Peugeot 206 CC 1.6 HDiF – 2005 – 449.300 km - Klokje Rond
Kan deze CC met zo veel kilometer op de klok nog even mee?
99 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
We gaan in deze Klokje Rond even terug naar de tijd van de metalen klapdaken. Ingewikkelde constructies om van een dichte auto een cabrio te maken. Ken je ze nog? De Megane CC, de 307 CC en ook die kleinere Peugeot 206 kwam als CC. Hester Groos rijdt zo’n auto, uit 2005 en we zijn razend benieuwd. “Doet dat dak het nog steeds?”
Hij ziet eruit als een coupé, met een beetje goede wil en wat fantasie, maar met één druk op de knop wordt het een cabriolet. Er ontvouwt zich een spectaculair schouwspel van panelen die gaan bewegen en op enig moment is alles geland en rijd je open! Uit Frankrijk kwam onder meer de Renault Mégane CC, maar ook Peugeot roerde zich. Met de 307 CC leverde de Franse fabrikant een model af met een derrière als een bijzettafel. De kleinere 206 is wat meer in proportie. En dat voor ... € 900!
“Ja, ik kocht hem met 390.000 op de klok voor negenhonderd euro. En ik heb er elke dag plezier van”, vertelt Hester Groos. Voor haar werk in de zorg rijdt ze heel Friesland door. Ze werkt onregelmatige diensten, bij nacht en ontij. Veel kilometers die ze niet met het openbaar vervoer kan afleggen. Daarom was ze zo blij met die dieselmotor. Een 206 CC met zelfontbrander kom je niet veel tegen. De 26-jarige Hester kocht hem bij een particulier in Sneek, zestig kilometer van haar woonplaats Eanjum. Voor € 900 kun je geen wereldauto verwachten en dat bleek. Op het eerste ritje met de nieuwe aanwinst strandde Hester al. De dynamo gaf de geest. “Maar ik heb hulptroepen in de persoon van mijn partner Steffen. Die kwam me redden met de autoambulance.” Hij had er meteen een projectje bij want er moest nog wel wat meer gebeuren aan de nieuwe aanwinst. Gelukkig is hij een grote Peugeot-liefhebber. “Hij kent deze auto’s door en door dus dat was mede de reden dat we op deze auto afgingen. Het motorblok is top, hij loopt als een zonnetje en zuinig, 1 op 21! En toch ook vlot.” Dankzij het windscherm kun je open rijden en gewoon praten met je passagier.
Meiden van het Noorden
Hester heeft wel wat met auto’s. Haar vriendin Anouk, die vandaag mee is met de keuring, is ook een liefhebber. In de appgroep Meiden van het Noorden hebben ze zich verenigd met nog meer vrouwelijke autoliefhebbers. Ze bezoeken regelmatig evenementen zoals eind mei de Franse autodag bij Visscher in Buren. Anouk rijdt een 106 Rallye. Ook een Peugeot voor de echte liefhebber.
Keurmeester Joep Schuurman staat niet te juichen. Dit model met deze motor heeft hij niet heel hoog zitten. “Ik denk dat we behoorlijk wat gaan tegenkomen”, kijkt hij zorgelijk vooruit. Hester denk dat het wel meevalt. “We hebben gisteravond tot elf uur doorgewerkt om nog wat dingen strak te krijgen voor de keuring. Er is altijd wel iets te doen aan zo’n oudje.” Er zit wat speling op een stuurkogel, dus dat gaat Joep zeker tegenkomen. Verder is tijdens het klussen de ABS-sensor geraakt en brandt daardoor op het dashboard een lampje. Verder functioneert het slot van het bestuurdersportier niet goed. Deze 206 is met recht een oudje. Want Hester heeft er sinds de aankoop in 2022 al zo’n zestigduizend kilometers bij gereden. De kleine Fransman staat zodoende nu op vierenhalve ton.
Zoals gezegd is Hesters partner Steffen flink aan de slag gegaan met de oude 206. Draagarmen, remmen rondom en de airco-pomp zijn aan de beurt geweest, maar juist die ingewikkelde dakconstructie blijft maar feilloos functioneren. Die gebruikt ze bijna dagelijks. “Ik moet eerlijk zeggen dat er wel eens een klein druppeltje naar binnen lekt, bij een gesloten dak. Maar daar hebben meer 206-bezitters last van”, weet Hester.
Passende uitlaat
Onze keurmeester heeft al heel wat gezien in zijn autoleven, maar de bodem van deze 206 levert hem een nieuwe verrassing op: een platgeslagen uitlaat! Hoe zit dat, Hester? “Er was geen uitlaat te krijgen voor deze 206 CC diesel, dus hebben we een exemplaar van een benzine-uitvoering gemonteerd. Die paste niet perfect en moest dus passend worden gemaakt worden.” Dat betekent dat één pot enigszins is platgeslagen om hem een beetje knap te kunnen monteren. Joep is niet zo dol op dat soort foefjes. Maar er mankeert nog wel wat meer aan de auto. Deze guitige Fransman krijgt vandaag geen opgestoken duimen. “Maar morgen ook niet. Deze 206 is versleten; ik zou ermee stoppen. Als je zoveel rijdt voor je werk, moet je meer investeren in een goede, veilige auto”, adviseert Joep. “Met goede banden bijvoorbeeld.”
Arme Hester. Haar partner Steffen heeft zo zijn best gedaan om de Peugeot nog even op te kalefateren. Maar helaas onvoldoende. Evengoed is Hester nog steeds blij met haar 206 CC. Al neemt ze zich wel voor om de aandachtspunten die betrekking hebben op de veiligheid meteen aan te pakken.
Eigenaar Peugeot 206 CC
Naam Hester Groos
Bouwjaar van jezelf 1997
Woonplaats Eanjum
Beroep Zorgmedewerker
Eerste auto Peugeot 206 Roland Garros
Vorige auto Peugeot 206 Roland Garros
Wat zou je aan je auto willen veranderen? “Als je het dak opent, gaan de portierramen helemaal naar beneden.”
Wat is je langste reis met deze auto? “Naar Florence.”
Wat mankeert er aan?
- Raam linksvoor zakt niet bij openen deur
- Deur rechtsvoor kraakt enorm bij openen en sluiten
- ABS en ESP storing lampje branden
- Veiligheidsgordel linksvoor is gerafeld
- Binnenverlichting knippert
- Bij wegrijden (elke keer) openen en sluiten alle deursloten vanzelf
- Het stuur staat scheef met rechtuit rijden
- De auto rammelt extreem tijdens rijden
- De ruitensproeier werkt niet
- Er is een enorme bonk voelbaar met lastwissel
- De auto trilt op de snelweg
- De auto trekt naar links met remmen
- De auto rookt bij acceleratie
- De motor en het inlaatsysteem lekken olie
- Er zit een leiding van de verschildruksensor los
- De hitteschilden om de katalysator liggen los
- Onder de motorkap is van alles gescheurd, afgebroken, gekit, ontbreekt etc. de motor en alles wat eraan vastzit is vergaand ‘versleuteld’
- Er staat water in de mistlamp linksvoor
- De band linksvoor is vergaand versleten
- De band rechtsvoor is enigszins versleten
- De rechter spoorstang heeft speling
- De fuseekogelhoes rechtsvoor is defect
- De binnenste aandrijfashoes rechtsvoor is defect
- De motor kantelsteun is versleten
- Beide aandrijfaskeerringen lekken
- De bodemplaat (onder de motor) zit slecht vast
- De beide velgen achter zijn krom
- Het linker deel van de achteras is versleten/heeft speling
- De linker achterband is scheef afgesleten
Onderhoudshistorie
We hebben een deel van de onderhoudshistorie. In de periode van oktober 2010 tot en met september 2014 is de Peugeot 206 CC in onderhoud bij een bedrijf dat in totaal 14 facturen opmaakt voor een totaalbedrag van € 5.966. De grootste en duurste klussen in die periode: condensor vervangen, spoorstang, verstuivers, draagarmen voor, leidingen en verdamper airco, nog een keer een lekke airco, stabilisatorstang, distributieset, multiriem, nog een keer draagarmen voor en een rondje tectyleren voor € 256.
Verder:
- 302.149 Kleine beurt
- 323.000 Grote beurt, banden en accu
- 342.073 Achteras en banden
- 352.118 apk met stuurkogel en roetmeting
- 353.927 Koppelingsset
- 369.383 Twee banden en kleine beurt
- 375.785 apk met lampen, remleiding, stab.stang, remblokken, remklauw
- 400.012 Peilstok
- 415.315 km Rondje uitlijnen
De mening van Carrec Technocenter
“De beide achterbanden zijn ook nog eens van slechte kwaliteit. Twee duimen omlaag voor deze auto, in de prullenbak ermee!”
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 206 CC 1.6-16V HDiF Griffe |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 30.435 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.560 cc |
Maximaal vermogen | 80 kW / 110 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 240 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.835 mm / 1.673 mm / 1.373 mm |
Wielbasis | 2.442 mm |
Massa leeg | 1.185 kg |
Laadvermogen | 405 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 600 kg |
Banden | 205/45R16Prijzen |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,5 s |
Brandstofverbruik | 4,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 129 g/km |
Lezersreacties (99) (gesloten)
Ik snap echt niet dat je met zulke afstanden in zo’n enorm wrak blijft rijden. Ze had zich moeten aanmelden bij de barrelbrigade.
Als het een benzine uitvoering was zou investeren of wegzetten nog wel denkbaar zijn maar een diesel koop je alleen maar voor heel veel km buiten de steden.
De cabrio onderdelen hebben misschien nog waarde.
Wat ik niet begrijp is hoe al deze, serieuze, mankementen steeds door de APK komen.
.
Feit is dat met paar nieuwe banden en wat beunhaas reparaties gewoon weggegooid geld is en blijft een ONVEILIGE auto. Ook daar moet zij hard genoeg voor werken. Een diesel rijden omdat men denkt dat het goedkoop is. ELKE maand weer €123,- betalen. Een diesel rijden en een dure grap (vroeger en nu al helemaal), zeker met al het onderhoud die er nog bij komt kijken.
.
Ik rij ook een kleine auto op lpg. Tot 2026 slechts €23,- (na 2026 zal het ca €70,- worden) per maand aan mrb. Voor elke 1000km ben ik slechts €57,- aan peut kwijt. Deze diesel is meer kwijt aan diesel en dan komt de mrb nog eens overheen.
Zoek aub gewoon een leuke kleine benzineauto met weinig km en bouw hier lpg in. Die verhoogde mrb na 2026 heb je na 1 tank leegrijden weer terugverdient.
Idd zonde om hier al je zuurverdiende zorgcenten in te steken.
Helaas gaat onze Ibiza van €68 pm naar €114 pm per ‘26
Maar blijf m toch maar rijden, installatie al afgeschreven
Lpg 0,70 benzine €2.0 verbruik 1/11 tegen 1/14
Of mag je dan geen mening erover hebben?
Nee, die heb ik gelukkig niet gehad. Maar moet je daadwerkelijk een auto met een dergelijke auto gehad hebben om te weten dat de reputatie op zijn minst twijfelachtig zijn? THP/Puretech/eerste generatie 1.6 HDI, V6 HDI. Ze rijden goed als ze rijden, maar ik zou geen auto met een dergelijke motor durven kopen.
De 1.6/1.6.20 16V zijn perfect, ook op LPG.
De Hdi is stukken beter dan de Duitse rommel; enige uitzonderingen zijn deze 1.6 (is 1e generatie 1.6 Hdi) en de 2.7 V6 Hdi.
Vergelijk dat eens met VAG (distributiekettingen, bevriezingen, wereldrecord oliezuipen), BMW (lijst met problemen past niet binnen de 1000 tekens), Porsche...
Er is een reden dat ze in de VS geen Duitse auto's met meer dan 150.000 mijl willen (want schroot) en dat ze in Afrika ook geen Duitse auto's willen.
Idem voor de latere EA188 2.0CR versies, miljoen kilometer, geen probleem. Zie de talloze Superb en Passat taxi's die er rondgereden hebben (en nog rijden in Oost-Europa)
Maargoed, jij lult toch alleen maar uit je nek als het om VAG gaat.
De 206 CC vind ik nog steeds een erg leuke auto, die je nog zeer regelmatig ziet. Ik snap heel goed de keus.
Ik zou snel op zoek gaan naar een beter exemplaar, aan deze moet veel te veel gebeuren.
Joep had wel kunnen vertellen dat de latere generaties van de 1.6 HDI juist erg goed en betrouwbaar zijn.
(zie klokje rond van een DS3 en 308 uit 2011).
We hebben sinds 2014 een Citroën C3 1.6 e-HDI uit 2011 met inmiddels veel kilometers. Fijne, erg degelijke, betrouwbare en zuinige motor
Maar goed. Meneer heeft voor een groot gedeelte BMW's in z'n garage staan.
Om deze Peugeot (a.u.b. doe er wat aan/naar de pers) weer goed te krijgen. Kost het zomaar € 6.000
Bij een voor ons bekend auto bedrijf.
- least
- nieuw koopt en verkoopt voor einde garantietermijn
- zelf kan sleutelen zoals Joep
- teveel geld hebt
Tweedehands is het net als de Staatsloterij: je kan mazzel hebben maar de kans op pech is veel groter.
Daarna was het erg goed opletten welke uitvoering wel/niet te kopen.
Wat me wel opvalt in dit lijstje: in 2010 *en* 2014 draagarmen vóór vervangen? Wat hebben ze er dan in 2010 voor spul onder geschroefd? En in die 4 jaar voor 6000 euro uitgegeven voor een auto die in 2014 dus 9 jaar oud was.
Ik vrees dat dit iets typisch Frans zal zijn.
Mijn vader zijn Renault Laguna II had binnen de 2 jaar versleten stuurkogels. Onder garantie zijn er nieuwe in geplaatst. Nog geen twee jaar later (buiten garantie) waren ze opnieuw versleten. Dan maar terug nieuwe laten plaatsen, geen originele van Renault. Dan waren er geen problemen meer mee.
Iets later waren de rubbers van de achteras totaal versleten.
De wagen was nog geen 10 jaar oud en had nog geen 90000 km gereden.
Dus ja, welke rommel heeft Renault dan verkocht?
Ik heb na de Laguna 2 een Laguna 3 gekocht.
Die was juist bijzonder goed, je zag aan alles dat Renault geen enkel risico wilde lopen en top kwaliteit materiaal had ingekocht. Zelfs na 180.000 km zaten de orginele remschijven er nog op. Ook de volgende Renault is top.
Je zou een Laguna 2 met Laguna 3 techniek willen, want die nummer 2 was wel een fraaie koets. Die 3 vond ik geen aantrekkelijke auto.
Hopelijk zal hij deze keer niet door de APK komen en worden de wegen in Friesland een beetje veiliger en de lucht schoner. .
Dat Peugeot prima motoren heeft gemaakt maar ook motoren met dramatische techniek is natuurlijk al langer bekend. Goed onderzoek doen is dan van groot belang, een occassion die aantrekkelijk lijkt maar de verkeerde motor heeft kan dan als een fiasco uitpakken.
Verder een leuke spontane eigenaresse, hopelijk lukt het om de cabrio rijdend te houden, met een goed roetfilter voor de achterrijders en goede veilige systemen voor de eigenaresse.
Het ligt aan de prijs, ik zag ergens 950 euro staan, dan kun je nog een gokje wagen.
Onze Yaris uit 2002 was iets duurder, maar dan heb je ook een auto zonder problemen.
Geweldige auto! En wat reed dat ding fijn, maar technisch was het geen hoogvlieger, veel kosten aan gehad om die rijdende te houden.
Gewoon rijp voor de sloop. Weg dat ding dus.
https://man-man.nl/betrouwbaarste-auto-langste-meegaan-toyota/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR01wN3-4isxFdpfl2782p2Bm-7uaB_usNgc1DZM6cE20axF3SOpcCudHfk_aem_Afn-FyDwP_KVVHlAdP3SEUonle5ZJ8kU0oRQPPfUDWnZoLXaYOCfprO0Pp6PL-VyBuCG6CkkoHkdSscjNOWfub2V
Had ze eigenlijk gewoon mee door moeten gaan: geinig.
Jammer dat haar auto er zo beroerd vanaf kwam.
.
Verder heeft Joep gewoon gelijk. Het ding is op en versleten. Onveilig en qua uitstoot met zwarte rook ook belachelijk als dit voor je rijdt. Er zijn landen die wij afdoen als minder dan Nederland waar dit soort auto’s niet door de keuring komen. Onveilig en onbetrouwbaar lijken me al reden genoeg om ermee te kappen. Dat krijg je als je de belasting maar blijft verhogen op personenauto’s. Niet gek dat het aantal verkeersslachtoffers in Nederland amper daalt en dat Rijkswaterstaat er tientallen per dag van de snelweg af moet slepen op kosten van de belasting betaler.
Het onderhouden van je bolide ('s) moet wel wel veilig gebeuren wij zijn toch met anderen op deze wereld toch? En ik voel mij prettiger bij het liefst beter dan apk waardig rond te willen tuffen en op tijd zijn onderhoud en aandacht geven aan een auto kan geen kwaad toch ?
Tja Joep zal bij onze wagen zelfs iets vinden tja kritiek is welkom Joep...
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.