruikersreview
    Porsche 911 Carrera 4 Cabriolet (1990)

    Porsche 911 Carrera 4 Cabriolet (1990)

    13
    • 18 mei 2020
meer reviews
Porsche 718 Cayman GT4 RS - Eerste rijtest

Porsche 718 Cayman GT4 RS - Eerste rijtest

53

De atmosferische benzinemotor nadert langzaam maar zeker zijn einde. Porsche voelt dat einde...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Porsche 911 Turbo S: 0-100 km/h in 2,5 seconden

    Porsche 911 Turbo S: 0-100 km/h in 2,5...

    92
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Hoonipigasus: 1.400 pk sterke Porsche 911 voor Ken Block

    Hoonipigasus: 1.400 pk sterke Porsche 911...

    24
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Porsche 911 Sport Classic: 911 Turbo met achterwielaandrijving en handbak

    Porsche 911 Sport Classic: 911 Turbo met...

    81
    • 27 april 2022
  • Nieuws
    Opgehoogde Porsche 911 'Safari' over de Ring

    Opgehoogde Porsche 911 'Safari' over de...

    27
    • 27 april 2022
  • Nieuws
    Porsche 911 (997) - Facelift Friday

    Porsche 911 (997) - Facelift Friday

    86
    • 15 april 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte Porsche 911 in verschillende gedaantes onderweg

    Gefacelifte Porsche 911 in verschillende...

    20
    • 25 maart 2022
  • Achtergrond
    Wat is de turbobadge nog waard bij Porsche?

    Wat is de turbobadge nog waard bij Porsche?

    77
    • 20 maart 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Porsche viert feest met Taycan GTS Hockenheimring Edition

    Porsche viert feest met Taycan GTS Hockenheimring...

    24
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Porsche 911 Turbo S: 0-100 km/h in 2,5 seconden

    Porsche 911 Turbo S: 0-100 km/h in 2,5...

    92
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Porsche Taycan Turbo S volgens Mercedes-tuner Brabus

    Porsche Taycan Turbo S volgens Mercedes-tuner...

    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Hoonipigasus: 1.400 pk sterke Porsche 911 voor Ken Block

    Hoonipigasus: 1.400 pk sterke Porsche 911...

    24
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance: 1.088 pk sterke EV!

    Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance: 1.088...

    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Porsche Panamera de Nürburgring op

    Nieuwe Porsche Panamera de Nürburgring...

    18
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Betrapt: Porsche 718 Spyder RS met 500 pk

    Betrapt: Porsche 718 Spyder RS met 500...

    6
    • 11 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden