Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Porsche
  • 911 Coupé

Porsche 911 Carrera

Sleur?

72
Porsche 911 Carrera
  • Roy Kleijwegt
  • Autotest
20 april 2020 om 15:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 4 2020
AutoWeek 4 2020

Je leest het in AutoWeek 4 2020

De 992 overspoelt ons inmiddels in al zijn gedaantes en het model is eigenlijk even briljant als altijd. Voelt het eeuwige succes van de Porsche 911 als een sleur?

Bij de facelift van de 991-generatie kreeg de 911 Carrera net als de S een turbomotor, wat natuurlijk even wennen was na decennia karakteristiek atmosferisch gehuil. En waar de non-S in het verleden een kleinere motor had, kreeg de auto nu dezelfde 3,0-liter boxermotor als de S. Dat bleef zo bij de overgang naar de 992-generatie. Wel werd er uiteraard wat getweakt en kwam er de onvermijdelijke vermogensstijging, maar niet zo veel als bij de S. De auto heeft net als de S twee turbo’s, maar deze zijn kleiner. Hierdoor spoelen ze wel sneller op waardoor de gasrespons erg gretig is. Ondanks de kleinere blazers weet de motor het met hoge toerentallen goed vol te houden.

Ja, de S pompt daar harder door, maar we kennen genoeg turboblokken die bovenin doodser zijn dan deze 911. Hij is gekoppeld aan de nieuwe achttraps PDK-transmissie, een handbak komt voor de instapper pas later beschikbaar. We zullen niemand met een voorkeur voor een handgeschakelde Porsche 911 de maat nemen, maar de automaat is extreem goed. Soepel en zacht in files en stadsverkeer, maar snel en alert op een bergweg of circuit. De extreme hardheid van een GT3 haalt hij uiteraard niet, maar dat is voor dit niveau sportwagen ook niet nodig.

De Carrera laat zien hoe belangrijk het totaalplaatje is. Alles klopt. De besturing is fijn, de zitpositie is top, de reactie van de koets op je gasinput is prima en door de manier waarop de turbo’s opspoelen bij hoge toerentallen stoor je je nooit aan een turbogat. Het interieur is strak en perfect afgewerkt met een modern multimediatouchscreen waarin de meest belangrijke zaken zijn verwerkt. De auto is bovendien snel. De sprint viel iets tegen door het natte weer, waar de winterbanden moeite mee hadden, maar geloof ons, eenmaal onderweg kom je eigenlijk nooit vermogen tekort. Sportiviteit dan wel? Nou nee, ook niet. De Carrera heeft geen vierwielsturing of PASM-onderstel (met hardere vering, stabilisatoren en lagere wegligging) maar missen we dat echt? Nee. De auto is top, je kunt de motor uitwringen zonder dat je meteen gevangenisstraf riskeert en geen moment voel je je betutteld of beknepen. De testauto had het Sport Chrono Pakket, met de draaiknop op het stuur en de prima sportstand van het ESP, die je plezier laat hebben met een niet storend vangnet. Het grootste verschil met de vorige generatie is evenwel niet zijn dynamiek (hoewel hij zonder twijfel sneller is op hetzelfde circuit), maar zijn GT-kwaliteiten, die beter zijn dan ooit. De auto biedt genoeg comfort om naar Zuid-Frankrijk te rijden, zonder dat het 911-gevoel is verdwenen. Qua rijden biedt de 911 een ongekende puurheid. Naturel vloeiend met die bekende mechanische boxersound, die door turbo’s en partikelfilters helaas minder vrijheid heeft dan vroeger, maar in deze elektrotijden is het allang mooi dat het nog kan.

Oordeel

4 sterren

De Porsche laat zien dat je geen dikke versie nodig hebt voor het 911-gevoel. Ook de ‘instapper’ is een waanzinnige sportwagen waarin je weinig tekort komt.

Signalement

Merk Porsche
Model 911 Carrera Coupé
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 8 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 155.141

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. boxer
Cilinderinhoud 2.981 cc
Maximaal vermogen 283 kW / 385 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel 450 Nm bij 1.950 tpm
Inhoud brandstoftank 64 l
Lengte / breedte / hoogte 4.519 mm / 1.852 mm / 1.298 mm
Wielbasis 2.450 mm
Massa leeg 1.480 kg
Laadvermogen 480 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden voor235/40ZR19Prijzen
Banden achter295/35ZR20Prijzen
Topsnelheid 293 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,7 s (fabrieksopgave: 4,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 1,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 2,5s
Brandstofverbruik 11,1 l/100km (fabrieksopgave: 9,0 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 233 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Porsche 911
  • Lees meer over supercars en sportscars
Porsche Porsche 911 Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    Porsche 911 992 Turbo Sport Design ACC Pano 3.8 Turbo

    Porsche 911 992 Turbo Sport Design ACC Pano 3.8 Turbo

    • 2021
    • 25.984 km

    € 262.992

    Porsche 911 3.0 Carrera 4 S

    Porsche 911 3.0 Carrera 4 S

    • 2020
    • 10.176 km

    € 194.950

    Porsche 911 Carrera 4 GTS

    Porsche 911 Carrera 4 GTS

    • 2019
    • 22.500 km

    € 159.900

Meer Porsche 911 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Porsche 911 (992)

    56
    • 28 april 2022

Lezersreacties (72) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Porsche 911 specificaties
  • Porsche 911 occasions
  • Porsche 911 video's
Advies en informatie
  • Porsche 911 tests
  • Porsche 911 gebruikersreviews
  • Porsche 911 index
PREMIUM
Dragrace Porsche 911 Turbo S versus Tesla Model S - Special

Dragrace Porsche 911 Turbo S versus Tesla Model S - Special

Decennialang was de Porsche 911 Turbo S de ongekroonde koning van de sprint. Natuurlijk, er...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Porsche 911 Carrera GTS Coupé (2022)

    Porsche 911 Carrera GTS Coupé (2022)

    9
    • 5 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Porsche 911 Carrera Coupé (1999)

    Porsche 911 Carrera Coupé (1999)

    10
    • 12 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Porsche 911 Carrera T Coupé (2018)

    Porsche 911 Carrera T Coupé (2018)

    4
    • 31 december 2021
  • Gebruikersreview
    Porsche 911 Carrera Coupé (2021)

    Porsche 911 Carrera Coupé (2021)

    34
    • 5 december 2021
  • Gebruikersreview
    Porsche 911 Carrera 4 GTS Cabriolet (2018)

    Porsche 911 Carrera 4 GTS Cabriolet (2018)

    16
    • 4 november 2021
  • Gebruikersreview
    Porsche 911 (1969)

    Porsche 911 (1969)

    2
    • 28 juni 2020
  • Gebruikersreview
    Porsche 911 Carrera 4 Cabriolet (1990)

    Porsche 911 Carrera 4 Cabriolet (1990)

    13
    • 18 mei 2020
meer reviews
Test: Porsche 911 GT3 Touring

Test: Porsche 911 GT3 Touring

12

Voor puristen zal de Porsche 911 GT3 Touring op papier de ultieme auto zijn. Atmosferisch,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Porsche 911 Turbo S: 0-100 km/h in 2,5 seconden

    Porsche 911 Turbo S: 0-100 km/h in 2,5...

    92
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Hoonipigasus: 1.400 pk sterke Porsche 911 voor Ken Block

    Hoonipigasus: 1.400 pk sterke Porsche 911...

    24
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Porsche 911 Sport Classic: 911 Turbo met achterwielaandrijving en handbak

    Porsche 911 Sport Classic: 911 Turbo met...

    81
    • 27 april 2022
  • Nieuws
    Opgehoogde Porsche 911 'Safari' over de Ring

    Opgehoogde Porsche 911 'Safari' over de...

    27
    • 27 april 2022
  • Nieuws
    Porsche 911 (997) - Facelift Friday

    Porsche 911 (997) - Facelift Friday

    86
    • 15 april 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte Porsche 911 in verschillende gedaantes onderweg

    Gefacelifte Porsche 911 in verschillende...

    20
    • 25 maart 2022
  • Achtergrond
    Wat is de turbobadge nog waard bij Porsche?

    Wat is de turbobadge nog waard bij Porsche?

    77
    • 20 maart 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Porsche viert feest met Taycan GTS Hockenheimring Edition

    Porsche viert feest met Taycan GTS Hockenheimring...

    24
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Porsche 911 Turbo S: 0-100 km/h in 2,5 seconden

    Porsche 911 Turbo S: 0-100 km/h in 2,5...

    92
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Porsche Taycan Turbo S volgens Mercedes-tuner Brabus

    Porsche Taycan Turbo S volgens Mercedes-tuner...

    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Hoonipigasus: 1.400 pk sterke Porsche 911 voor Ken Block

    Hoonipigasus: 1.400 pk sterke Porsche 911...

    24
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance: 1.088 pk sterke EV!

    Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance: 1.088...

    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Porsche Panamera de Nürburgring op

    Nieuwe Porsche Panamera de Nürburgring...

    18
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Betrapt: Porsche 718 Spyder RS met 500 pk

    Betrapt: Porsche 718 Spyder RS met 500...

    6
    • 11 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden