Opel Insignia - Volkswagen Arteon - Test
Statusverhogers
Zakelijk beschouwd ben je prima bediend met een 150 pk Passat of Insignia. Maar wanneer het leasebudget het toelaat, wordt het dan businessclass laagvliegen in een anabole-versie van de Insignia of toch liever een opgepompte Arteon?
Met de Phaeton begaf Volkswagen zich tussen 2002 en 2016 in hogere sferen. Die auto was lichtjaren verwijderd van de doorsnee VW. Het was maar zeer de vraag of die auto door z'n onbereikbaarheid ook enige serieuze begeerte opriep bij de voor het merk vertrouwde doelgroep. Een stuk realistischer gaat Volkswagen in 2008 te werk. In dat jaar wordt naast de vertrouwde sedan en stationcar van de Passat ook een vierdeurs coupé gepresenteerd: de Passat CC, wat volgens de fabrikant staat voor 'Comfort Coupé'. Die auto zorgt voor een soort haloeffect en staat net iets hoger in de pikorde. Om meer afstand te nemen van de middenklasse, vervalt bij de facelift in 2012 de naam Passat en gaat de auto verder door het leven als Volkswagen CC. Ondanks de begeerte die de auto bij menig Passat-rijder opwekt, wordt de CC in al z'n exclusiviteit amper verkocht. In 2012 worden er in Nederland slechts 167 exemplaren geregistreerd en in 2013 nog maar 36, waarna de auto bij ons geruisloos van de markt verdwijnt.
Volkswagen introduceert nu een compleet nieuwe, wederom van de Passat afgeleide 'comfort coupé': de Arteon. Overigens: met z'n schuin aflopende achterkant is dat geen vierdeurs coupé, maar een uitgestrekte hatchback. Vooralsnog is de 280 pk sterke 2.0 TSI-motor de enige benzineversie die je van de Arteon kunt krijgen. Later komt Volkswagen nog met een 190 pk-variant en een 1.5 TSI met 150 pk, maar zo ver is het nog niet. Hoe goed is deze vijfdeurs-met-status?
Om die vraag te kunnen beantwoorden, zetten we de Arteon naast het vlaggenschip van een ander Duits volumemerk: de Opel Insignia. In AutoWeek 29 kwam de nieuwe Insignia als beste keuze uit de bus bij de grote D-segment vergelijkingstest; hij liet toen onder andere de Passat achter zich. In de Insignia is een 260 pk leverende tweeliter turbomotor het dikste blok dat je kunt krijgen; er zijn verder nog benzinemotoren met 140 en 165 pk. In deze test gaat het om de topversie. Opel ziet de Insignia als het beste alternatief voor 'premium', waardoor dit model, voorzien van de 260 pk/400 Nm sterke benzinemotor, de Arteon met 280 pk/350 Nm prima partij moet kunnen geven. Op papier zijn er genoeg overeenkomsten tussen de Arteon en de Insignia. Allebei zijn het forse hatchbacks met een dikke tweeliter benzinemotor en een automatische transmissie en vierwielaandrijving en allebei kosten ze in die configuratie net geen 60 mille. Ziehier: de Arteon 2.0 TSI 4Motion Business R met standaard een 7-traps DSG versus de Opel Insignia Grand Sport 2.0 Turbo 4x4 Business Executive met een klassieke 8-trapsautomaat.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Had je deze auto's al gezien?

Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo Innovation
- 2017
- 124.961 km

Volkswagen Arteon 1.5 TSi 150 Pk R-Line Business | Full LED | Adaptive Cruise | CarPlay | Navigatie | Bluetooth | Panoramadak | Stoelverwarming | 19 Inch
- 2018
- 138.037 km

Volkswagen Arteon 2.0 TSI|2XRline|Pano|Navi|Carplay|ACC|DSG|190PK
- 2018
- 109.606 km