Peugeot 306 XSdt 2.0 HDI (1999)
HDi rukt verder op
Toen Peugeots 306 zes jaar geleden op de markt kwam, werd hij vaak als een tikkie saai omschreven. De kopers hadden daar maling aan, en kozen in ruime mate voor de 306. We kunnen ze geen ongelijk geven, want de belijning van de 306 is toch heel smaakvol en vooral tijdloos. Hij ziet er lekker uit, zeker met de wat dikkere bumpers zoals die vanaf eind mei '99 op het model-2000 zitten, maar nog niet op onze testauto aanwezig waren. Ook heeft de jongste versie koplampen met helder glas.
Hoewel dit niet de meest potente uitvoering van die 2.0 turbodiesel is, heb je aan kracht geen gebrek. De motor is goed voor 90 paardenkrachten en een maximum koppel van 205 Nm. Zoals gezegd wordt de brandstof direct in de cilinders gespoten. Daarbij maakt Peugeot gebruik van de common rail-techniek, uiteraard met elektronische besturing. Efficiënt is hij ook, want er blijft zo weinig restwarmte over dat Peugeot zijn toevlucht heeft moeten zoeken tot hulpverwarming om het interieur na een koude start sneller op temperatuur te krijgen. In het brandstofverbruik zien we dat ook terug, want deze geblazen motor gaat zeer spaarzaam om met de dieselolie. Een verbruik van 1:20 is best haalbaar, maar we hadden ook wel eens flinke haast, zodat we uitkwamen op een testgemiddelde van 1:17,6. Een prachtig cijfer. De Peugeot kan meteen worden gestart, zonder voorgloeien. En dan komt de Fransoos beschaafd tot leven. De HDi-motor ligt prettig in het gehoor en de decibelmeter laat zien dat de Peugeot niet al te rumoerig is, en dat ondanks een licht rondzingen rond de 125 km/h. Stationair zijn lichte trillingen voelbaar in stuur en pook. Onder de 2000 toeren is de HDi wat aan het zwoegen, dat komt omdat hij heel geleidelijk zijn Nm's opbouwt. Een sprintje naar de 100 kost precies dertien tellen en de top bedraagt 180 km/h.
Fijn sturen
In rijgedrag en wegligging is de Peugeot een fijne auto. Als het te hard gaat, toont hij een veilig onderstuur: even het gas los en de neus volgt weer de bedoelde koers. Aan tractie is geen gebrek en je kunt dus zonder gillende banden met flink het gas erop een bocht uitaccelereren. Bij de oefening gas-los in de bocht, uiteraard op snelheid, voel je dat de achterkant heel voorzichtig naar de buitenkant van de bocht wil, maar paniek is overbodig. Sturen is al helemaal geen straf: je voelt goed waar je mee bezig bent en je commando's worden mooi direct overgenomen. Peugeot scoort ook winstpunten op de afstemming van vering en demping. Daar weet Peugeot als geen ander een haast perfecte balans in te vinden: prima veercomfort zonder noemenswaardige nadelige gevolgen voor de wegligging. De vijfbak is een beetje hakerig. En dan is er natuurlijk nog het o zo belangrijke remsysteem, met ABS. Veel vermeldenswaardig vinden we er niet in: het remmen gaat op commando met forse vertraging, de doseerbaarheid is prima en de remweg gewoon kaarsrecht. In de Peugeot kijk je uit op een origineel gelijnd dashboard met vrijwel alle knopjes op een logische plaats. Alleen de claxon zit nog steeds op het linker stengeltje; zal wel zo blijven tot de opvolger komt.
Als het op toeters en bellen aankomt, is de 306 goed voorzien: elektrische ramen en spiegels, een regensensor, afstandsbediening op de centrale vergrendeling, lendensteunen, mistlampen voor, lichtmetalen velgen. Zoals al gememoreerd was onze test-306 een XS. Dat betekent standaard kuipvormige voorstoelen die een prima zit bieden. Uiteraard zijn de stoelen bekleed met een wat vlotter stofje dan de standaarduitvoering. Aan zitruimte voorin geen gebrek. Achter kan het wat beter, al is de instap naar achteren ruim, doordat de hele stoel naar voren schuift. De bagagecapaciteit is normaal voor zo'n model. Door de achterbank in ongelijke delen neer te klappen is de ruimte naar believen uit te breiden. De Peugeot scoort goed met zijn motor, de totale afstemming van het onderstel en het bijbehorende weggedrag. Tevens is de 306 nogal royaal voorzien van prettige, luxueuze accessoires. Dat maakt de Peugeot, ondanks wat minpunten, toch een van onze favorieten: gewoon veel waar voor je geld.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 306 XSdt 2.0 HDI |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 20.375 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 66 kW / 90 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 205 Nm bij 1.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.030 mm / 1.680 mm / 1.368 mm |
Wielbasis | 2.580 mm |
Massa leeg | 1.110 kg |
Laadvermogen | 475 kg |
Aanhangermassa geremd | 1.200 kg |
Banden | 195/55VR15Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,0 s (fabrieksopgave: 12,6 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,4 s / 15,4 s |
Brandstofverbruik | 5,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 146 g/km |