Opel Vectra 1.8 Stationwagon – 2005 – 504.442 km - Klokje Rond

Berggeit daalt af

114 reacties

Video
AutoWeek 3 2024
AutoWeek 3 2024

Je leest het in AutoWeek 3 2024

Lang, lang geleden hadden we een duurtest-Opel Vectra bij AutoWeek. Daarmee waren we behoorlijk in onze nopjes, want we noemden hem ‘de Mercedes uit Rüsselsheim’. Wát een reisauto. Deze week hebben we in Klokje Rond een Vectra van diezelfde generatie. De stationwagon is van bouwjaar 2005, rijdt op lpg en heeft meer dan een half miljoen kilometer op de klok.

Al veertien jaar in de familie

De AutoWeek-duurtest-Vectra was een GTS (vijfdeurs) met dieselmotor en automaat. Hij was niet snel, maar wel ruim en comfortabel, dus echt een kilometervreter. Ikzelf toerde ermee door Zweden, met als hoogtepunten: heel weinig verkeerslichten en heel veel bomen. Collega Stéphan Vermeulen ging ermee van café-restaurant Klein Kalfje (Amsterdam) naar snackbar De Koe (Lloret de Mar), met als hoogtepunt midden in een grote bosbrand terechtkomen. Nu verschijnt in Klokje Rond een generatiegenoot met meer dan een half miljoen op de klok. Eigenaar Jasper Lanters nam de auto over van zijn vader, die de tweede eigenaar was (sinds 2009; bij aanschaf meteen gas ingebouwd). De Vecta is dus veertien jaar ‘in de familie’. Jasper staat nu voor de keuze: doorgaan met deze Duitser of op zoek naar wat anders? Deze keuring zal daarop een antwoord geven.

Waar houdt dit op?

“De aanleiding voor een keuring was dat de dynamo stuk ging”, vertelt Jasper. “Ik wilde weten of er nog meer zat aan te komen”, aldus de eigenaar. In 2022 ging er al een nieuwe koppeling in. Vorig jaar ging er een slang van de rembekrachtiging stuk en werd de auto onderweg te heet. Daarop liet Jasper voor de zekerheid de ventilator vervangen. Allemaal heel normale dingen, zeker voor een auto van achttien jaar oud en met een half miljoen kilometer op de klok. Maar waar en wanneer stopt het?

De familie Lanters bestaat niet uit autofreaks. “Wij zien een auto allemaal als een gebruiksvoorwerp. Hij moet betrouwbaar zijn, economisch verantwoord en praktisch”, zegt Jasper. Hij komt uit een ondernemersfamilie uit Limburg die doet in klimwanden, dus ontwerpen en plaatsen, met alles wat daarbij komt kijken. “We gaan met de Vectra langs klanten en zelf doen we allemaal actief aan bergsporten. Als je gaat klimmen, moet je altijd veel spullen kunnen meenemen. Dat kan allemaal met die Vectra”, aldus Jasper. Dertigduizend kilometer per jaar was heel normaal, want Limburg is de Lanters-familie niet bergachtig genoeg. Dan moet je toch een stuk naar het zuiden afdalen.

Slecht zicht

Inmiddels heeft Joep Schuurman zijn proefrit erop zitten en staat de kloeke Vectra op de brug. Onze keurmeester, die de vorige dag net 39 is geworden, had wel een leuker verjaardagscadeau willen hebben. “Ik word niet heel blij hiervan. Zoals de auto voelt bij het rijden, zal dit een fikse gele waslijst opleveren”, bromt hij. Op papier (Jasper heeft de onderhoudshistorie mee) is de auto best netjes bijgehouden, maar naarmate de keuring vordert, komt er een steeds grotere afstand tussen wat er is gedaan en hoe de auto erbij staat. De staat van de koplampen maakt Joep zelfs een beetje giftig. “Als je als bestuurder al vindt dat de lichtopbrengst slecht is, dan ga je daar toch iets aan doen? Dit moet je niet willen. Dit had nooit door een apk mogen komen. Ik kan probleemloos zo in de koplamp kijken, zo matig is de lichtopbrengst.”

Spannende avonturen

Leuk, zo’n oude stationwagon met heel veel kilometers, maar je zit onderweg af en toe wel met samengeknepen billen . “Onderweg in de buurt van Karlsruhe op een hete zomerdag ging de koelvloeistoftemperatuurmeter omhoog. Voordat die in het rood terechtkwam, stuurden mijn maat en ik de auto een parkeerplaats op. Even afkoelen maar”, aldus Jasper.  Op die parkeerplaats stond ook ... een auto van de ADAC! Die man was druk met twee andere auto’s, maar beloofde ook even naar de Vectra te kijken. “Toen hij dat deed, draaide hij de dop van de radiateur open en gooide de Opel al zijn koelvloeistof eruit. Daarna had hij geen tijd meer voor ons, want het was heel druk met pechgevallen. Stonden we daar!” Jasper besloot de Vectra bij te vullen met koelvloeistof, ging een stukje rijden, vulde nog wat meer bij en waagde het erop: verder doorrijden naar huis. Met succes. “Daarna heb ik dus wel de ventilator met schakelaar laten vervangen.”

De Vectra is ook een keer total loss geweest. “Mijn zusje was onderweg en stond muurvast in de file. Voor haar stond een Italiaanse camper. Die besloot op enig moment vól naar achteren te rijden. De motorkap en de grille werden beschadigd en de garage mocht hem van de verzekeringsmaatschappij niet repareren, want de kosten daarvan overstegen de actuele waarde. Toen hebben we genoegen genomen met een lager verzekeringsbedrag en hebben hem daarmee laten herstellen. Dat heb je met zo’n oudere auto met heel veel kilometers.”

Moe en versleten

Aan alles komt echter een einde en wat Joep betreft is het einde van deze Vectra nu gekomen. Deze pakezel annex berggeit is klaar met zijn kunstjes. Van bumper tot bumper loopt de keurmeester tegen dingen aan. Een combinatie van achterstallig onderhoud, leeftijd en heel veel kilometers. Jasper hoeft niet meer te kiezen: echt serieus doorgaan met deze Vectra is geen optie meer. “Ik had niet verwacht dat er zoveel aan zou mankeren, omdat ik het nog altijd een fijne auto vind om mee onderweg te zijn. Ik moet dus even resetten en een plan maken.”

Onderhoudshistorie

De laatste paar jaren:

  • 501.145 september 2023 Ventilator
  • 492.887 april 2023 Slang rembekrachtiging
  • 492.441 april 2023 Remblokken en -schijven achter
  • 480.565 oktober 2022 Grote beurt met injectorreiniging, remvloeistof, remleidingen
  • 468.926 mei 2022 Koppeling
  • 451.794 augustus 2021 Beurt met radiateur, veer rechtsachter
  • 428.080 november 2020 Beurt met distributieriem, multiriem, uitlaat
  • 407.664 maart 2020 Remschijven, remblokken en remklauw
  • 399.200 december 2019 Brandstofpomp
  • 394.819 oktober 2019 Beurt, remblokken achter, injectorreiniging, uitlijnen, remvloeistof
  • 356.642 oktober 2018 Beurt met apk
  • 335.557 mei 2018 Kachelmotor gesmeerd, verwarmingspaneel gerepareerd
  • 325.560 november 2017 Beurt, apk, distributieriem en spanrol, thermostaat
  • 317.569 augustus 2017 Accu
  • oktober 2016 Grote beurt, remblokken, remschijven, hoofdveer
  • november 2015 Grote beurt, hoofdveer achter, injectorreiniging
  • 229.791 jun 2015 Achteruitrijlicht hersteld

Wat mankeert er aan de Opel Vectra?

  • Wisserbladen voor zijn matig
  • Stuur staat scheef met rechtuit rijdenMotor hobbelt stationair, dan ook veel trillingen voelbaar in de auto
  • De airco lijkt niet of nauwelijks te werken
  • Speling voelbaar op de aandrijving
  • Trillingen voelbaar met accelereren die duiden op versleten aandrijfassen
  • Schokdempers zijn allemaal volledig versleten
  • Er zit veel vocht in de auto
  • De koppeling grijpt laat/hoog aan
  • De koplampen zijn dof en geven erg weinig licht
  • De koplamp rechts staat vol water
  • De mistlampen en het rechter zijknipperlicht staan vol water
  • De linker zijknipper mist zijn glas
  • De afdekking achterop de rechter koplamp ontbreekt
  • De koelvloeistof staat beneden peil
  • De dop van het remvloeistofreservoir is gebarsten
  • De motor lekt op diverse plaatsen stevig olie
  • De remschijven vóór zijn verroest aan de binnenzijde
  • De binnenste homokineet rechtsvoor lekt
  • De beide spoorstangen hebben speling
  • De draad van de remblokslijtage-indicator linksvoor hangt los
  • De beide motorkantelsteunen zijn in zeer slechte staat
  • De bevestigingen van het achterste subframe zijn vergaand verroest
  • De remleidingen achter zijn ooit vervangen en zeer slecht/onreglementair gemonteerd

De mening van Carrec Technocenter

“Deze Vectra is moe, versleten en slecht onderhouden. Ik kom zaken tegen die een monteur niet zo moet afleveren, ik zie een auto die onterecht is goedgekeurd op meer dan één punt en ik zie de hoge kilometerstand en de leeftijd terug. Weg ermee. Stoppen. Nu.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Opel
Model Vectra Stationwagon 1.8-16V Elegance
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 29.555

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.796 cc
Maximaal vermogen 90 kW / 122 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 167 Nm bij 3.800 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.822 mm / 1.798 mm / 1.500 mm
Wielbasis 2.830 mm
Massa leeg 1.370 kg
Laadvermogen 635 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 750 kg
Banden215/55R16Prijzen
Topsnelheid 199 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,1 s
Brandstofverbruik 7,9 l/100km
CO2-uitstoot 190 g/km

Lezersreacties (114) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.