Peugeot 207 (2006) - Test

Nog sterker

Peugeot 207
Peugeot 207Peugeot 207Peugeot 207Peugeot 207 - interieurPeugeot 207Peugeot 207
AutoWeek 13 2006
AutoWeek 13 2006

Je leest het in AutoWeek 13 2006

Peugeot grossiert in sterke nummers. Het succesnummer dat ons het verst in het geheugen ligt, is waarschijnlijk wel de 205. Maar hoewel Peugeot bijna niet van dit model leek af te komen, is de 206 hem qua aantallen toch voorbijgestreefd. Die krijgt nu versterking in de vorm van de 207, waarmee de Fransen in het compacte segment een nog sterkere vuist willen maken.

De meest legendarische vertegenwoordiger van Peugeots 2-serie, die in 1929 aanvangt met de 201, is de 205, die in 1983 het levenslicht ziet. Ruim twee miljoen exemplaren gingen daarvan over de toonbank, met drie of vijf portieren, met en zonder stalen dak. De 205 mocht zich zelfs in zo'n enorme populariteit verheugen dat Peugeot zelfs enkele malen afscheid heeft genomen van het model. De 206 verbaast vriend en vijand door het nóg beter te doen dan de 205. Tot nu toe hebben 5,3 miljoen exemplaren een eigenaar gevonden. En de teller blijft lopen. Want met de komst van de nieuwe 207 valt vooralsnog niet het doek voor de 206. De verse compacte hatchback is allereerst een aanvulling op het gamma van het Franse merk. In een later stadium zal de 207 uiteraard het estafettestokje van de 206 overnemen, die dan op ander markten de eer van Peugeot in de compacte klasse gaat verdedigen. Zoals in China, bijvoorbeeld, waar de 206 onlangs geïntroduceerd is.

Ruimer in z'n jas

De 207 zit flink ruimer in z'n jas dan de 206. Hij is twintig centimeter langer, zeven centimeter breder en vijf hoger. De neus is zonder veel fantasie vrij eenvoudig te verwarren met die van de 307. Peugeot heeft trouwens een tweetal neuzen in de aanbieding voor z'n jongste spruit. De Classic heeft een in de carrosseriekleur gespoten bumper met beschermstrips op de hoeken. Onderin schroeft Peugeot op verzoek mistlampen. Het Sport-front toont ronder en aan weerszijden van de luchtinlaat zitten mistlampen in een verchroomde omlijsting. Ook de horizontale spijlen van het traliewerk in de luchtinlaat zijn chroomkleurig.

Kenmerkend is de ver naar voren geplaatste voorruit van riante afmetingen; de ruit heeft een oppervlakte van 1,31 vierkante meter en zorgt voor een licht interieur. Helaas vertekent de ruit door z'n vorm aan de onderzijde het beeld, waardoor wegmarkeringen bijvoorbeeld een rare vorm krijgen. Niet gevaarlijk, maar wel irritant. Een glazen schuifdak of het getinte – helaas niet te openen – panoramadak zorgt voor een nog grotere lichtinval. Een geurverstuiver parfumeert het interieur. Een geinig, maar in onze optiek misbaar accessoire. Een cilindervormig patroon boven op het dashboard is gemonteerd voor de centrale luchtstroomopeningen op het dash. Met de kartelknop die daartussenin zit, kun je de gekozen geurstof (er is keuze uit twee patronen) door de ventilatieopeningen laten stromen in de gekozen intensiteit. Wij opteren voor een 'nieuwe-autolucht' voor wanneer de 207 op leeftijd begint te raken, maar helaas is die niet leverbaar.

De achterzijde toont sterke overeenkomsten met die van de 206, maar ziet er een stuk dikker uit, met de grote, ver naar het asfalt toe getrokken bumper. In combinatie met de spoorbreedte van bijna 1,50 vóór én achter en de grote wielen (minimaal 185/65R15), ziet het geheel er dynamisch en sportief uit.

Maar rijdt de 207 ook zo sportief? Op dat vlak valt de nieuweling een beetje tegen. Hij beschikt over een elektrisch bekrachtigde, snelheidsafhankelijke stuurinrichting, die tegenwoordig zo'n opgang vindt. Bij lage snelheden wordt de installatie sterk bekrachtigd, bij hogere tempi werkt de stuurhulp minder sterk mee. Maar die haalt hoe dan ook veel gevoel uit de besturing weg. De 206 stuurt directer en het stuurwiel laat zich in dat model ook minder licht verdraaien. Het contact met het asfalt wordt in de 207 met ander woorden door de bekrachtiging grotendeels weggefilterd, waardoor de compacte Peugeot afstandelijk overkomt. Dat je met een grotere auto te maken hebt dan de 206, merk je ook in bochten. De koets heeft de neiging wat meer op een oor te gaan hangen en de 207 spreidt een minder kwikzilverig weggedrag tentoon dan zijn voorganger. Het onderstel is zeker naar Franse begrippen stevig te noemen. Oneffenheden in het wegdek worden vrij hard doorgegeven aan het interieur. Toch komt het relatief straf afgestemde onderstel niet onprettig over. Het compenseert in zekere zin de minder communicatieve besturing.

Bruikbaar alternatief

Tijdens de introductie maken we uitgebreid kennis met de 1,6-liter benzinemotor. Deze krachtbron vormt het hart van het benzinemotorengamma van de 207. Hij levert 110 pk bij 5.750 tpm en een koppel van 147 Nm bij 4.000 tpm. De motor weet uitstekend weg met de 207, mits je niet bang bent 'm in de toeren te jagen. Doe je dat, dan word je behalve op bevredigende prestaties, tevens getrakteerd op nogal wat kabaal. De 1,6 laat goed weten dat hij aan het werk is en schreeuwt het onder vollast uit. Op kruissnelheid kalmeert 'ie en dan is er goed met 'm te leven.

Voorlopig levert Peugeot voor de 207 nog twee andere benzinemotoren: beide met een inhoud van 1.360 cc. De 75 pk sterke variant heeft twee kleppen per cilinder en de versie die door zestien kleppen ademt, komt tot 90 pk. De laatste kan in Nederland als een bruikbaar alternatief worden beschouwd voor de duurdere 1,6. Hij maakt de Peugeot weliswaar wat trager, maar in ons vlakke land laat hij de 207 nog aardig met de rest van het verkeer meekomen, tegen een lager brandstofverbruik, uiteraard. De grootste 1,4 vraagt 6,4 liter brandstof per 100 kilometer, terwijl de zestienhonderd over dezelfde afstand 7,0 liter van het dure sap verlangt.

De instap-1,4 haalt te veel fut uit de auto voor de meeste enthousiaste automobilisten. Wie echter een laag brandstofverbruik belangrijker vindt, is goed bediend met de meest bescheiden veertienhonderd; hij verorbert iets minder dan de zestienklepper; elke honderd kilometer 6,3 liter benzine.

Peugeot heeft een naam hoog te houden als het om dieselmotoren gaat en uiteraard wordt de 207 ook leverbaar met een aantal zelfontbranders. Deze kennen een relatief kleine cilinderinhoud; PSA hanteert een politiek van 'downsizing' en streeft naar kleinere cilinderinhouden en lagere verbruikscijfers, maar dan wel met behoud van adequate prestaties. Alle diesels van de 207 zijn van het common-railtype. De kleinste van het drietal dat de Fransen beschikbaar hebben voor deze auto meet 1.398 cc. Deze 1,4 levert een vermogen van 70 pk en een maximumkoppel van 160 Nm bij 2.000 tpm. Je moet een volhouder zijn om de 1,4-literdiesel tot aanvaardbare prestaties aan te sporen. De sprint van 0 tot 100 km/h duurt meer dan 15 seconden. Enig geduld en het vermogen tot goed anticiperen zijn eigenschappen die de bestuurder die voor deze motorisering kiest wel moet hebben. De 1,6-liter HDi is de beter keuze. De 1.560 cc metende oliestoker levert 90 pk en, belangrijker nog, 215 Nm koppel bij 1.750 tpm. Hij maakt een topsnelheid mogelijk van ruim 180 km/h en de spurt van 0 tot 100 km/h vindt plaats in een zeer acceptabele 11,5 seconden.

De sterkste dieselkrachtbron voor de 207 meet ook 1.560 cc en is voorzien van een roetfilter. Het vermogen ligt echter 20 pk hoger. Het koppel van de motor bedraagt 240 Nm bij 2.000 tpm. De turbocompressor heeft een variabele geometrie, en wie het onderste uit de kan trapt, activeert de overboost-functie. Gedurende korte tijd neemt het koppel dan toe van 240 tot 260 Nm. Het verbruik van de grootste diesel valt alleszins mee; 4,8 liter per honderd kilometer is een goede score. Deze diesel is eigenlijk de fijnste krachtbron voor de 207. Hij springt niet alleen voorzichtiger om met brandstof dan de grootste benzinemotor, maar maakt van de Peugeot ook een fijnere metgezel. Zoals je tegenwoordig steeds vaker ziet, wordt de dieselmotor een steeds beter alternatief voor een benzinemotor waar het gaat om rijeigenschappen. Zoals gezegd, de 207 biedt met de diesel ook meer rijplezier dan met de benzinemotor. Dat blijkt wanneer we een blokje om gaan met de 207 1.6 HDiF. De krachtbron draait keurig soepel rond en een dieselklop is aan boord nauwelijks waarneembaar. De sprint van 0 naar 100 km/h duurt net iets meer dan10 seconden en daarmee is de oliestoker rapper dan de 1,6-liter benzinemotor. Je kunt 'm in tegenstelling tot laatstgenoemde lekker schakellui rijden; in elke versnelling pakt de motor zonder horten of stoten op, om er rap de pas in te zetten.

Modellengamma

Het modellengamma start bij de XR. Deze heeft onder meer een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een in hoogte en in diepte verstelbaar stuurwiel, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare portierruiten vóór en voor- en zijairbags. De X-line, die boven de XR staat, heeft onder meer een boordcomputer, elektrisch bedien- en verwarmbare spiegels, een in hoogte verstelbare passagiersstoel en hoofdsteunen op de achterbank. De bekleding van de XT kent een gedeeltelijk velours bekleding, een leren stuurwiel en airconditioning. De voorbumper wordt gesierd door mistlampen. De XS, die meer op een sportieve leest is geschoeid dan de XT, heeft sportstoelen en de genoemde sportneus. Het topmodel is gezegend met de even inspirerende als elegante naam 'Féline'. Maar niet alleen daarmee; de Féline heeft vele automobeile lekkernijen, waaronder een gedeeltelijk leren bekleding, een panoramadak, klimaatregeling met gescheiden bediening en cruise controle.

De 207 staat nu in de showroom voor een vanafprijs van € 13.990. De Féline komt op € 26.290.