Peugeot 207 SW X-Line 1.4-16V VTi (2009)
Interne wijzigingen
Het blijft een beetje een merkwaardige klasse, die van de compacte stationwagons. De pakezelvarianten van compacte modellen zijn over het algemeen niet de meest evenwichtige ontwerpen. Er zijn ook maar weinig merken die op dit moment heil zien in zo'n auto. Aan de andere kant lijkt er geen beter moment te zijn om een stationcar in het B-segment te hebben, want dit deel van de markt is absoluut in opkomst. Veel kandidaten in dat segment komen immers in aanmerking voor het twintig-procenttarief van de fiscale bijtelling.
De gefacelifte versie van de SW heeft in deze uitvoering – dus met de 1,4-liter viercilinder benzinemotor – een gemiddelde CO2-uitstoot van 140 gram per kilometer. Dat is net genoeg voor die twintig procent. Auto's die 141 gram CO2 of meer per kilometer in de lucht spugen, hebben pech en vallen buiten de gunstiger tarieven.
Bij de facelift gaf Peugeot de 207 SW voornamelijk een andere neus met een hoekiger grille, die zo mogelijk nóg prominenter de wereld in priemt dan bij het model van voor de facelift. Er zijn ook meer onderdelen in de kleur van de carrosserie gespoten. Geen schokkende wijzigingen dus voor de bestseller van het Franse merk. Of hij er op vooruit is gegaan, laten we uiteraard graag over aan uw eigen beoordeling.
Helemaal in de pas
De grootste gevolgen van de 207-facelift zie je terug in het interieur. Voorheen viel de redelijk afgewerkte cockpit uit de toon bij de fraaie werkplek in bijvoorbeeld de 308, maar na de opfrisbeurt loopt de 207 weer helemaal in de pas. De knoppen voelen beduidend steviger aan dan voorheen en zijn bovendien voorzien van een keurig chroomkleurig randje.
Het algemene niveau van materiaalkeuze en afwerking is netjes, zeker voor een auto in het B-segment. De Peugeot doet wel wat klassiek aan; niet alleen door z'n rustiger ontwerp, maar bijvoorbeeld ook door de nette klokken met witte wijzerplaatjes, die zijn ondergebracht in subtiele tunnels. Wie een stationcar koopt, vindt niet alleen de vorm belangrijk, maar ook zeker de functie. De Peugeot biedt met de - in delen neerklapbare – achterbank plat 1.258 liter bagageruimte. Dat is flink, maar het maakt hem nog niet de meest royale station in zijn klasse.
Het onderstel van de 207 is soepel en comfortabel, maar af en toe een snelle bocht pakken, kan met deze compacte station zeker ook. Hij stuurt niet te licht, deint amper na op drempels en springt ook niet op korte oneffenheden. Wel blijft de transmissie in de 207 een minpunt; we zullen nooit vrienden worden met het wat slappe, onheldere en zompige gevoel dat deze vijfversnellingsbak biedt.
Blij worden we wel van de motor in het vooronder. De 1.4 VTi is een vrij soepele krachtbron, die niet eens zo gek veel aanmoediging nodig heeft om vlot mee te komen. Met zijn 95 pk en 136 Nm helpt hij de 207 SW aan een tijd van 11,6 seconden op de sprint van nul tot honderd. Keerzijde is echter wel dat het brandstofverbruik in de praktijk toch wel wat tegenvalt voor een auto met een dergelijke cilinderinhoud en met een B-label. In onze test kwamen we niet verder dan 1 op 13,8.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 207 SW X-Line 1.4 VTi |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 17.445 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.397 cc |
Maximaal vermogen | 70 kW / 95 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 136 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.164 mm / 1.748 mm / 1.510 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Massa leeg | 1.190 kg |
Laadvermogen | 501 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.150 kg / 600 kg |
Banden | 185/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,6 s (fabrieksopgave: 11,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,7 s / 7,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,4 s / 14,6 s |
Brandstofverbruik | 5,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 140 g/km |