Peugeot 3008 - Mazda CX-5
De blik naar boven
Door de vele cross-overs en SUV's die de afgelopen jaren over ons worden uitgestrooid, zou je het misschien niet zeggen, maar de verkoopstatistieken bewijzen dat we in ons land nog altijd vooral hatchbacks kopen. In de verkoop-top 20 staan maar twee cross-overs. Toch is het voor veel fabrikanten een interessant segment, want hoewel er in harde aantallen minder van worden verkocht, zijn de winstmarges doorgaans wat gunstiger. Bovendien: we hebben het nog altijd over duizenden auto's per jaar. Hoe maak je nu een SUV of cross-over tot een succes? Mazda heeft met de CX-5 een strategie gevonden die vrucht afwerpt. Het model ademt, zeker vanbinnen, een hoogwaardige sfeer die doet denken aan die van een premiummerk, maar zit daar prijstechnisch duidelijk onder. Zeker met een luxe uitrusting is het prijsverschil tussen een CX-5 en een vergelijkbare Audi of BMW schrikbarend groot.
Peugeot steekt niet onder stoelen of banken dat het met de 3008 iets soortgelijks voor ogen heeft. Het nieuwe model staat duidelijk op een hoger plan dan zijn voorganger en maakt veel duidelijker een keuze voor luxe en uitstraling, zonder het bijbehorende prijskaartje. Plaatsnemen in de 3008 voelt alsof je instapt in een nieuwe soort Peugeot. Het materiaalgebruik, de vormgeving en de algehele sfeer zijn van een ander niveau dan we van de Fransen gewend zijn. Door slim gebruik te maken van alternatieve materialen, zoals stof op het dashboard, ademt het kwaliteit. De digitale klokken voor je neus creëert een futuristische sfeer. Voeg daar – soms prachtige – details aan toe, zoals het rijtje tuimelschakelaars onder het navigatiescherm, en je hebt een overtuigend totaalplaatje. Toch zijn die mooie tuimelschakelaars tegelijkertijd een lapmiddel, want het trage infotainmentsysteem wordt er niet sneller van. Het werkt, want je kunt in elk geval naar het juiste submenu navigeren zonder je drie keer af te vragen of het touchscreen je aanraking opmerkt, maar daarna ben je toch aangewezen op het scherm zelf. Dat is, gezien de grote hoeveelheid functies, geen onverdeeld genoegen. Een prettiger verrassing is de ruimte die de 3008 aan zijn inzittenden biedt. De kleinere buitenmaten ten opzichte van de CX-5 leveren binnenin geen merkbaar verschil op. Je zit op de achterbank net zo goed en hoewel de bagageruimte met neergeklapte achterbank iets minder riant is, maakt het in vijfzitsconfiguratie geen noemenswaardig verschil.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | CX-5 SkyActiv-G 165 GT-Luxury |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 39.050 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 121 kW / 165 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 210 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 56 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.550 mm / 1.840 mm / 1.675 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.335 kg |
Laadvermogen | 685 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 715 kg |
Banden | 225/55R19Prijzen |
Topsnelheid | 201 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,4 s |
Brandstofverbruik | 6,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 149 g/km |