AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Peugeot 206 CC 1.6 HDiF – 2005 – 449.300 km - Klokje Rond

Kan deze CC met zo veel kilometer op de klok nog even mee?

99 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

We gaan in deze Klokje Rond even terug naar de tijd van de metalen klapdaken. Ingewikkelde constructies om van een dichte auto een cabrio te maken. Ken je ze nog? De Megane CC, de 307 CC en ook die kleinere Peugeot 206 kwam als CC. Hester Groos rijdt zo’n auto, uit 2005 en we zijn razend benieuwd. “Doet dat dak het nog steeds?”

Hij ziet eruit als een coupé, met een beetje goede wil en wat fantasie, maar met één druk op de knop wordt het een cabriolet. Er ontvouwt zich een spectaculair schouwspel van panelen die gaan bewegen en op enig moment is alles geland en rijd je open! Uit Frankrijk kwam onder meer de Renault Mégane CC, maar ook Peugeot roerde zich. Met de 307 CC leverde de Franse fabrikant een model af met een derrière als een bijzettafel. De kleinere 206 is wat meer in proportie. En dat voor ... € 900!

“Ja, ik kocht hem met 390.000 op de klok voor negenhonderd euro. En ik heb er elke dag plezier van”, vertelt Hester Groos. Voor haar werk in de zorg rijdt ze heel Friesland door. Ze werkt onregelmatige diensten, bij nacht en ontij. Veel kilometers die ze niet met het openbaar vervoer kan afleggen. Daarom was ze zo blij met die dieselmotor. Een 206 CC met zelfontbrander kom je niet veel tegen. De 26-jarige Hester kocht hem bij een particulier in Sneek, zestig kilometer van haar woonplaats Eanjum. Voor € 900 kun je geen wereldauto verwachten en dat bleek. Op het eerste ritje met de nieuwe aanwinst strandde Hester al. De dynamo gaf de geest. “Maar ik heb hulptroepen in de persoon van mijn partner Steffen. Die kwam me redden met de autoambulance.” Hij had er meteen een projectje bij want er moest nog wel wat meer gebeuren aan de nieuwe aanwinst. Gelukkig is hij een grote Peugeot-liefhebber. “Hij kent deze auto’s door en door dus dat was mede de reden dat we op deze auto afgingen. Het motorblok is top, hij loopt als een zonnetje en zuinig, 1 op 21! En toch ook vlot.” Dankzij het windscherm kun je open rijden en gewoon praten met je passagier.

Meiden van het Noorden

Hester heeft wel wat met auto’s. Haar vriendin Anouk, die vandaag mee is met de keuring, is ook een liefhebber. In de appgroep Meiden van het Noorden hebben ze zich verenigd met nog meer vrouwelijke autoliefhebbers. Ze bezoeken regelmatig evenementen zoals eind mei de Franse autodag bij Visscher in Buren. Anouk rijdt een 106 Rallye. Ook een Peugeot voor de echte liefhebber.

Keurmeester Joep Schuurman staat niet te juichen. Dit model met deze motor heeft hij niet heel hoog zitten. “Ik denk dat we behoorlijk wat gaan tegenkomen”, kijkt hij zorgelijk vooruit. Hester denk dat het wel meevalt. “We hebben gisteravond tot elf uur doorgewerkt om nog wat dingen strak te krijgen voor de keuring. Er is altijd wel iets te doen aan zo’n oudje.” Er zit wat speling op een stuurkogel, dus dat gaat Joep zeker tegenkomen. Verder is tijdens het klussen de ABS-sensor geraakt en brandt daardoor op het dashboard een lampje. Verder functioneert het slot van het bestuurdersportier niet goed. Deze 206 is met recht een oudje. Want Hester heeft er sinds de aankoop in 2022 al zo’n zestigduizend kilometers bij gereden. De kleine Fransman staat zodoende nu op vierenhalve ton.

Zoals gezegd is Hesters partner Steffen flink aan de slag gegaan met de oude 206. Draagarmen, remmen rondom en de airco-pomp zijn aan de beurt geweest, maar juist die ingewikkelde dakconstructie blijft maar feilloos functioneren. Die gebruikt ze bijna dagelijks. “Ik moet eerlijk zeggen dat er wel eens een klein druppeltje naar binnen lekt, bij een gesloten dak. Maar daar hebben meer 206-bezitters last van”, weet Hester.

Passende uitlaat

Onze keurmeester heeft al heel wat gezien in zijn autoleven, maar de bodem van deze 206 levert hem een nieuwe verrassing op: een platgeslagen uitlaat! Hoe zit dat, Hester? “Er was geen uitlaat te krijgen voor deze 206 CC diesel, dus hebben we een exemplaar van een benzine-uitvoering gemonteerd. Die paste niet perfect en moest dus passend worden gemaakt worden.” Dat betekent dat één pot enigszins is platgeslagen om hem een beetje knap te kunnen monteren. Joep is niet zo dol op dat soort foefjes. Maar er mankeert nog wel wat meer aan de auto. Deze guitige Fransman krijgt vandaag geen opgestoken duimen. “Maar morgen ook niet. Deze 206 is versleten; ik zou ermee stoppen. Als je zoveel rijdt voor je werk, moet je meer investeren in een goede, veilige auto”, adviseert Joep. “Met goede banden bijvoorbeeld.”

Arme Hester. Haar partner Steffen heeft zo zijn best gedaan om de Peugeot nog even op te kalefateren. Maar helaas onvoldoende. Evengoed is Hester nog steeds blij met haar 206 CC. Al neemt ze zich wel voor om de aandachtspunten die betrekking hebben op de veiligheid meteen aan te pakken.

Eigenaar Peugeot 206 CC

Naam Hester Groos
Bouwjaar van jezelf 1997
Woonplaats Eanjum
Beroep Zorgmedewerker
Eerste auto Peugeot 206 Roland Garros
Vorige auto Peugeot 206 Roland Garros
Wat zou je aan je auto willen veranderen? “Als je het dak opent, gaan de portierramen helemaal naar beneden.”
Wat is je langste reis met deze auto? “Naar Florence.”

Wat mankeert er aan?

  • Raam linksvoor zakt niet bij openen deur
  • Deur rechtsvoor kraakt enorm bij openen en sluiten
  • ABS en ESP storing lampje branden
  • Veiligheidsgordel linksvoor is gerafeld
  • Binnenverlichting knippert
  • Bij wegrijden (elke keer) openen en sluiten alle deursloten vanzelf
  • Het stuur staat scheef met rechtuit rijden
  • De auto rammelt extreem tijdens rijden
  • De ruitensproeier werkt niet
  • Er is een enorme bonk voelbaar met lastwissel
  • De auto trilt op de snelweg
  • De auto trekt naar links met remmen
  • De auto rookt bij acceleratie
  • De motor en het inlaatsysteem lekken olie
  • Er zit een leiding van de verschildruksensor los
  • De hitteschilden om de katalysator liggen los
  • Onder de motorkap is van alles gescheurd, afgebroken, gekit, ontbreekt etc. de motor en alles wat eraan vastzit is vergaand ‘versleuteld’
  • Er staat water in de mistlamp linksvoor
  • De band linksvoor is vergaand versleten
  • De band rechtsvoor is enigszins versleten
  • De rechter spoorstang heeft speling
  • De fuseekogelhoes rechtsvoor is defect
  • De binnenste aandrijfashoes rechtsvoor is defect
  • De motor kantelsteun is versleten
  • Beide aandrijfaskeerringen lekken
  • De bodemplaat (onder de motor) zit slecht vast
  • De beide velgen achter zijn krom
  • Het linker deel van de achteras is versleten/heeft speling
  • De linker achterband is scheef afgesleten

Onderhoudshistorie

We hebben een deel van de onderhoudshistorie. In de periode van oktober 2010 tot en met september 2014 is de Peugeot 206 CC in onderhoud bij een bedrijf dat in totaal 14 facturen opmaakt voor een totaalbedrag van € 5.966. De grootste en duurste klussen in die periode: condensor vervangen, spoorstang, verstuivers, draagarmen voor, leidingen en verdamper airco, nog een keer een lekke airco, stabilisatorstang, distributieset, multiriem, nog een keer draagarmen voor en een rondje tectyleren voor € 256.

Verder:

  • 302.149 Kleine beurt
  • 323.000 Grote beurt, banden en accu
  • 342.073 Achteras en banden
  • 352.118 apk met stuurkogel en roetmeting
  • 353.927 Koppelingsset
  • 369.383 Twee banden en kleine beurt
  • 375.785 apk met lampen, remleiding, stab.stang, remblokken, remklauw
  • 400.012 Peilstok
  • 415.315 km Rondje uitlijnen

De mening van Carrec Technocenter

“De beide achterbanden zijn ook nog eens van slechte kwaliteit. Twee duimen omlaag voor deze auto, in de prullenbak ermee!”

Signalement

Merk Peugeot
Model 206 CC 1.6-16V HDiF Griffe
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 30.435

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.560 cc
Maximaal vermogen 80 kW / 110 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 3.835 mm / 1.673 mm / 1.373 mm
Wielbasis 2.442 mm
Massa leeg 1.185 kg
Laadvermogen 405 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 600 kg
Banden205/45R16Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,5 s
Brandstofverbruik 4,9 l/100km
CO2-uitstoot 129 g/km

Lezersreacties (99) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Daniel 4425257
Daniel 4425257
  • 3
Beetje sneu om zo’n waslijst aan mankementen om je oren te krijgen, terwijl de bestuurder en nog zo veel plezier aan beleefd. Op zoek naar een wat verser exemplaar!
SterkeYerke
SterkeYerke
  • 3
Dat zou wel het meest voor de hand liggen, maar ik geloof niet dat deze eigenaresse afstand wil doen van deze 206. Dat kan wel, maar dan ben je wel zowat met een complete restauratie bezig om hem netjes te krijgen. Ik vind eigenlijk dat de eigenaresse daar vlogs van op youtube moet zetten, dan zie je hoeveel werk het is. Mag van mij overigens gerust in het Fries.
Big Mac
Big Mac
  • 2
Ik zou het een dappere keus vinden, maar stiekem ook wel een leuk hobby-project. Wanneer je zelf e.e.a. kunt doen valt er wellicht nog wat van te maken.
Phils
Phils
  • 3
Ik zie de commentaren 'rijdend milieudelict!', 'schandalig!' en 'van de weg met dit wrak!' alweer aankomen. De eigenaar lijkt er niet veel moeite mee te hebben. En kennelijk komt ie nog door de APK, dus dan mag dit, hoe bizar het ook is. Ik ben wel benieuwd hoeveel van dit soort barrels er gewoon rondrijden, zeker met eigenaren die géén idee hebben.
Gebruikersnaam is al gekoppeld aan een ander
Gebruikersnaam is al gekoppeld aan een ander
  • 6
Ik ken ze wel hoor. Auto’s als deze. Een gevaar op de weg, APK onwaardig maar toch nog goedgekeurd. Verschil is wel dat de eigenaren die ik ken er 1x per week mee naar de supermarkt gaan en 1x per week naar het winkelcentrum. Verlaten eigenlijk nooit de bebouwde kom en rijden waarschijnlijk nooit harder dan 40 per uur. Per jaar net aan 2000 kilometer. Dat is niet met de kilometer knaller van deze video te vergelijken.
Ik snap echt niet dat je met zulke afstanden in zo’n enorm wrak blijft rijden. Ze had zich moeten aanmelden bij de barrelbrigade.
turbod12
turbod12
  • 3
Dit hoort zeker NIET door de APK te komen, Gat in de aandrijfashoes en fuseekogel is onverbiddelijk afkeur. Hier in Zweden is een ABS/ESP storing trouwens ook afkeur.
Big Mac
Big Mac
  • 1
Als dat alleen aan die sensor ligt (staat in de tekst) is dat snel te verhelpen.
turbod12
turbod12
  • 0
Dat is natuurlijk de vraag. ABS ringen en sensoren zijn natuurlijk wel verdacht. Te beginnen met een rondje uitlezen.
grukkie
grukkie
  • 6
Elke euro die je hier nog aan uitgeeft is gekkenwerk,om hier nu nieuwe banden op te zetten en dan niet de diverse kogels en torsieas te vervangen is geld weggooien en sta je over een paar maanden weer bij de bandenboer, nog los van de lekkages en niet werkende veiligheidssystemen. knappe prestatie maar nu is het klaar met de Peugeot.
Duco
Duco
  • 0
Precies hoe ik erover denk.
Als het een benzine uitvoering was zou investeren of wegzetten nog wel denkbaar zijn maar een diesel koop je alleen maar voor heel veel km buiten de steden.
De cabrio onderdelen hebben misschien nog waarde.
WimZ
WimZ
  • 0
Het Peugeotje stort technisch bijna in elkaar maar de eigenaar zegt 'ik heb er elke dag plezier van!'. Misschien wel een vaak voorkomende beschrijving bij Franse auto's.
Wat ik niet begrijp is hoe al deze, serieuze, mankementen steeds door de APK komen.
Alfabeta
Alfabeta
  • 5
Zier nog best goed uit. Jammer dat t niet veel meer is.
SterkeYerke
SterkeYerke
  • 3
Toch kun je wel zien dat ze een serieuze poging gedaan hebben om deze auto weer netjes te krijgen. Nieuwe draagarmen inclusief fuseekogels (wat weliswaar mislukt is) en zo te zien recente Bilstein-schokdempers achter. Dat doe je niet als het je allemaal niks kan schelen. De meeste eigenaren laten er misschien een setje Monroes onder zetten als de garage dat heel graag wil. Jammer dat er bij de keuring dan toch zoveel mis mee blijkt te zijn. Al moet natuurlijk ook gezegd worden dat de ABS-storing en de haperende sloten ze niet ontgaan kan zijn.
Wizzypkr
Wizzypkr
  • 3
Ben bang dat deze mensen voor het mooie plaatje zijn gegaan en geen benul van techniek hebben. En ook de garage (of zal het DIY zijn geweest) snapt het niet helemaal gezien de kapotte stofhoes.
looneytune
looneytune
  • 0
Net als bij de Fiat 500 en de Mini, de meeste denken dat ze een wens mogen doen bij een rood olielampje.
BillytheKid
BillytheKid
  • 7
Een expert (die het kan weten) geeft als advies --> de pers in. Je kan ook iets doen met deze nuttige adviezen ;-) .
.
Feit is dat met paar nieuwe banden en wat beunhaas reparaties gewoon weggegooid geld is en blijft een ONVEILIGE auto. Ook daar moet zij hard genoeg voor werken. Een diesel rijden omdat men denkt dat het goedkoop is. ELKE maand weer €123,- betalen. Een diesel rijden en een dure grap (vroeger en nu al helemaal), zeker met al het onderhoud die er nog bij komt kijken.
.
Ik rij ook een kleine auto op lpg. Tot 2026 slechts €23,- (na 2026 zal het ca €70,- worden) per maand aan mrb. Voor elke 1000km ben ik slechts €57,- aan peut kwijt. Deze diesel is meer kwijt aan diesel en dan komt de mrb nog eens overheen.
Zoek aub gewoon een leuke kleine benzineauto met weinig km en bouw hier lpg in. Die verhoogde mrb na 2026 heb je na 1 tank leegrijden weer terugverdient.
Franky Boy
Franky Boy
  • 0
Diesel rijden met de hoge MRB snap ik ook niet echt meer. Op de goedkope aanschafprijs na dan.
Idd zonde om hier al je zuurverdiende zorgcenten in te steken.
Duco
Duco
  • 0
Tja Billy dat is hoe ik het ook al 10 jaar doe. Geschikte benzine auto zoeken en lpg inbouwen. Maar mensen willen er gewoon niet aan.
Helaas gaat onze Ibiza van €68 pm naar €114 pm per ‘26
Maar blijf m toch maar rijden, installatie al afgeschreven
Lpg 0,70 benzine €2.0 verbruik 1/11 tegen 1/14
Korff
Korff
  • 4
Bij Peugeot Nederland zal de PR-afdeling vandaag wel gevloekt hebben. Joep is weer ondubbelzinnig duidelijk: Peugeot heeft een hoop verschrikkelijk slechte motoren en auto’s gemaakt. Er zijn uitzonderingen, zoals de 2.0 HDI en de 406, maar ook gezien eigen ervaringen, vrees ik dat hij gelijk heeft.
Big Mac
Big Mac
  • 8
Menig motor is jaloers op de 450.000km van dit exemplaar.
Korff
Korff
  • 6
Als het de eerste is…
Ford R
Ford R
  • 3
Domme reacties van korfbal en toch +jes, zegt iets over niveau hier. Peugeot kan niks goed doen bij Joep. Prima, laat dan die andere keurmeester Franse wagens keuren. Vooringenomenheid hoort totaal niet bij een onafhankelijke keuring, zo irritant en onprofessioneel.
turbod12
turbod12
  • 4
Peugeot heeft ook heel veel oerdegelijke motoren gebouwd. Maar met de recente puretech en die hdi motoren hebben ze de plank helaas flink misgeslagen.
Big Mac
Big Mac
  • 2
Grappig dat iemand die volgens zijn profiel nooit een Peugeot heeft gehad zoiets zegt.
Nuchtere Autorijder
Nuchtere Autorijder
  • 1
Dus? Dan gelden de statistieken niet?
Of mag je dan geen mening erover hebben?
Big Mac
Big Mac
  • 1
Laat de statistieken maar eens zien dan. Heb je een linkje?
turbod12
turbod12
  • 1
Grappige opmerking. Ik heb een heel aantal Citroëns gehad. De meeste met Peugeot motoren. Zo ook de Turbo D12 dieselmotor uit mijn alias. Ik ben dus uitstekend bekend met Peugeot motoren.
Big Mac
Big Mac
  • 1
Ik doelde vooral op je opmerking over de recente motoren.
turbod12
turbod12
  • 0
Ik doelde vooral op je opmerking over de recente motoren.

Nee, die heb ik gelukkig niet gehad. Maar moet je daadwerkelijk een auto met een dergelijke auto gehad hebben om te weten dat de reputatie op zijn minst twijfelachtig zijn? THP/Puretech/eerste generatie 1.6 HDI, V6 HDI. Ze rijden goed als ze rijden, maar ik zou geen auto met een dergelijke motor durven kopen.
Dirk VDL
Dirk VDL
  • 2
Ik betwijfel je motorenkennis. De HDI 2000cc motoren staan bekend als bijna onverwoestbaar. Heb je eigenlijk ooit een nieuwe auto gereden? Of ga je uit van enkele tweede en derdehandsjes waar je de voorgeschiedenis niet van kent.
Ford R
Ford R
  • 1
Inderdaad Dirk, dat waren geweldige motoren die de auto zeker overleefden. Al dat gezeur van iemand horen zeggen bla bla. Net zoals Duitse wagens super goeie motoren hebben gehad en mindere varianten.
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 7
Onzin.
De 1.6/1.6.20 16V zijn perfect, ook op LPG.
De Hdi is stukken beter dan de Duitse rommel; enige uitzonderingen zijn deze 1.6 (is 1e generatie 1.6 Hdi) en de 2.7 V6 Hdi.
Vergelijk dat eens met VAG (distributiekettingen, bevriezingen, wereldrecord oliezuipen), BMW (lijst met problemen past niet binnen de 1000 tekens), Porsche...
Er is een reden dat ze in de VS geen Duitse auto's met meer dan 150.000 mijl willen (want schroot) en dat ze in Afrika ook geen Duitse auto's willen.
BillytheKid
BillytheKid
  • 0
Dieselmotoren zijn anders dan benzinemotoren he .
Konami
Konami
  • 1
De VAG 1.9 TDI is een veel betere motor dan Peugeot ooit heeft kunnen maken.
Idem voor de latere EA188 2.0CR versies, miljoen kilometer, geen probleem. Zie de talloze Superb en Passat taxi's die er rondgereden hebben (en nog rijden in Oost-Europa)
Maargoed, jij lult toch alleen maar uit je nek als het om VAG gaat.
Gewijzigd door auteur
yep thats me
yep thats me
  • 8
Joep zit altijd ieder merk af te branden als het niet uit Duitsland komt. Kan ook zijn dat hij onvoldoende weet van de motoren van andere merken. Dat is niet erg en begrijpelijk want iedere motor en ook auto heeft zijn eigen procedures en tools nodig. Het zou Joep wel passen zijn voor ingenomen mening voor zich te houden.
louisz
louisz
  • 3
Hij zegt toch dat hij erg veel aan deze motoren heeft gesleuteld? Er is toch geen reden om daaraan te twijfelen?
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 3
Het betreft alleen de eerste serie 1.6 Hdi....tot 2009. Dat zou Joep erbij moeten zeggen.
Bumperklevert
Bumperklevert
  • 1
Eersteklas gelul dit, genoeg duitsers die ook een veeg uit de pan kregen
ak2
ak2
  • 13
Eigenlijk verwacht je ook niet dat een cabriolet die je voor € 900 koopt in topstaat is.
De 206 CC vind ik nog steeds een erg leuke auto, die je nog zeer regelmatig ziet. Ik snap heel goed de keus.
Ik zou snel op zoek gaan naar een beter exemplaar, aan deze moet veel te veel gebeuren.
Joep had wel kunnen vertellen dat de latere generaties van de 1.6 HDI juist erg goed en betrouwbaar zijn.
(zie klokje rond van een DS3 en 308 uit 2011).
Gewijzigd door auteur
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 8
De 1.6 Hdi vanaf 2009 (is de 2e generatie, de 8V) is perfect, toen VAG nog de 1.2 3cilinder truttenschudder had kon je bij PSA al zo'n smeuige onverwoestbare 4cilinder krijgen met meer vermogen, lager verbruik tegen veel minder geld.
Gewijzigd door auteur
ak2
ak2
  • 4
Klopt die zijn inderdaad perfect.
We hebben sinds 2014 een Citroën C3 1.6 e-HDI uit 2011 met inmiddels veel kilometers. Fijne, erg degelijke, betrouwbare en zuinige motor
donkerblauwmetallic
donkerblauwmetallic
  • 3
Dat iemand niet in de gaten heeft dat er zoveel mankeert aan een auto! De mijne heeft ruin drie ton gelopen en geen van deze defecten. Goed en tijdig onderhoud is alles. Bij vliegtuigen en auto's.
SJ0RS
SJ0RS
  • 4
Ze zullen maar achterop je rijden in de regen, te triest voor woorden dat dit in deze staat de weg op mag. Je kunt nog zo goed uitkijken, maar tegen dit soort beunbakken kan je niets doen.
Dirk VDL
Dirk VDL
  • 1
Wees maar zeker. Een BMW-rijder die veel te kort achter je hangt en zijn rijkunde en reactievermogen overschat zal veel sneller in je kont rijden dan iemand met iets mindere banden die voldoende afstand houdt.
SJ0RS
SJ0RS
  • 0
Bij bumperlevers neem ik meestal wat gas los om een groter gat voor mij te creeren. Moet dan tenslotte ook afstand houden voor de auto achter mij.
Oscar 5211183
Oscar 5211183
  • 3
Deze 206 CC moet naar de shredder. Er mankeert teveel aan helaas. Het blijft ook wel een beetje Frans he. Niet de beste auto uit die tijd.
Ford R
Ford R
  • 1
We hebben weer een ‘kenner’. Oké Oscar, wat was het beste uit die tijd? Ben benieuwd….
Gait
Gait
  • 4
Niet elke Peugeot/Citroën en motor is slecht. Idem niet elke VW/Toyota/xxx is goed/slecht.
Maar goed. Meneer heeft voor een groot gedeelte BMW's in z'n garage staan.
Om deze Peugeot (a.u.b. doe er wat aan/naar de pers) weer goed te krijgen. Kost het zomaar € 6.000
Bij een voor ons bekend auto bedrijf.
Gewijzigd door auteur
Coupe Hans
Coupe Hans
  • 11
Dan de positieve punten: de carrosserie is nog goed (veel beter dan jongere VW Golf Cabrio in deze rubriek), de dakconstructie werkt nog prima en de auto heeft 450.000 km gehaald. Benieuwd hoe de staat zou zijn van een even oude, even ervaren BMW Cabrio met even veel onderhoud. Joep’s favoriet maar niet perse beter.
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 9
Een BMW is leuk als je:
- least
- nieuw koopt en verkoopt voor einde garantietermijn
- zelf kan sleutelen zoals Joep
- teveel geld hebt
Tweedehands is het net als de Staatsloterij: je kan mazzel hebben maar de kans op pech is veel groter.
looneytune
looneytune
  • 0
Rond de tijd van de E39 E46 waren ze behoorlijk goed, en kregen ze vaak niet al te dure vaak voorkom nde problemen op leeftijd, de meeste zijn nu helaas vrij oud en niet al te best onderhouden.
Daarna was het erg goed opletten welke uitvoering wel/niet te kopen.
Patatboer
Patatboer
  • 4
Dit is één bonk achterstallig onderhoud. Ik bedoel, slijtage is logisch, maar kromme velgen, versleten banden en geknutsel in de motorruimte duidt niet op een verleden waarin veel aandacht aan de auto is besteed.
Wat me wel opvalt in dit lijstje: in 2010 *en* 2014 draagarmen vóór vervangen? Wat hebben ze er dan in 2010 voor spul onder geschroefd? En in die 4 jaar voor 6000 euro uitgegeven voor een auto die in 2014 dus 9 jaar oud was.
TripleBee
TripleBee
  • 0

Wat me wel opvalt in dit lijstje: in 2010 *en* 2014 draagarmen vóór vervangen? Wat hebben ze er dan in 2010 voor spul onder geschroefd?

Ik vrees dat dit iets typisch Frans zal zijn.
Mijn vader zijn Renault Laguna II had binnen de 2 jaar versleten stuurkogels. Onder garantie zijn er nieuwe in geplaatst. Nog geen twee jaar later (buiten garantie) waren ze opnieuw versleten. Dan maar terug nieuwe laten plaatsen, geen originele van Renault. Dan waren er geen problemen meer mee.
Iets later waren de rubbers van de achteras totaal versleten.
De wagen was nog geen 10 jaar oud en had nog geen 90000 km gereden.
Dus ja, welke rommel heeft Renault dan verkocht?
Big Mac
Big Mac
  • 0
Dat zou best kunnen kloppen. De draagarmrubbers van mijn 208 waren ook al versleten.
ak2
ak2
  • 5
De Laguna 2 ( fase 1) was inderdaad matig , dat weet bijna iedereen.
Ik heb na de Laguna 2 een Laguna 3 gekocht.
Die was juist bijzonder goed, je zag aan alles dat Renault geen enkel risico wilde lopen en top kwaliteit materiaal had ingekocht. Zelfs na 180.000 km zaten de orginele remschijven er nog op. Ook de volgende Renault is top.
Gewijzigd door auteur
The Beast
The Beast
  • 3
De Laguna 2 ( fase 1) was inderdaad matig , dat weet bijna iedereen.
Ik heb na de Laguna 2 een Laguna 3 gekocht.
Die was juist bijzonder goed, je zag aan alles dat Renault geen enkel risico wilde lopen en top kwaliteit materiaal had ingekocht. Zelfs na 180.000 km zaten de orginele remschijven er nog op. Ook de volgende Renault is top.

Je zou een Laguna 2 met Laguna 3 techniek willen, want die nummer 2 was wel een fraaie koets. Die 3 vond ik geen aantrekkelijke auto.
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 2
De laatste facelift Laguna 2 was OK, te herkennen aan de naar beneden lopende lijn richting het wiebertjer
TONE
TONE
  • 5
Heb nog nooit een test van dit figuur afgekeken. Verschrikkelijk.
TONE
TONE
  • 5
Nee , dat zeurderige toontje.
BillytheKid
BillytheKid
  • 0
Volgende keer mag jij een klokje rond doen ;-) .
Frits79
Frits79
  • 1
Dus zoals ik al zei, de waarheid is blijkbaar te hard. Dat zijn feiten maar dat wil je blijkbaar niet horen.
turbod12
turbod12
  • 3
Nu IS er natuurlijk nog wel hoop, dankzij een ogenschijnlijk knap koetsje en een motortje dat wellicht al behoorlijk wat kilometers heeft, maar zo op het oog ook weer niet heel slecht loopt. Want dan is er door een goede thuis sleutelaar die niet elk uurtje hoeft te rekenen, nog best wat mee te beginnen. Revisie achteras eronder, ABS storing verhelpen. Bak keerringen vervangen, Banden aanpakken, etc. Maar wat mij dan wel stoort is zijn die kapotte rubbers van de fuseekogel en aandrijfas., bakkeeringen en achteras. Onnodig en het geeft te denken of de garage wel zo competent is. Bij een vakbekwame trotse Peugeot garage waren dit soort dingen niet gebeurd. Als de eigenaren hiermee door willen, zullen ze nog eens een hartig woordje mogen gaan wisselen met hun sleutelaars. Het is natuurlijk ook te zot voor woorden om met een hoog kilometrage door te rijden met overmatig versleten ondersteldelen. Of de eigenaren steken hun hoofd in het zand of de garage is slecht.
Johan Alfa
Johan Alfa
  • 4
Gewoon een Franse barrel die versleten is. Daar is de km stand ook naar.
BillytheKid
BillytheKid
  • 3
Versleten zekers, maar is gewoon achterstallig onderhoud!
Johan Alfa
Johan Alfa
  • 3
Onderhoud heeft zeker invloed en goed onderhoud had geholpen. Maar dat kost de nodige knaken en sommige mensen willen zo weinig mogelijk geld uitgeven aan een auto.
Frits79
Frits79
  • 1
Ik hoop dat haar vriend andere talenten heeft, want sleutelen aan auto's is zeker niet een van zijn talenten. Positieve noot, het bagagerekje zit eens een keer goed om.
K00S
K00S
  • 2
Levensgevaarlijk wrak op de weg en ook nog eens een super vervuilende diesel. Eigenwijs? Nee gewoon een beetje sneu. Zoals Joep al zei, deze auto is echt op.
Hopelijk zal hij deze keer niet door de APK komen en worden de wegen in Friesland een beetje veiliger en de lucht schoner. .
Gewijzigd door auteur
Kristian2
Kristian2
  • 4
Niet mee eens. Volgens mij onderschatten veel mensen sowieso de nut en noodzaak van fatsoenlijke banden. Goedkoop rubber presteert sowieso verschrikkelijk slecht en dat wordt niet beter als het profiel ook volledig weggesleten is. In combinatie met veiligheidssystemen die dan helemaal belangrijk worden maar ook niet werken is de kans dat je bij slecht weer ineens verrast wordt levensgroot. Net als het verschil in grip en remweg met auto’s die technisch wel in orde zijn. Lijkt me vrij logisch dat dat gevaarlijke situaties oplevert.
Big Mac
Big Mac
  • 1
Due banden zijn versleten, maar volgens mij zie ik er toch echt "Vredestein" op staan. Dus geen B-merk totaal in de video wordt beweerd.
BillytheKid
BillytheKid
  • 3
Ik vind Vredestein ook een B-merk. Ooit een keer gehad en NOOIT weer!
MildHybrid
MildHybrid
  • 1
Vredestein banden is inderdaad bagger. Heb dan liever een Budget merk.
Gewijzigd door auteur
looneytune
looneytune
  • 0
Ze cuppen vrij snel, zijn qua prijs kwaliteit misschien redelijk, maar ik vond de all season en zomerbanden nooit top qua verbruik, en dus beide cuppen.
Elektrisch Verhaal
Elektrisch Verhaal
  • 2
Schuldig verzuim, hopelijk geen onschuldige slachtoffers als het mis gaat.
The Beast
The Beast
  • 0
Ik snap de keuze best wel, een dieseltje voor de kilometers en als het lekker weer is dakje naar beneden. Alleen jammer dat deze auto met deze km stand helaas teveel mankementen heeft om economisch nog te repareren. Je kunt de hoofdpunten aanpakken en nog even doortuffen, want tegenwoordig zijn andere tweedehandsjes ook onbetaalbaar geworden. Of anders misschien toch inruilen?
Dat Peugeot prima motoren heeft gemaakt maar ook motoren met dramatische techniek is natuurlijk al langer bekend. Goed onderzoek doen is dan van groot belang, een occassion die aantrekkelijk lijkt maar de verkeerde motor heeft kan dan als een fiasco uitpakken.
Verder een leuke spontane eigenaresse, hopelijk lukt het om de cabrio rijdend te houden, met een goed roetfilter voor de achterrijders en goede veilige systemen voor de eigenaresse.
MildHybrid
MildHybrid
  • 0
Als die "leuke spontane eigenaresse" boven op jouw auto knalt met dat oude onveilige barrel, zeg je dat dan ook ?..
TimT
TimT
  • 3
Over de staat der techniek en onderhoud is genoeg gezegd, maar wat mij opvalt is hoe leuk en guitig het frontje van zo'n 206je was. Lekker simpel en sympathiek, dat zien we niet meer bij nieuwe auto's.
Chasingalles
Chasingalles
  • 0
Tot op de draad versleten, ik snap trouwens niet dat je zo'n auto durft te kopen met meer dan 3ton op de klok.
RobG
RobG
  • 3
Wanneer je weet wat je doet kan je prima auto's kopen met meer dan 3 ton op de klok. Je moet 'gewoon' een goed onderhouden auto vinden.
Chasingalles
Chasingalles
  • 0
Wanneer je weet wat je doet kan je prima auto's kopen met meer dan 3 ton op de klok. Je moet 'gewoon' een goed onderhouden auto vinden.
Mee eens. Maar, blijkbaar heeft de eigenaar geen kennis en geen benul van wat hij heeft aageschaft helaas.
The Beast
The Beast
  • 0
Tot op de draad versleten, ik snap trouwens niet dat je zo'n auto durft te kopen met meer dan 3ton op de klok.

Het ligt aan de prijs, ik zag ergens 950 euro staan, dan kun je nog een gokje wagen.
Onze Yaris uit 2002 was iets duurder, maar dan heb je ook een auto zonder problemen.
Bumperklevert
Bumperklevert
  • 1
genoeg Yarissen ‘met problemen’ te vinden van die leeftijd, maak je geen zorgen..
Full metal
Full metal
  • 0
Zijn leuke wagentjes mits in goede staat, zelf jaren een 206 1.6 Roland Garros gereden met dat prachtige beige/groene lederen interieur en glazen dak.
Geweldige auto! En wat reed dat ding fijn, maar technisch was het geen hoogvlieger, veel kosten aan gehad om die rijdende te houden.
MildHybrid
MildHybrid
  • 2
Onverantwoordelijk om er nog mee rond te rijden. OOK na reparatie ! Al is het maar voor de medeweggebruiker !!
Gewoon rijp voor de sloop. Weg dat ding dus.
The Beast
The Beast
  • 0
Voor de mensen die het nog niet wisten
https://man-man.nl/betrouwbaarste-auto-langste-meegaan-toyota/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR01wN3-4isxFdpfl2782p2Bm-7uaB_usNgc1DZM6cE20axF3SOpcCudHfk_aem_Afn-FyDwP_KVVHlAdP3SEUonle5ZJ8kU0oRQPPfUDWnZoLXaYOCfprO0Pp6PL-VyBuCG6CkkoHkdSscjNOWfub2V
Bumperklevert
Bumperklevert
  • 1
Genoeg Tejoota’s hier gezien die ook rijp voor de sloop waren, bij slecht onderhoud gaat alles stuk, ook de voor jou heilige Toyota’s. Deze Peug had er bij goed onderhoud wel normaal bij kunnen staan.
jnptr
jnptr
  • 3
Helemaal top dat ze eerst gewoon in het Frysk antwoordde: was overigens uitstekend te verstaan.
Had ze eigenlijk gewoon mee door moeten gaan: geinig.
Jammer dat haar auto er zo beroerd vanaf kwam.
Sanitarium
Sanitarium
  • 2
Waarom is dat top? Er wordt een vraag in het Nederlands gesteld, dan reageer je toch in het Nederlands? Of is het ook top als in het Fins, Papiaments of Swahili geantwoord wordt?
Sanitarium
Sanitarium
  • 0
Deze 206 CC is gewoonweg op: achterstallig en slecht uitgevoerd onderhoud. Het is klaar met deze auto en dat mag ook best na 4,5 ton. Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed waarom het advies van Joep zo makkelijk genegeerd wordt.
rinimo
rinimo
  • 0
Ze werkt in de zorg, doet heel veel kilometers, waarom krijgt zij geen auto van haar werkgever?
Sanitarium
Sanitarium
  • 2
Goede vraag om op de Dag van de Arbeid te beantwoorden. Ik denk dat het te maken heeft met een commercieel gedreven werkgever die niet de zorg of de medewerkers bovenaan heeft staan, maar rendement voor de aandeelhouders. Dus een schraperige 16 of 17 cent km-vergoeding geven in plaats van het vervoer als noodzakelijk gereedschap voor je werk zien en dus een auto ter beschikking stellen.
eTech
eTech
  • 0
Fantastische auto’s! Super dat Peugeot dit ooit aan gedurfd heeft om te bouwen.
.
Verder heeft Joep gewoon gelijk. Het ding is op en versleten. Onveilig en qua uitstoot met zwarte rook ook belachelijk als dit voor je rijdt. Er zijn landen die wij afdoen als minder dan Nederland waar dit soort auto’s niet door de keuring komen. Onveilig en onbetrouwbaar lijken me al reden genoeg om ermee te kappen. Dat krijg je als je de belasting maar blijft verhogen op personenauto’s. Niet gek dat het aantal verkeersslachtoffers in Nederland amper daalt en dat Rijkswaterstaat er tientallen per dag van de snelweg af moet slepen op kosten van de belasting betaler.
Gewijzigd door auteur
Autofan 1719
Autofan 1719
  • 0
Tja Joep opend de ogen van vele eigenaren . En de eigenaren die niet zo technisch zijn laten veel over aan anderen. Maar soms gaat er veel mis bij die anderen blijkbaar.... Deze wagen is misschien beter af bij de liefhebbers van het merk peugeot. Het is op zich een leuke wagen met een kappie . Maar helaas ik ga voor een duitse merk en die zijn soms ook niet perfect.. .dit afhankelijk van zijn vorige eigenaren en hoe veilig deze het onderhielden . En ik had mazzel blijkt het wij gaan de 5 ton halen met een Audi... Het onderhoud kost tegenwoordig wel wat meer, de onderdelen kostbaar zijn geworden met die oorlogen die er zijn .
Het onderhouden van je bolide ('s) moet wel wel veilig gebeuren wij zijn toch met anderen op deze wereld toch? En ik voel mij prettiger bij het liefst beter dan apk waardig rond te willen tuffen en op tijd zijn onderhoud en aandacht geven aan een auto kan geen kwaad toch ?
Tja Joep zal bij onze wagen zelfs iets vinden tja kritiek is welkom Joep...
Carpe
Carpe
  • 1
Hier kun je nog wel wat geld aan spenderen haha.
Bimmert
Bimmert
  • 1
Ze waren destijds zo populair dat ze jong tweedehands duurder waren dan nieuw, omdat ze nieuw niet aan te slepen waren. Ik vind het nog steeds een leuke wagen.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.