AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
100

Brave Hendrik

Opel Insignia GSi

  • Roy Kleijwegt
  • Eerste rijtest
25 maart 2018 om 10:03
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 9 2018
AutoWeek 9 2018

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 9 2018

Na een fors aantal jaren enkel met het OPC-label te hebben gewerkt, grijpt Opel voor de jongste Insignia terug naar het GSi-label van weleer. We zoeken uit of dat terecht is.

Nee, het is geen vervanger van de Insignia OPC, maar toch gaat deze nieuwe GSi 12 seconden sneller rond de Nordschleife dan diezelfde OPC van de vorige generatie. Dat is een behoorlijk verschil, zeker als je bedenkt dat die vorige auto 315 pk had tegen 260 pk voor de nieuwkomer. Maar er was dan ook een hoop mis met die OPC. Hij was veel te zwaar en de motor was buitengewoon loom, alsof er een dertigtal pk kwijt was. Dat onderstel en besturing vervolgens best oké waren, kon die minpunten niet verbloemen. Dan naar het heden, waar Opel zijn befaamde GSi-label weer uit de kast heeft getrokken. Die letters stammen uit de jaren 80, toen ze voor het eerst op de Kadett en Manta verschenen. Maar OPC verdwijnt niet, verklaart een Opel-manager desgevraagd. "GSi is een nieuw sportief instapniveau voor Opel. OPC blijf bestaan en is daarboven gepositioneerd. Nieuwe OPC-modellen zullen blijven komen als daar ruimte vóór, en behoefte áán is." De logische vraag krijgt een ontwijkend, maar reëel antwoord. "Een nieuwe Insignia OPC? Nou, we weten het gewoon nog niet. Misschien. Het hangt er vooral vanaf hoe ons nieuwe PSA-management daar tegenaan kijkt." Want ja, Opel hoort nu tot hetzelfde concern als Peugeot en Citroën. En als men daar geen brood ziet in een nieuwe über-Insignia, dan blijft het bij deze GSi.


DE SPECS

Maar is dat dan slecht nieuws? Eerst even door de cijfers. Zoals al gemeld levert de auto 260 pk, dit dankzij een 2,0-liter turbomotor. Tenminste, als je een benzineversie kiest. Het model is ook leverbaar als diesel, dan krijg je 210 pk (maar wel 480 Nm). In Nederland kost die diesel € 10.000 meer, dus we zullen hem nog minder vaak zien dan de benzineversie. Beide motoren zijn al leverbaar voor de Opel, de GSi-krijgt opvallend genoeg geen vermogensboost ten opzichte van wat er al was. De auto is merkbaar langzamer dan de OPC was, ook al presteert de motor op zichzelf beter. Dankzij standaard vierwielaandrijving is tractie nooit een probleem. Daar komt bij dat je een bijzonder differentieel krijgt tussen de achterwielen dat door middel van koppelingen het vermogen tussen links en rechts kan verdelen. Het principe doet denken aan de Focus RS. Hierdoor duwt de auto zichzelf hard de bocht om, waardoor ergerlijk onderstuur bijna nooit optreedt. Het gewicht van de auto speelt hierbij eveneens een rol, de GSi is tot 160 kilo lichter dan de OPC. Nu was die ook schandalig zwaar, maar even goed verdient Opel hier een compliment. Deze winst zit hem vooral in de basis van de hele Insignia, die sowieso een stuk lichter is geworden. Dit gebrek aan overgewicht voel je in iedere bocht en bij iedere remactie. De GSi is geen enkel moment log. Gezien zijn formaat is die lichtvoetigheid best knap.

Je hebt tegelijkertijd wel ruimte te over, volwassenen houden het op de achterbank ook op lange ritten goed vol. Voorin zit je op een fijne sportstoel die Opel zelf heeft ontwikkeld. De kuipen bieden veel steun en zijn elektrisch verstelbaar, met stoelkoeling en -verwarming. Ondanks deze features weegt hij minder dan de Recaro's van het vorige model. Dat soort feitjes laat zien dat Opel wel wat van de GSi heeft willen maken. Het is meer dan een label met een verlaagd onderstel. De (dynamische) dempers en veren zijn compleet aangepast, het uiterlijk is stoerder en via de speakers wordt het motorgeluid wat opgepompt. Qua rijden kun je op hoge snelheid bochten induiken en uitrijden. Een dynamische hoogvlieger dus? Nee, dat niet. Die conclusie wringt een beetje, want de snelheid zit er wel in. Maar de Opel betrekt je nooit echt bij het rijden, de besturing is wat afstandelijk en het enige motorgeluid dat nog ergens op lijkt, komt uit de speakers, niet uit de uitlaat.

Het is een capabele, snelle jongen, die nergens ergernis opwerkt. Een groot verschil met de OPC van voorheen. Dat was een wildebras met een gemene rand, zoals OPC-modellen betaamt. Dat karakter heeft deze GSi totaal niet. Een vlotte braverik is het, waarbij het twijfelachtig is of die het GSi-label waard is. Maar de ergernissen die we hadden bij die Insignia OPC, kent deze GSi dan weer niet en dat is winst. Wat je overhoudt, is een fijne, goed aangeklede autobahnbrander die Nederlanders met hoge jaarkilometrages zal aanspreken. Besef wel dat snellere grotere auto's in ons land als snel de prijs betalen in de vorm van CO2-taks. De bpm knalt omhoog voor auto's als deze, met een vanafprijs van € 67.000 als resultaat. En dat is te veel. Iets van € 50.000 was voor het totaalpakket een nette prijs geweest. Toevallig is dat precies wat hij gekost had als bpm nog gebaseerd was geweest op de kale prijs in plaats van op de CO2-uitstoot. We zullen het ermee moeten doen.

  • Houd me op de hoogte over de Opel Insignia
Opel Opel Insignia

Uitgelicht aanbod

    Sports Tourer 1.6 Turbo Exclusive 200PK/SCHUIFDAK/ELEKTR STOEL+GEHEUGEN/HEADUP/OPC-LINE/WINTERPAKKET/BOSE/STOELMASSAGE/ALLE OPTIES !! BOMVOL

    Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Exclusive 200PK/SCHUIFDAK/ELEKTR STOEL+GEHEUGEN/HEADUP/OPC-LINE/WINTERPAKKET/BOSE/STOELMASSAGE/ALLE OPTIES !! BOMVOL

    • 2019
    • 15.750 km

    € 35.900

    Sports Tourer 1.6 CDTI EcoFLEX Business Executive | Dealer onderhouden | Pano. |

    Opel Insignia Sports Tourer 1.6 CDTI EcoFLEX Business Executive | Dealer onderhouden | Pano. |

    • 2016
    • 195.182 km

    € 8.945

    1.6 Turbo 170pk 5D Edition Navi/Camera/Trekhaak

    Opel Insignia 1.6 Turbo 170pk 5D Edition Navi/Camera/Trekhaak

    • 2015
    • 86.129 km

    € 15.499

Meer Opel Insignia occasions

Lezersreacties (100) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Opel Insignia specificaties
  • Opel Insignia occasions
  • Opel Insignia video's
Advies en informatie
  • Opel Insignia tests
  • Opel Insignia gebruikersreviews
  • Opel Insignia index
Peugeot 508 vs. Opel Insignia - Dubbeltest

Peugeot 508 vs. Opel Insignia - Dubbeltest

Veel grote, luxueuze reiswagens hebben de afgelopen jaren het veld moeten ruimen ten gunste...

Lees meer
Opel Insignia GSi vs. Alfa Romeo Giulia Veloce - Dubbeltest

Opel Insignia GSi vs. Alfa Romeo Giulia Veloce - Dubbeltest

147

Zo snel als de Opel Insignia GSi op de markt kwam, zo snel verdween de benzineversie weer....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Basisdiesel Opel Insignia nu ook met automaat

    Basisdiesel Opel Insignia nu ook met automaat

    34
    • 20 november 2020
  • Opel Insignia - Rij-impressie

    Opel Insignia - Rij-impressie

    • 2 november 2020
  • Autonieuws
    Nieuwe benzineversie Opel Insignia niet voor Nederland

    Nieuwe benzineversie Opel Insignia niet...

    13
    • 28 oktober 2020
  • Autonieuws
    Nieuwe benzinemotor voor Opel Insignia

    Nieuwe benzinemotor voor Opel Insignia

    30
    • 27 oktober 2020
  • Review
    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)

    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk...

    3
    • 13 september 2020
  • Autonieuws
    Buick haalt ook laatste sedan uit Amerikaanse bestellijsten

    Buick haalt ook laatste sedan uit Amerikaanse...

    45
    • 7 augustus 2020
  • Review
    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk EF S/S Design Ed. (2013)

    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk...

    2
    • 21 juli 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Opel Vivaro Life als Crosscamp Lite

    Opel Vivaro Life als Crosscamp Lite

    5
    • 4 maart 2021
  • Review
    Opel Agila 1.2-16V Elegance (2001)

    Opel Agila 1.2-16V Elegance (2001)

    • 3 maart 2021
  • Autonieuws
    Nog een nieuwe Opel Combo!

    Nog een nieuwe Opel Combo!

    7
    • 3 maart 2021
  • Review
    Opel Grandland X 1.6 CDTI 120pk Business Executive (2018)

    Opel Grandland X 1.6 CDTI 120pk Business...

    2
    • 1 maart 2021
  • Review
    Opel Ampera-e 60kWh Business Executive (2019)

    Opel Ampera-e 60kWh Business Executive...

    2
    • 1 maart 2021
  • Review
    Opel Corsa 1.0 Turbo 90pk 120 Jaar Edition (2019)

    Opel Corsa 1.0 Turbo 90pk 120 Jaar Edition...

    • 1 maart 2021
  • Review
    Opel Ampera-e 60kWh Business Executive (2020)

    Opel Ampera-e 60kWh Business Executive...

    2
    • 28 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep