Peugeot 2008 1.6 BlueHDi 100 - Klokje Rond Speciaal

Geen vuiltje aan de lucht

AutoWeek 20 2018
AutoWeek 20 2018
AutoWeek 20 2018

Je leest het in AutoWeek 20 2018

Geen storingen, geen dure verrassingen, geen trammelant: de 2008 is als balsem voor het imago van Peugeot.

‘Een rustige en trouwe kameraad!’ Deze aantekening in het rittenboek, gemaakt bij tellerstand 57.580, doet wat plompverloren aan – maar hij slaat wel de spreekwoordelijke spijker op z’n kop. De collega die verantwoordelijk is voor deze bijna poëtische opmerking ging daarmee voortijdig met het eindoordeel aan de haal. Want deze kameraad liet ons nimmer in de kou staan, veroorzaakte nooit stress en bleef onvermoeibaar doorgaan. Zo over het ontbreken van handgrepen voor de bijrijder en de passagiers achterin. Over enkele bergvakjes en over de bekerhouders (‘Waarom zitten die pal voor de bedieningsknoppen?’) zou nog eens goed moeten worden nagedacht.

Niet al te best scoorden de bodemafdekking van de bagageruimte en de vloermat linksvoor, die zich na verloop van tijd om de pedalen krulde. Het matje konden we ruilen, het multimediasysteem jammer genoeg niet. Gedurende de hele duurtest bleef het systeem door zijn weerbarstige optreden voor irritaties zorgen. De koppeling van een smartphone bleef steeds weer een gok, het bedienen van de radio een kwestie van geduld. Goed, genoeg gemopperd.

Al met al is de 2008 een prima auto en dat maakt veel goed. Onder meer door zijn pittige, zuinige en uiterst duurzame dieselmotor. De 100 pk sterke BlueHDi met SCR-katalysator (bijvullen van de AdBlue gebeurt tijdens de onderhoudsbeurten) pleit met stevige argumenten voor de zelfontbrander: sterk genoeg, trillingsarm, 700 kilometer actieradius – op voorwaarde dat je er een beetje rustig mee omspringt. Onder de 2.000 toeren ontbreekt het de 1.6 enigszins aan souplesse en om het geluidsniveau prettig te houden, moet de kruissnelheid ergens tussen 120 en 130 km/h liggen. “Dan is een verbruikscijfer van bijna 1:20 normaal”, merkte een collega op. “Ook met 80.000 kilometer op de teller is het nog een fijne motor voor lange ritten”, meende een ander. De ietwat hakerige versnellingsbak met zijn lange schakelwegen valt bij zulke ritten minder op.

GEMOEDELIJK

Een trouwe kameraad dus, deze 2008, met een gemoedelijk karakter en een bagageruimte waarin met gemak bijvoorbeeld een grote kinderwagen past. De lange overbrengingsverhoudingen, het nerveuze stuurkarakter? Daar praten we niet over, zolang hij het maar volhoudt. En dat deed de Peugeot, hoewel de koppeling al na 24.568 kilometer tegenstribbelde bij het inleggen van de tweede versnelling. Hij zal toch niet …? Nee, hij hield het tot aan het einde van de duurtest probleemloos vol. Bij de totale demontage kwamen de oorzaken van de probleempjes aan het licht: gebrek aan smering bij de huls van het druklager en een drukplaat die niet vlak sloot. Daardoor was soepel koppelen niet goed mogelijk, hoewel van slijtage geen sprake was.

Voor de rest functioneerde alles nog vlekkeloos: cilinderkoppen, zuigers en het motorblok verkeerden in een goede conditie, de versnellingsbak werkte probleemloos, het inspuitsysteem deed zijn werk naar behoren en de SCR-katalysator eveneens. En als klap op de vuurpijl: geen spoor van roest te bekennen – terwijl Peugeot geen conserveringswas gebruikt en uitsluitend kataforese toepast op het staal. Zonder panne of merkbare zwaktes heeft de Peugeot 2008 alle 100.000 kilometers braaf weggewerkt.

IN DE WERKPLAATS

Even schrikken was het alleen toen de schokdempers vóór na bijna 80.000 km begonnen de klapperen. Ze werden kosteloos vervangen en het bleek een uitzondering, bevestigden zowel de fabrikant als de reviews op AutoWeek.nl. Voor de rest zagen de monteurs onze 2008 alleen voor de reguliere onderhoudsbeurten in de werkplaats verschijnen. Respect, Peugeot: de 2008 ontpopte zich tot een trouwe kameraad én een coole vent.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Peugeot 2008

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum