Peugeot 3008

Van beugelbek tot stoere jongen

Peugeot 3008
Peugeot 3008Peugeot 3008Peugeot 3008Peugeot 3008Peugeot 3008Peugeot 3008Peugeot 3008Peugeot 3008
AutoWeek 44 2016
AutoWeek 44 2016

Je leest het in AutoWeek 44 2016

De nieuwe 3008 lijkt in niets op de auto die hij opvolgt. De SUV oogt stoer en arrogant. Rijdt hij ook zo?

Het ene model evolueert meer dan het andere. Een stap als de overgang van de vorige Peugeot 3008 naar de huidige, zien we echter maar zelden. De vorige 3008 was een verhoogde MPV, met een neus die op zijn zachtst gezegd wat discussie opleverde. Hij deed een beetje denken aan een verhoogde safaribus, zoals je die wel eens door het Kruger Park kunt zien rijden. Maar dan de nieuwe. Peugeot schreeuwt van de daken dat het een echte SUV is, blijkbaar zijn de Fransen bang dat de auto wordt gelabeld als een cross-over. We zien niet in wat daarmee per se mis zou zijn, bovendien is de 3008 niet met vierwielaandrijving leverbaar, wat zijn mogelijkheden toch enigszins beperkt. Het optionele Advanced Grip Control klinkt stoer, maar het past enkel de ESP-settings aan, en het eveneens optionele Hill Assist Descent Control maakt van deze auto ook niet meteen een terreinauto. Wat ons betreft zou Peugeot de term cross-over niet uit de weg hoeven gaan. In Nederland bedwing je bovendien toch nooit meer dan een verdwaald modderpad. Hoe stoer de auto van buiten ook oogt, van binnen is het een en al luxe wat de klok slaat. De materialen voelen prettig aan en zien er goed uit en de afwerking is van een hoog niveau. Peugeot straalt hier kwaliteit uit, en dan reden wij nog niet eens de dikke GT-versie. Een Renault Kadjar of Kia Sportage komen hier echt niet bij in de buurt, een Volkswagen Tiguan moet zichzelf flink aankleden om deze uitstraling te evenaren.

Nog los van de kwaliteit, is ook de indeling vrij bijzonder. Dit is de eerste auto die Peugeots nieuwe i-Cockpit heeft. Voor je neus zie je een digitaal scherm (onafhankelijk van de uitvoering) waarop je de klokken geprojecteerd krijgt. Dit naargelang je eigen voorkeur, je kunt ze met een draaiknop op het stuur simpel wijzigen. Het touchscreen voor het multimediasysteem heeft een hoge plek gekregen en werkt redelijk. De menustructuren zijn diep en je moet er eerst even wegwijs in worden, maar de verbetering is enorm ten opzichte van het systeem uit bijvoorbeeld de 308. Onder meer omdat er (mooie) shortcut-knoppen onder het scherm zitten waarmee je snel switcht van bijvoorbeeld muziek naar de klimaatcontrole. Het kleine stuurtje is gebleven, Peugeot maakt er duidelijk een USP van binnen zijn gamma. Een echt voordeel zien wij er niet in, het is niet voor niets dat andere merken het anders doen. Maar in deze 3008 is het, mede door de zithouding, beter te verteren dan in bijvoorbeeld de 208, waar we het eerder een nadeel dan een voordeel vinden. In de 3008 komen we minder in de knel met scherm en knieën. De stoelen zijn bovendien erg fijn, met een zacht middengedeelte maar een stevige buitenkant. De hoofdruimte in onze testauto was wel wat beperkt door toedoen van het panoramadak, lange bestuurders zitten met hun kruin tegen het dak.

Helaas konden we de voor Nederland erg belangrijke 1.2 driecilinder met 130 pk niet proberen, alleen de dikste benzine- en dieselversies waren aanwezig. We probeerden ze allebei. De 1.6 THP met 165 pk is er alleen met zestrapsautomaat en deze aandrijflijn is prima. Bij vol accelereren voelt het niet altijd als zoveel, maar met gematigd tempo helpt het forse koppel je comfortabel op weg. De automaat is soepel, en meer gericht op comfort dan op strakke reacties van de flippers. Dat past prima bij deze auto. De dieselmotor met 180 pk in de GT uitvoering is nog lekkerder, maar zal voor Nederland wat aan de dure kant zijn. Evengoed een compliment voor deze motor: heerlijk veel koppel en erg stil, iets wat tegenwoordig meer bijzonder lijkt te zijn dan een aantal jaar terug. Los van de genoemde motoren is er nog een 1,6-liter diesel met 120 pk en een 2.0 HDI met 150 pk. De auto is niet overdreven dynamisch, maar zeker niet week. Dankzij de harde vering ligt hij strak op de weg en blijft hij mooi stabiel bij links-rechtscombinaties. Maar echt rijplezier krijg je niet in de 3008, modellen als de Kia Sportage en de Seat Ateca doen dat beter. De 3008 mikt meer op ontspanning, waarbij je je geen zorgen hoeft te maken als je het rijtempo opvoert. Zet de knop voor de ambiance naar wens op rust of juist op boost en je krijgt opwekkende of juist rustgevende stoelmassage, met daarbij een parfum dat bij die stemming hoort.

RUIMTE

De bagageruimte is met 520 liter afdoende, maar zeker niet toonaangevend. Hetzelfde geldt voor de ruimte op de achterbank. De beenruimte is afdoende, maar de bank staat wel wat laag, terwijl hoofdruimte niet extreem is. Nee, het is stijl en luxe waarmee de 3008 zich van zijn concurrenten onderscheidt. Daarmee plaatst hij zich bovenaan het segment, met een model als de Volkswagen Tiguan in het vizier. De auto staat al bij de dealers, Peugeot heeft met de nieuwe 3008 een serieuze speler op de markt gezet.

Video

PRIVATE LEASE Peugeot 3008

Arval
Peugeot 3008 Allure Pack Business HYbrid 225 (5D/8A)
€ 656
 
Peugeot
Peugeot 3008 Active Pack Business 1.2 PureTech 130 (5D/6H)
€ 687
 
Alphabet
Peugeot 3008 Allure Pack Business HYbrid 225 (5D/8A)
€ 759
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (78) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.