Test: Porsche 911 Carrera S Cabriolet (2005)
Fun for Two
De 911 is en blijft 'n sportieveling. Praktisch is hij natuurlijk niet, maar hij heeft meer in zijn mars dan de P.C. Hooftstraat of de boulevards van hem eisen.
Zijn dubbele karakter maakt 'm van bovengemiddeld sportief tot buitengewoon scherp!
Een Porsche 911 Cabriolet koop je niet vanwege z'n praktische inzetbaarheid. Oké, in het vooronder past 135 liter bagage, maar weekendtassen moet je op de kuipjes achter de voorstoelen meenemen. Omdat er in de Porsche (figuurlijk) de zaag is gezet, is er óók 'n stuk stijfheid uit de carrosserie verdwenen. Desalniettemin hangt er een aura van sportiviteit omheen, en terecht. Hij is voorzien van superieure techniek die het rijden te leuk maakt om alleen maar boodschapjes te doen.
Degelijk
Zodra je instapt, merk je dat de afwerking van een bijzonder hoog niveau is; alles wat je beetpakt, voelt degelijk aan. De stoelen uit Stuttgart zijn zodanig te verstellen dat je altijd een prettige positie kunt vinden. Andere passagiers dan de bijrijder moet je met deze auto niet willen meenemen. Aan de 'achterbank' heb je vrijwel niets. Ach, genieten van dezesupercabrio moet je gewoon met z'n tweeën doen.
Het instrumentarium van de 911 bestaat uit vijf klokken met in het midden de toerenteller; dat is waar het bij een sportwagen uiteindelijk om draait. Ernaast
meters voor snelheid, brandstofniveau, watertemperatuur, olietemperatuur en oliedruk. Al deze info vormt een vingerwijzing naar het karakter van deze machine, een volbloed sporter. Op het Porsche dashboard lijken de knoppen, toetsen en schakelaars willekeurig uitgestrooid. Maar voor het openen van de stoffen kap volstaat het indrukken van een enkele toets; alles gaat automatisch. Dan zit je eerste rang voor de symfonie die de zescilinderboxer ten gehore brengt.
Sportknop
De watergekoelde zescilinder achterin levert 355 pk, waardoor de auto in staat is tot een topsnelheid van 293 km/h. Klinkt leuk, maar het geeft wel een indicatie van wat z'n capaciteiten zijn. Over z'n inborst zegt het niets; deze auto beschikt over twee karakters. Van nature is de Carrera S een auto met een bovengemiddeld sportieve motor, de zespitter reageert strak op het gaspedaal. Met 't indrukken van de Sporttoets op de middenconsole zet je alles op scherp. De gasklep reageert plotseling scherper op het gaspedaal en het toerental wordt bij het naderen van het rode gebied in één keer abrupt begrensd. Het lieve is er goed af. De schokdempers en de stuurinrichting doen ook bruusker hun werk en het elektronische stabiliteitssysteem grijpt later in, als je het al niet uitgeschakeld had. Zo zien we 't graag!
De nieuwe handgeschakelde versnellingsbak laat zich nauwkeurig en zonder al te veel krachtsinspanning door het H-patroon bewegen. Trefzeker en razendsnel kun je het volgende verzet inleggen.
Voorbeeldig
De lichte, afgetrainde Porsche is simpel en ook gecontroleerd de hoek om te zetten. Rijden en glijden liggen bij de 997 ver uit elkaar. Doordat de auto zo voorbeeldig op de weg ligt, heb je nauwelijks in de gaten dat je met 'n achterwielaandrijver op pad bent. De 997 duikt voorbeeldig neutraal tot onderstuurd de bocht in. Last van een zware motor achter de achteras heb je nauwelijks, ook niet in de regen. In principe kan iedereen veilig met deze machine op pad. Maar gelukkig, wanneer je 't elektronische stabiliteitssysteem uitschakelt, is de auto met enig spel van het gaspedaal tot een keurige drift uit te dagen. Enne, ongeacht of het onderstel wel of niet in de sportstand staat.
- +Sportief
- +Degelijk
- +Dubbel karakter
- -Onpraktisch
- -Rommelig dashboard
- -Minder puur dan vroeger
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | 911 Carrera Cabriolet |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 131.356 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. boxer |
Cilinderinhoud | 3.596 cc |
Maximaal vermogen | 239 kW / 325 pk bij 6.800 tpm |
Maximaal koppel | 370 Nm bij 4.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 64 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.427 mm / 1.808 mm / 1.310 mm |
Wielbasis | 2.350 mm |
Massa leeg | 1.395 kg |
Laadvermogen | 415 kg |
Banden voor | 235/40ZR18Prijzen |
Banden achter | 265/40ZR18Prijzen |
Topsnelheid | 285 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,7 s (fabrieksopgave: 5,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,0 s / 5,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 6,7 s / 6,6 s |
Brandstofverbruik | 11,5 l/100km (fabrieksopgave: 11,0 l/100km) |
CO2-uitstoot | 266 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.