Porsche 911 Carrera GTS - Rij-impressie
Compilatiealbum
29 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Natuurlijk is de komst van de Porsche 911 Carrera GTS zo onvermijdelijk als een greatest hits album van een succesvolle popartiest. Een beetje van de Carrera S, een beetje van de Turbo en voilà: de GTS is geboren. Maar lekker dat het klinkt.
‘Let op de motorrijders als je in de bergen bent, want die denken dat ze onsterfelijk zijn”, luidde het advies een uur geleden toen ik onder een stralende Italiaanse nazomerzon in de nieuwe Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet stapte. Alleen vergat de engineer van Porsche me te waarschuwen voor bestuurders van donkerrode Alfa Romeo’s Giulia Q. Afgaand op het zeer hoge tempo waarmee de bestuurder zich een weg omhoog baant, gaat het om een local. De ingangssnelheden van bochten en de feilloosheid waarmee de Italiaan zijn rempunten bepaalt, maken blind geluk bijna onmogelijk. Bovendien gaat het tempo er consequent een paar honderd meter voor een kruising of bebouwde kom uit. Het biedt een unieke kans om de capaciteiten van de nieuwe 911 Carrera GTS op de openbare weg te testen. Zelfs zonder de maximumsnelheid grof te overschrijden, kost het de nodige moeite om het tempo te volgen. Toch doet de GTS steevast precies dat wat er van hem wordt verlangd. Remmen, insturen, de neus de goede kant op krijgen en dan het voordeel van de achterin geplaatste motor gebruiken om het vermogen effectief om te zetten in acceleratie. Als de Alfa en ik een aantal dorpen verderop elk een andere kant opgaan, heeft de GTS al een diepe indruk achtergelaten, zeker omdat hij zich ondanks zijn stuggere onderstel net zo goed thuis voelt op modaal tempo op slecht asfalt. Nog een uur later zit ik achter het stuur van een Carrera GTS coupé, op een kort baantje bij het nieuwe Porsche Experience Center in Franciacorta. Het is slechts 2,5 kilometer lang, maar elke soort bocht zit erin. Meer nog dan de cabrio overtuigt de 911 Carrera GTS hier als sportwagen waarmee je ook wel eens een trackday zou kunnen bezoeken.
De aanpassingen aan het onderstel zijn afzonderlijk niet groot, maar missen toch hun uitwerking niet. Het 10 millimeter verlaagde sportonderstel met standaard adaptieve dempers, de van de Turbo overgenomen hulpveren op de achteras en de eveneens van de Turbo afkomstige remmen maken het als een Carrera S na drie koppen extra sterke espresso: hij reageert in alles net wat feller en alerter. Net iets sneller de bocht in, net wat later remmen en net wat eerder op het gas. Als de Pirelli’s eenmaal op temperatuur zijn, kun je zelfs in de krappe bochten bijna meteen volgas zodra je de lijn de bocht uit kunt zien. De vierwielaangedreven Carrera 4 GTS is voor de tractie niet nodig en de ‘2’ voelt wat speelser aan.
Nog CAPABELER
Uiteraard kan ook deze variant nog verder op smaak worden gebracht met opties als keramische remmen, vierwielbesturing en het Lightweight Package. Daarbij ontbreekt de achterbank, zit er dunner glas in de voor- en zijruiten, is de accu vervangen door een lichter exemplaar en zijn er lichtgewicht, koolstofvezel racekuipen gemonteerd. Het scheelt 25 kilo. Dat had meer kunnen zijn maar paradoxaal genoeg is de meesturende achteras ook onderdeel van dat pakket en die is zes kilo zwaarder dan het standaard exemplaar. Het effect daarvan op de dynamiek is echter zo groot dat het volgens zijn scheppers het gewicht meer dan goedmaakt. Tien rondjes op het circuit lijken dat te bevestigen. Het gaat te ver om te zeggen dat de GTS een wezenlijk andere auto is dan de bestaande Carrera S, maar het is wel een nog capabeler sportwagen, zonder zo vernietigend snel te zijn als de Turbo.
3.0 turbo
Dat zegt overigens wel veel over de Turbo, want als de twee turbo’s op de 3,0-liter zescilinder boxermotor bij 2.500 toeren eenmaal vol beginnen te drukken, schiet de Carrera GTS weg. 480 pk en 570 Nm betekent een winst van 30 pk en 20 Nm ten opzichte van de Carrera S. Geen wereld van verschil op dit soort vermogens natuurlijk. Toch voelt de GTS in de praktijk sneller. Dat heeft alles te maken met de sportuitlaat en het feit dat een deel van de geluidsisolatie ontbreekt. Vooral in de laatste 1.000 toeren voel je de raspende zescilinderbrul resoneren in je schedelbasis. Het nodigt daardoor uit om hem door te halen, zelfs als dat voor de versnelling niet eens noodzakelijk is. Dat de gasrespons door de hogere turbodruk een fractie trager is, vergeef je hem omwille van de toegenomen snelheidsbeleving. Aan de transmissies zelf verandert niets. Wel krijgt de handbak een 10 millimeter kortere schakelpook. Leuk, maar de achttraps PDK is de betere keuze en zelf flipperen is net zo vermakelijk als zelf poken.
Pluspunten uitvergroot
Zo weet Porsche de 911 Carrera GTS toch weer tot een verleidelijk aanbod te maken. Zeker, circa € 20.000 is een forse meerprijs, al staan daar wel een hoop opties tegenover die afzonderlijk grofweg hetzelfde zouden kosten. Je krijgt er een auto voor die nog beter presteert en de pluspunten van de 911 uitvergroot. Natuurlijk is dat strikt genomen niet nodig, maar strikt genomen is een sportwagen überhaupt overbodig. Dat maakt de Carrera GTS met recht een best of.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | 911 Carrera GTS Coupé |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 8 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 215.583 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. boxer |
Cilinderinhoud | 2.981 cc |
Maximaal vermogen | 353 kW / 480 pk bij 6.500 tpm |
Maximaal koppel | 570 Nm bij 2.300 tpm |
Inhoud brandstoftank | 64 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.533 mm / 1.852 mm / 1.301 mm |
Wielbasis | 2.450 mm |
Massa leeg | 1.520 kg |
Laadvermogen | 465 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden voor | 245/35ZR20Prijzen |
Banden achter | 305/30ZR21Prijzen |
Topsnelheid | 311 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 3,4 s |
Brandstofverbruik | 10,7 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 244 g/km |
Lezersreacties (29) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.