Peugeot 2008 Première 1.6 VTi (2013) - Test
Stationwagen-alternatief
Compacte cross-overs lijken het helemaal te gaan maken. Zo lanceerde Peugeot onlangs zijn visie op 'het nieuwe B-segment' in de vorm van de 2008.
Peugeot hoogde de 208 op tot een 2008, die onder meer tot taak heeft de 207 SW te vervangen. Een 208 SW komt er namelijk niet. Peugeot vindt dat de markt voor compacte stationwagons te veel terugloopt voor een dergelijke stap en zet dus volledig in op deze 2008. Om die keuze tot een succes te maken, heeft het de afdeling opsmuk flink aan het werk gezet. De 2008 is van alle kanten bezien een bijzonder ding. Hij zal niet ieders smaak zijn, maar opvallen doe je er beslist mee. Merkwaardig is de bovenste rand van de zijraampartij, die na de B-stijl een suggestieve knik naar boven maakt. Dat is nog een litteken van de aanvankelijke plannen van Peugeot om deze auto achter verhoogde portieren te geven, zodat de instap gemakkelijker zou worden. Die plannen werden overbodig toen het platform lagere zittingen bleek toe te staan, maar het ontwerp omgooien, zat er toen al niet meer in. Sowieso zijn de zijruiten relatief hoog, wat mogelijk is door de plotselinge scherpe knik naar beneden die ze ter hoogte van de buitenspiegels maken. Het levert in elk geval een bovengemiddeld goed zicht rondom op. Wat ook in het oog springt, is het werkelijk prachtige interieur van de 2008. Peugeot zet hier echt een nieuwe norm. De vormen zijn fris en verrassend. Dat komt de ergonomie overigens niet altijd ten goede; net als in de 208 zit het stuur hier voor veel mensen precies vóór de klokken. Het materiaal op het dashboard is werkelijk prachtig gestikt, en hoewel geen koe hier haar huid voor moest afstaan, wekt het wel die indruk. Alleen de handrem al is een staaltje industriële designkunst. Mooi in al zijn eenvoud is de blauwe sfeerverlichting in de lijsten van het dak en rond de klokken. Het lcd-scherm voor alle elektronica is standaard, al zorgde het wel voor een storing toen we onze iPod erop aansloten. Tussen de voorstoelen zit een draaiknop die sterk doet denken aan het Terrain Response System van Land Rover. De stoere pictogrammen ten spijt doet het hier helaas uitsluitend wat met het ESP.
Strak op de weg
De Peugeot-stoelen zijn heel prettig, hoewel ze niet zo sterk geprofileerd zijn. Op de achterbank is de 2008 ruim genoeg, maar niettemin heb je minder bewegingsvrijheid dan je zou wensen. Dat heeft deels te maken met het zonnescherm van het panoramadak, dat wat hoofdruimte opslokt. De kofferruimte van de 2008 mag er met een inhoud van 350 liter zijn.
De cross-over voelt lichtvoetig aan. Hij ligt strak op de weg, zonder in te boeten aan comfort. De besturing voelt licht aan, maar is secuur genoeg, en in combinatie met het kleine stuurtje geeft dat een redelijk sportieve ervaring. Als het aankomt op motorprestaties houdt het allemaal niet over, al is de wat tegenvallende tijd op de 0-100-sprint mogelijk een gevolg van de gemonteerde vierseizoenenbanden. Wij reden de Première-uitvoering. Klimaatregeling, parkeerhulp, het glazen panoramadak en de navigatie zitten er allemaal standaard op. Je krijgt dus veel luxe voor je geld.
Oordeel
De 1,6-litermotor mist fut, maar zet daar een mooi verbruik tegenover. De vijfbak is wazig.
Het interieur van de 2008 ziet er prachtig uit.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 2008 Première 1.6 VTi |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 24.890 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 88 kW / 120 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 160 Nm bij 4.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.159 mm / 1.739 mm / 1.556 mm |
Wielbasis | 2.538 mm |
Massa leeg | 1.055 kg |
Laadvermogen | 589 kg |
Aanhangermassa geremd | 1.270 kg |
Banden | 205/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 196 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,9 s (fabrieksopgave: 9,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,3 s / 7,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,9 s / 15,0 s |
Brandstofverbruik | 7,6 l/100km (fabrieksopgave: 5,9 l/100km) |
CO2-uitstoot | 135 g/km |
PRIVATE LEASE Peugeot 2008
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Let hierop bij een gebruikte Peugeot 2008 (2013-2019)
Nissan Juke 1.6 - Peugeot 2008 1.2 VTi
Vergelijkende Test: Mazda CX-3 - Ford Ecosport - Peugeot 2008
Ford Ecosport - Peugeot 2008 - Vergelijkende Test
Renault Captur - Peugeot 2008 - Opel Mokka - Vergelijkende Test
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (45) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.