AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Peugeot 207 XS 1.4-16V VTi (2008)
Verkooptopper
18
Hoewel hij nog maar kort op de markt was, voerde de Peugeot 207 al vrijwel meteen de ranglijst aan van de bestverkochte auto's van Nederland. Heeft hij voldoende kwaliteiten om die positie op de ranglijst vast te houden?
Mede door zijn maatvoering lijkt de Peugeot 207 naar een hogere klasse te zijn gepromoveerd ten opzichte van het vorige model, de 206. Uiterlijk heeft de 207 wel veel weg van een geëvolueerde 206. Knap van de Fransen dat ze zo'n silhouet zo lang fris weten te houden.
De proporties zijn voor de 207 nog wat verder aangedikt. De koplampen zijn inmiddels enorm. Je moet ervan houden, maar één ding is zeker: de 207 weet te imponeren. Aan zijn agressieve voorkomen werkt ook de grote Peugeotgrille mee, die als een opengesperde haaienbek opdoemt in je binnenspiegel. Een seniorenimago kun je de compacte Peugeot absoluut niet aan wrijven.
De proporties zijn voor de 207 nog wat verder aangedikt. De koplampen zijn inmiddels enorm. Je moet ervan houden, maar één ding is zeker: de 207 weet te imponeren. Aan zijn agressieve voorkomen werkt ook de grote Peugeotgrille mee, die als een opengesperde haaienbek opdoemt in je binnenspiegel. Een seniorenimago kun je de compacte Peugeot absoluut niet aan wrijven.
Onder de motorkap bevindt zich een 1,4-liter viercilinder met zestien kleppen, die een vermogen levert van 95 pk en een maximumkoppel van 136 Nm, dat bij 4.000 toeren vrijkomt. Daarmee komt de Peugeot 207 vlot vooruit, zonder veel drama. Over de versnellingsbak zijn we minder tevreden. De pook daarvan voelt tamelijk losjes aan en je moet hem nogal nadrukkelijk van het ene naar het andere verzet geleiden, waarbij het soms een beetje zoeken is. Filerijden vindt de Peugeot niet fijn – zowel in één als in
twee bokt 'ie achter z'n voorligger aan, maar de motor weet verder prima raad met deze auto.
Jammer is dat je wat weinig contact met de weg hebt. Oneffenheden worden vrij duidelijk door gegeven aan de inzittenden, voor Franse begrippen wat té duidelijk. Dat zit hem echter vooral in de demping, want de veren zijn zacht genoeg om de 207 in bochten redelijk te laten overhellen De besturing is niet messcherp, maar communicatief genoeg om je voldoende te informeren over wat er onder je gebeurt. In zijn totaliteit rijdt de 207 heel volwassen.
twee bokt 'ie achter z'n voorligger aan, maar de motor weet verder prima raad met deze auto.
Jammer is dat je wat weinig contact met de weg hebt. Oneffenheden worden vrij duidelijk door gegeven aan de inzittenden, voor Franse begrippen wat té duidelijk. Dat zit hem echter vooral in de demping, want de veren zijn zacht genoeg om de 207 in bochten redelijk te laten overhellen De besturing is niet messcherp, maar communicatief genoeg om je voldoende te informeren over wat er onder je gebeurt. In zijn totaliteit rijdt de 207 heel volwassen.
Niet echt riant
Op de achterbank van de Peugeot is het niet echt riant. Vooral mensen met langere benen komen er bekaaid vanaf achter in de 207. Voorin is het van een heel ander laken een pak. Je vindt er al snel een erg prettige zitpositie, niet in het minst vanwege de fors bemeten stoelen. Ze zijn comfor tabel, maar net niet té zacht, en geven veel zijdelingse steun; dat hebben ze goed voor elkaar bij Peugeot. De gebruikte materialen voelen beter aan dan ooit in een compacte auto van het Franse concern en de diverse delen sluiten strak en dicht op elkaar aan. Het dashboard is getekend met mooie, vloeiende lijnen en het geheel krijgt een sportief tintje door chromen ringen rond de klokken en diverse aluminiumkleurige strippen en lijstjes. De stuurkolom is in hoogte én diepte verstelbaar, en ook de stoel kan in hoogte worden gevarieerd. De bagageruimte van de Peugeot kunnen we betitelen als gemiddeld; hij verzet geen bakens, maar is zeer bruikbaar.
Peugeot stelde ons een 207 in de XS-uitvoering ter beschikking. Dat betekent dat naast de bestuurdersstoel ook die van de bijrijder in hoogte verstelbaar is. Ook het stuur is in hoogte én diepte verstelbaar. Verder zijn standaard op de XS onder meer centrale vergrendeling met afstandsbediening, een gekoeld dashboardkastje, mistlampen voor, en een handbediende airconditioning.
Op de achterbank van de Peugeot is het niet echt riant. Vooral mensen met langere benen komen er bekaaid vanaf achter in de 207. Voorin is het van een heel ander laken een pak. Je vindt er al snel een erg prettige zitpositie, niet in het minst vanwege de fors bemeten stoelen. Ze zijn comfor tabel, maar net niet té zacht, en geven veel zijdelingse steun; dat hebben ze goed voor elkaar bij Peugeot. De gebruikte materialen voelen beter aan dan ooit in een compacte auto van het Franse concern en de diverse delen sluiten strak en dicht op elkaar aan. Het dashboard is getekend met mooie, vloeiende lijnen en het geheel krijgt een sportief tintje door chromen ringen rond de klokken en diverse aluminiumkleurige strippen en lijstjes. De stuurkolom is in hoogte én diepte verstelbaar, en ook de stoel kan in hoogte worden gevarieerd. De bagageruimte van de Peugeot kunnen we betitelen als gemiddeld; hij verzet geen bakens, maar is zeer bruikbaar.
Peugeot stelde ons een 207 in de XS-uitvoering ter beschikking. Dat betekent dat naast de bestuurdersstoel ook die van de bijrijder in hoogte verstelbaar is. Ook het stuur is in hoogte én diepte verstelbaar. Verder zijn standaard op de XS onder meer centrale vergrendeling met afstandsbediening, een gekoeld dashboardkastje, mistlampen voor, en een handbediende airconditioning.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 207 XS 1.4-16V VTi |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 17.950 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.397 cc |
Maximaal vermogen | 70 kW / 95 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 136 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.030 mm / 1.720 mm / 1.472 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Massa leeg | 1.124 kg |
Laadvermogen | 516 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.150 kg / 600 kg |
Banden | 185/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,8 s (fabrieksopgave: 11,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,8 s / 7,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,6 s / 16,6 s |
Brandstofverbruik | 6,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 145 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Op Zoek Naar
Goedkoop maar met Bovag-garantie: deze verrassende occasions koop je voor €1.300-€1.900
Vergelijkende test
Test: Skoda Fabia - Suzuki Swift - Toyota Yaris - Peugeot 207 - Renault Clio - Seat Ibiza
Vergelijkende test
Mini Cooper S – Peugeot 207 Turbo - Vergelijkende Test
Autotest
Peugeot 207 XT 1.6 16V (2006) - Test
Vergelijkende test
Test: Peugeot 207 XS 1.6 16V HDiF - Fiat Grande Punto 1.9 MultiJet
Lezersreacties (18) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.