Peugeot 206 1.6-16V – 2006 – 465.296 km - Klokje Rond

Tot in de puntjes

46 reacties

Video
AutoWeek 48 2019
AutoWeek 48 2019

Je leest het in AutoWeek 48 2019

Een Peugeot 206 op lpg met bijna een half miljoen op de klok. De auto is ook nog eens in het bezit van een thuissleutelaar die er al negen jaar zijn uiterste best op doet. Dan vrees je het ergste. Totdat je oog in oog staat met die 206 en met zijn eigenaar spreekt.

Als hij zicht meldt voor de keuring is Jos van den Brink zichtbaar nerveus. “Ik sleutel alles aan mijn auto zelf en dit voelt natuurlijk wel als een grondige controle daarvan. Als het mis is, kan ik niemand anders de schuld geven dan mijzelf.”

Jos rijdt al negen jaar in zijn lpgauto die hij kocht met 130.000 kilometer op de klok. Zijn kilometers bestonden vooral uit woon-werkverkeer van Groesbeek naar Eindhoven en ritten naar Almere, waar destijds zijn vriendin woonde. Inmiddels woont Jos met haar samen op een plek die een stuk dichter bij zijn werk is. “Inmiddels mag de 206 het dus wat rustiger aan doen. Al ben ik er dit jaar wel twee keer mee naar Italië en één keer mee naar Slovenië geweest.” Zo vliegen de kilometers er dus nog steeds op.

Als we een rondje lopen om de 206, krijgen we het vermoeden dat dit best nog wel eens een goed verhaal kan worden. De 206 staat er blinkend en tot in de puntjes verzorgd bij. Er zit zelfs nauwelijks steenslag in de neus, uitzonderlijk voor een auto met een hoge kilometerstand. Jos biedt zelfs excuses aan voor de parkeerdeukjes. “Ik ben nogal perfectionistisch en ben gisteravond nog tot laat bezig geweest om een rammel uit het dashboard te verhelpen. Toen ik daarmee klaar dacht te zijn, bleek dat de radio niet werkte. Ik heb er dus een extra gebrek bij gekregen …”

DE JAREN TELLEN

Jos is autotechnisch ingenieur van beroep. Dus is het voor hem niet zo ingewikkeld om een 206 op de weg te houden. Bovendien heeft zijn vader jarenlang bij een Fiat-dealer gesleuteld. “Hij is nu met pensioen, maar werkt nog één dag in de week. Soms krijgt hij mijn auto mee met te monteren onderdelen. Dan krijg ik mijn Peugeot terug met bijvoorbeeld nieuwe veerpoten. In de loop der jaren bleken er toch wel heel wat grote reparaties nodig te zijn. Zo rond de 150.000 kilometer ging er héél veel kapot. Alsof dat de ingebouwde maximale levensduur was! Deze auto is als één van de eerste PSA-producten voorzien van de beruchte CAN-bus bedrading. Maar gek genoeg zijn daar nooit problemen mee geweest.” Hoewel zijn 206 nog okselfris oogt, voelt Jos dat de jaren gaan tellen. “Je merkt aan de knoppen, bediening, de stoelen en het onderstel dat de auto slijt. Eigenlijk twijfel ik of ik er mee moet doorgaan …”

Voor de verandering komt Joep een enthousiast terug van zijn proefrit. “Wauw. Je merkt aan alles dat deze auto een heel goede baas heeft. Eigenlijk was ik al verkocht toen ik de banden zag. Want Michelin Pilot Sport kies je niet zomaar.”

Op zijn beruchte gele vel staan maar een paar aantekeningen. Zo is het Joep opgevallen dat de auto soms wat in de toeren blijft hangen. “Dat viel mij negen jaar geleden al op bij de proefrit”, bekent Jos. Inmiddels rijdt hij ‘om het probleem heen’. Een oorzaak is nooit gevonden. “Ik zou eens kijken bij de koppelingsschakelaar. Waarschijnlijk is die kapot”, zegt Joep. Natuurlijk zijn hem ook wel wat rammels en kraakjes opgevallen. “Maar een kleine Franse auto van deze leeftijd moet ik dat uiteraard wel vergeven. Als het een Mercedes-Benz was geweest, had ik je er niet mee laten wegkomen.”

VIERDE EINDDEMPER

Dan de rest van de keuring. Joep kan maar weinig gaten schieten in de Peugeot van Jos. Wat ook opvallend is: de auto vertoont geen spoortje roest. Jos bekent dat zijn 206 in de wintermaanden aan de onderkant secuur met de hogedrukspuit wordt afgespoten. Tja, een perfectionist hè … Als de Peugeot eenmaal hoog op de brug staat, komt er toch nog wat klein leed tevoorschijn. Aan de onderzijde van de auto hangt een druppel: “Je auto lekt via de aandrijfaskeerring.” Bij de uitlaat ziet Joep dat de achterdemper zijn langste tijd wel heeft gehad. Voor Jos komt het niet als een verrassing: “Hij is aan de vierde uitlaat toe. Gemiddeld gaan ze zo’n 100.000 kilometer mee. Maar dat zijn de kosten niet.” Joep wil weten of Jos ooit heeft gedacht aan een roestvrijstalen uitlaat. Nee dus: “Ik had het niet voor mogelijk gehouden om zo lang met deze auto te kunnen rijden. Die investering heb ik dus nooit gedaan.”

DURE REVISIE

Dan is er nog de controle van de achteras. Die hebben de naam te verslijten, wat je komt te staan op een dure revisie of reparatie. Menig 206 heeft door dat gebrek zijn Waterloo gevonden. Maar de achterwielen van dit exemplaar staan nog recht onder de auto en ook bij verdere controle blijkt deze achteras het na 465.000 kilometer nog gewoon te doen. Joep: “Het heeft er vast mee te maken dat je veel lange afstanden aflegt met deze auto. Die slijtage komt sneller als je veel rotondes en verkeersdrempels tegenkomt.”

Al met al is Joep best onder de indruk van deze Peugeot 206 en – met name – van het secure sleutelwerk van Jos. “We hebben hier nog een vacature openstaan. Is dat misschien iets voor jou?”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Toen ik op de auto af liep, kreeg ik het bij het zien van de Michelin Pilot Sport-banden al warm vanbinnen. Deze auto krijg één duim omhoog, maar wel een dikke. Het is een mooi voorbeeld van de staat waarin een auto nog kan verkeren na 465.000 kilometer goed onderhoud. Een dikke pluim voor de eigenaar/monteur.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Peugeot
Model 206 Griffe 1.6-16V
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 19.350

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.587 cc
Maximaal vermogen 80 kW / 110 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 147 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 3.822 mm / 1.652 mm / 1.432 mm
Wielbasis 2.445 mm
Massa leeg 988 kg
Laadvermogen 565 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 500 kg
Banden185/65HR14Prijzen
Topsnelheid 198 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,4 s
Brandstofverbruik 6,4 l/100km
CO2-uitstoot 153 g/km

Lezersreacties (46) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.