Peugeot 2008 vs. Peugeot 3008 - Vergelijkende Test
Min- of meerderwaardigheidscomplex?
Mogen we bij het shoppen in een hoger marktsegment naast extra ruimte ook in andere opzichten een volwassener auto verwachten, of doen we daar het compacte model mee te kort? En hoever gaat de fabrikant met het doorvoeren van z’n merkidentiteit? We zoeken het uit in de rubriek Klassenstrijd.
De Peugeot 2008 en de 3008, de laatste iets groter dan de eerste, zijn twee kloeke cross-overs, getekend volgens de Peugeot-designtaal van nu: strakke lijnen en scherpe vouwen. Wanneer je ze elk apart bekijkt is het lastig te zeggen met welk model je te maken hebt. Staan ze naast elkaar, dan valt behalve het verschil in grootte ook op dat het plaatwerk van de versere 2008 nog net iets scherpere vouwen vertoont dan dat van de 3008.
Vergeleken met hun voorgangers zijn de verschillen tussen de huidige 2008 en 3008 overigens maar nuances. Zo groot als de overeenkomsten en profil nu zijn (alleen de schaal is anders), zo groot waren ook de verschillen tussen hun voorgangers. De eerste generatie van de 3008 leek meer op een soort afgeknotte MPV dan op een SUV: wel hoog, alleen niet hoog op de poten. Nooit hebben we iemand horen zeggen dat hij die eerste 3008 een designaward gunde.
De eerste generatie van de 2008 was al meer SUV dan zijn grote broer. Hij verkeerde echter in een spagaat: hij moest de rol van stationwagon in het B-segment vervullen (anders dan bij de 207 kwam er van de 208 geen SW-variant) en tegelijk moest hij met de SUV-trend meeliften. Voor een ruige SUV-uitstraling kreeg de auto zelfs zwarte randen langs de wielkasten en skidplates onder de bumpers. En dat het ze menens was met dat imago werd onderstreept met offroadmodi in het ESP. Heel stoer werd die eerste 2008 er evengoed niet echt van. Met het huidige duo lijkt Peugeot de toon beter te raken; beide modellen zijn goed in proportie. Grote wielkasten, een hoge taillelijn en onder aan de bumpers en portieren metaalkleurige accenten, die deze auto’s optisch minder pompeus maken.
ASFALT
Hoewel Peugeot in de 3008-prijslijst nog de term SUV laat vallen zijn het onmiskenbaar cross-overs die niet bedoeld lijken om het asfalt ook maar een moment te verlaten, laat staan het zand op te zoeken. Hoogstens dat je ze een keer in een woonwijk in aanleg op een nog te bestraten oprit parkeert, verder hebben deze stoere hoge cross-overs iedere link met het terreinautogebeuren keurig van zich afgeschud.
Onderdeel van het krachtige ontwerp van de auto’s zijn de grote grilles met de markante Peugeot-leeuw. Slim geplaatste glimmertjes zorgen op de 2008-neus daarbij nog eens voor een 3D-effect, dat die leeuw extra accentueert. Voor modeljaar 2021 is voor de 3008 een tussentijdse update aangekondigd en dan krijgt die net zo’n grille met glimmertjes, waarmee hij weer keurig in de pas loopt met zijn jongere broer.
WERKPLEK
Met de materiaalkeuze en het afwerkingsniveau van zijn interieurs lijkt Peugeot het steeds meer hogerop te zoeken, alsof ze bij het PSA-concern niet het als premium gepresenteerde DS binnen de gelederen hebben. We beleven dat ook bij de 2008 en de 3008. Ze hebben allebei een gelikt interieur. Ja, de 3008 is absoluut ruimer dan de 2008, en dan gaat het om meer dan een paar centimeter. En ja, in de grotere en duurdere 3008 is het allemaal net iets beter voor elkaar, maar de afmetingen daargelaten is het verschil niet groot.
Als het je niet primair om de ruimte gaat is er weinig tegen de goedkopere 2008 in te brengen: de werkplekken in beide auto’s vertonen grote gelijkenissen en doen qua functionaliteit haast niet voor elkaar onder. Of dat een voordeel of een nadeel is?
In zowel de 2008 als de 3008 zit het instrumentarium boven het laag geplaatste stuur, een opstelling waaraan we bij het debuut van deze iCockpit – zoals Peugeot het noemt – in 2012, in de 208, even moesten wennen. Het is een opzet die nog altijd voor discussie zorgt, evengoed is er in acht jaar tijd weinig aan veranderd en heeft het zich als een olievlek door het Peugeotgamma verspreid. In het ene model komt het beter tot zijn recht dan in het andere. De kartachtige opstelling met het lage stuur voldoet in de compacte 208 maar voegt in de hogere modellen, zoals de 2008 en de 3008, niets toe. Integendeel. Als je wat langer bent en het stuur in de hoogste positie wilt hebben, mis je net het onderste deel van het instrumentarium, dat schuilgaat achter de bovenkant van het stuur. Goede ideeën vinden in de auto-industrie doorgaans snel navolging, maar deze opstelling komen we nergens anders tegen ...
VROLIJK GEKLEURD
Veel functies bedien je in beide auto’s via het centraal op het dashboard geplaatste infotainmentscherm. Het levert een strak vormgegeven interieur op met een minimum aan knoppen en schakelaars. Peugeot had dat minimalisme aanvankelijk iets te grondig aangepakt, maar bij de jongere modellen zoals de huidige 2008 en 3008 zit er op de middenconsole een reeks toetsen om direct naar de hoofdmenu’s van de diverse functiegroepen te schakelen. Dat scheelt swipen op het touchscreen. Al vinden we nog altijd dat er niets gaat boven een set fysieke knoppen voor bijvoorbeeld de bediening van de klimaatbeheersing.
De 2008 op deze pagina’s is uitgerust met een 3D digitaal instrumentarium. Dat blijkt in de praktijk een vrolijk gekleurd geheel waarop je ogen weinig rust krijgen bij het zoeken naar de juiste informatie. Het vraagt soms net even te veel aandacht, die je liever bij het verkeer houdt. Ook in de 3008 zien we een digitaal instrumentarium. Dat is weliswaar iets minder fancy dan dat van de 2008, maar het resultaat is wel dat de informatie duidelijker doorkomt.
ONDERWEG
De auto’s op deze pagina’s hebben allebei een 130-pk 1,2-liter benzinemotor. In de 2008 hebben we hem met een handgeschakelde zesbak, in de 3008 zit een achttrapsautomaat. De driepitter blijkt een krachtbron met een prettig karakter. Zeker in de 2008 komen we met deze motor weinig tekort, hij is van de soepelere soort waarbij er doorgaans weinig noodzaak is terug te schakelen als er versneld moet worden. We kennen ook auto’s waarin je door het karakter van de motor al snel verlangt naar een automaat, maar daar is hier geen sprake van. Hoogstens had de bediening van de bak iets strakker gekund, maar dat is niet echt storend. Met de zwaardere 3008 heeft de motor evenmin veel moeite, voor dagelijks gebruik blijken 130 pk en 230 Nm ook in de 3008 genoeg. Hoewel de motor in de 3008 iets harder moet werken, laat hij zich amper horen. Prettig is ook dat de achttrapsautomaat prima bij de les blijft; zonder aarzelen weet de elektronica de juiste versnelling op te zoeken.
GEEN PLATFORMDELERS
Van binnen en van buiten is het onmiskennbaar dat de 2008 en de 3008 familie van elkaar zijn. En ook onder de motorkap zien we uniformiteit. Toch zijn de twee geen platformdelers; van een gestandaardiseerd, schaalbaar bouwsysteem is geen sprake. De basis voor de 2008 is namelijk een structuur die PSA gebruikt voor B-segmenters, de compacte modellen. De 3008 is juist gebaseerd op ondersteltechniek die we zien bij een waaier aan middenklassers in het C- en D-segment en bij bestelwagens. Ongeacht het gebruikte platform heeft Peugeot de auto’s wel een vergelijkbare afstemming gegeven van veren, dempers en ophangrubbers; zonder dat het te vaag of te zweverig wordt, ligt de nadruk bij beide auto’s meer op comfort dan op dynamiek.
Wat dat laatste betreft zijn de verschillen niet zo groot. Wel valt ons op dat de 3008 een net iets stabielere indruk achterlaat terwijl de 2008 op een volwassen manier een fractie lichtvoetiger overkomt. Aan natuurwetten valt immers niet te tornen.
HET AANBOD
Peugeot biedt de 2008 behalve met een elektromotor ook aan in benzinevarianten en als diesel. De diesel (100 pk) en de lichtste benzine-uitvoering (ook 100 pk) worden alleen met een handbak geleverd, de 130 pk benzineversie in deze vergelijking is behalve met handbak ook verkrijgbaar met dezelfde automaat die we hier bij de kop hebben in de 3008. Een blik op de prijslijst van de 3008 geeft op het moment van het ter perse gaan van deze AutoWeek een licht vertekend beeld. Peugeot heeft namelijk al de facelift van de 3008 gepresenteerd, alleen een prijslijst van die geüpdatete versie is er nog niet. We moeten het dus doen met de oude prijslijst en die vermeldt alleen een aantal uitrustingsvarianten op basis van de 130 pk benzinemotor, zowel met automaat als handbak. O, en niet te vergeten de plug-in hybride 4x4 en 4x2. Na de facelift zien we bij de 3008 naast de 130 pk ook een 180 pk benzinemotor met automaat en een diesel (130 pk) met naar keuze een handbak of een automaat.
OPWAARDEREN
Al vanaf € 25.860 heb je de 2008 met 100 pk benzinemotor. De prijslijst van de pre-facelift 3008 begint bij € 33.212; het gaat dan om een 130 pk met handbak. Dat is ruim vijf mille meer dan voor de goedkoopste 2008 met dezelfde aandrijflijn gevraagd wordt. Dat prijsverschil komt niet alleen doordat je met de 3008 de nodige centimeters extra aan auto krijgt, maar ook doordat de auto een net iets rijkere uitrusting heeft. Het gaat dan om zaken als ventilatieroosters voor de achterpassagiers, een in hoogte verstelbare passagiersstoel en een bagagevloer die in twee hoogtes te plaatsen is. Maar wie slim naar uitvoeringsniveaus, losse extra’s en optiepakketten kijkt, kan de 2008 naar hetzelfde niveau opwaarderen als de 3008. Peugeot biedt daar genoeg mogelijkheden voor. Wanneer je voor de kleinere auto gaat, hoef je zeker niet aan comfort en veiligheid verhogende voorzieningen in te leveren.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.