Opel Mokka X (2016) - Test
Mokka-metamorfose
52 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Opel facelift de Mokka en noemt hem voortaan Mokka X. Naast een nieuwe snoet voerde Opel nog een aantal andere aanpassingen door, maar maakt dat de compacte crossover fris genoeg om de felle concurrentie in dit segment weerstand te bieden? Marco zoekt het uit in Schotland.
Op het eerste gezicht zou je kunnen denken dat de Opel Mokka X een volledig nieuw model is. Aan de voorkant zijn de wijzigingen ten opzichte van de Mokka-zonder-X er groot genoeg voor. Nieuwe ledkoplampen, een nieuwe grille en bumper en zelfs de mistlampen zijn voortaan anders vormgegeven. Maar toch betreft het hier een facelift en hoe beter je kijkt, hoe meer je de overeenkomsten met de oude Mokka ziet. Het profiel is hetzelfde en de achterzijde is slechts licht opgefrist. Het geheel is echter anders genoeg om de Mokka X weer onder de aandacht van de consument te brengen.
Wie zich de enorme hoeveelheid knoppen op de middenconsole van de oude Mokka kan herinneren, zal de versie met X in eerste instantie wat kaal kunnen vinden. Veel van de knoppen zijn namelijk verdwenen en in plaats daarvan bedien je hun respectievelijke functies nu via het centrale touchscreen. Het Intellilink 900-systeem kennen we al uit de Astra en net als in die auto blijkt het een adequate manier om alles, van navigatie tot radio, te bedienen. Overigens is niet alleen het centrale touch-screen nieuw, ook het schermpje voor de boordcomputer is gemoderniseerd en nu voorzien van meer kleuren dan alleen rood en zwart. De toerenteller en snelheidsmeter, waar dat schermpje tussen zit, zijn ook anders dan voorheen en zelfs de schakelaar voor de verlichting is niet meer de oude. Wat gebleven is, is de enorm solide indruk die het geheel maakt. Van de manier waarop de deur sluit tot hoe de richtingaanwijzerhendel aanvoelt, het geeft allemaal de indruk dat het tegen meerdere stootjes kan.
ZELFDE PLATFORM
Maar net als de buitenkant, kan ook de binnenkant bij nadere inspectie niet verhullen dat de basis van de Mokka X al wat langer bestaat. De ruimte op de achterbank en in de achterbak is bijvoorbeeld niet merkbaar gewijzigd. Op zich is dat niet erg, het ruimteaanbod is in vergelijking met zijn directe concurrenten voldoende. Maar grensverleggend praktisch is de Opel nu ook weer niet. De reden dat de binnenmaten niet zijn veranderd, is dat het platform waarop de Mokka X staat dat ook niet is. Dat hoeft natuurlijk geen bezwaar te zijn, ware het niet dat dit platform behoorlijk zwaar is. Zelfs in de lichtste uitvoering weegt de auto 1.255 kilo en de meeste uitvoeringen gaan zelfs door de 1.300 kilo heen. Dat betekent voor het verbruik en de mrb helaas weinig goeds. Wel weet de cross-over zijn relatief hoge gewicht goed te verhullen, de auto rolt niet overmatig en ook de remmen voelen krachtig genoeg aan. Hooguit kun je zeggen dat het onderstel aan de stevige kant is, al vormen de pokdalige Schotse wegen waarop de introductie plaatsvindt daarvoor geen realistisch referentiekader. Feit is dat je vrij veel voelt van wat er onder de wielen gebeurt, maar dat de Mokka daardoor in bochten zeker en stabiel aanvoelt.
Bij het motorenaanbod blijft alles grotendeels bij het oude. De atmosferische 1.6 zal op weinig belangstelling kunnen rekenen, de meeste benzinerijders zullen kiezen voor de 1.4 Turbo met 140 pk. Nieuw is de 1.4 Turbo met 152 pk die we kennen uit de Astra, maar die is alleen verkrijgbaar met automaat en vierwielaandrijving, waardoor de prijs minimaal € 34.745 bedraagt. Dat is jammer, want in verhouding tot de oude 1.4 is de nieuwe aanzienlijk gewilliger, zo hebben we eerder in de Astra ervaren.
ADEQUAAT
Tijdens de introductie legt Opel liever de nadruk op de 1.6 CDTI-dieselmotor. Die komt er met 110 en 136 pk en die laatste is de enige motoroptie tijdens de introductie. De diesel is bij normaal rijgedrag stil en komt dankzij het hoge koppel van 320 Nm vlot uit de startblokken. Toch is ook hier het gewicht een nadeel. Gezien het relatief hoge vermogen zijn de prestaties eerder adequaat dan echt indrukwekkend. Bovendien ga je de viercilinder bij hogere toerentallen wél nadrukkelijk herkennen als een dieselmotor.
De optelsom van alle kleine ingrepen maakt van de Mokka X weliswaar een merkbaar moderner model, maar de vraag is of dat de prijs kan rechtvaardigen. De prijslijst begint bij € 22.995, maar dat betreft de eerder genoemde 1.6 die alleen als wel erg kale Selection wordt aangeboden. Airco is daarop bijvoorbeeld niet eens als optie verkrijgbaar. Voor een realistisch uitgerust model moet je dus naar de 1.4 Turbo en die begint pas bij € 24.745. Met wat opties, zoals regensensor, parkeersensoren en navigatie, loopt de prijs dan op tot een kleine € 27.000 en daarmee is de Mokka relatief duur. Wat dan weer in z'n voordeel spreekt, is dat er diverse veiligheidssystemen als automatisch grootlicht en verkeersbordherkenning verkrijgbaar zijn. Dat is in dit segment geen gemeengoed. En in tegenstelling tot sommige concurrenten kun je daadwerkelijk vierwielaandrijving bestellen. Dan loopt de prijs alleen wel meteen op naar meer dan € 30.000. Dat is helaas onveranderd gebleven.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lezersreacties (52) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.