Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Opel Insignia GSi

Brave Hendrik

100
Opel Insignia GSi
Opel Insignia GSiOpel Insignia GSiOpel Insignia GSiOpel Insignia GSiOpel Insignia GSiOpel Insignia GSi
  • Roy Kleijwegt
  • Eerste rijtest
25 maart 2018 om 10:03
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 9 2018
AutoWeek 9 2018

Je leest het in AutoWeek 9 2018

Na een fors aantal jaren enkel met het OPC-label te hebben gewerkt, grijpt Opel voor de jongste Insignia terug naar het GSi-label van weleer. We zoeken uit of dat terecht is.

Nee, het is geen vervanger van de Insignia OPC, maar toch gaat deze nieuwe GSi 12 seconden sneller rond de Nordschleife dan diezelfde OPC van de vorige generatie. Dat is een behoorlijk verschil, zeker als je bedenkt dat die vorige auto 315 pk had tegen 260 pk voor de nieuwkomer. Maar er was dan ook een hoop mis met die OPC. Hij was veel te zwaar en de motor was buitengewoon loom, alsof er een dertigtal pk kwijt was. Dat onderstel en besturing vervolgens best oké waren, kon die minpunten niet verbloemen. Dan naar het heden, waar Opel zijn befaamde GSi-label weer uit de kast heeft getrokken. Die letters stammen uit de jaren 80, toen ze voor het eerst op de Kadett en Manta verschenen. Maar OPC verdwijnt niet, verklaart een Opel-manager desgevraagd. "GSi is een nieuw sportief instapniveau voor Opel. OPC blijf bestaan en is daarboven gepositioneerd. Nieuwe OPC-modellen zullen blijven komen als daar ruimte vóór, en behoefte áán is." De logische vraag krijgt een ontwijkend, maar reëel antwoord. "Een nieuwe Insignia OPC? Nou, we weten het gewoon nog niet. Misschien. Het hangt er vooral vanaf hoe ons nieuwe PSA-management daar tegenaan kijkt." Want ja, Opel hoort nu tot hetzelfde concern als Peugeot en Citroën. En als men daar geen brood ziet in een nieuwe über-Insignia, dan blijft het bij deze GSi.


DE SPECS

Maar is dat dan slecht nieuws? Eerst even door de cijfers. Zoals al gemeld levert de auto 260 pk, dit dankzij een 2,0-liter turbomotor. Tenminste, als je een benzineversie kiest. Het model is ook leverbaar als diesel, dan krijg je 210 pk (maar wel 480 Nm). In Nederland kost die diesel € 10.000 meer, dus we zullen hem nog minder vaak zien dan de benzineversie. Beide motoren zijn al leverbaar voor de Opel, de GSi-krijgt opvallend genoeg geen vermogensboost ten opzichte van wat er al was. De auto is merkbaar langzamer dan de OPC was, ook al presteert de motor op zichzelf beter. Dankzij standaard vierwielaandrijving is tractie nooit een probleem. Daar komt bij dat je een bijzonder differentieel krijgt tussen de achterwielen dat door middel van koppelingen het vermogen tussen links en rechts kan verdelen. Het principe doet denken aan de Focus RS. Hierdoor duwt de auto zichzelf hard de bocht om, waardoor ergerlijk onderstuur bijna nooit optreedt. Het gewicht van de auto speelt hierbij eveneens een rol, de GSi is tot 160 kilo lichter dan de OPC. Nu was die ook schandalig zwaar, maar even goed verdient Opel hier een compliment. Deze winst zit hem vooral in de basis van de hele Insignia, die sowieso een stuk lichter is geworden. Dit gebrek aan overgewicht voel je in iedere bocht en bij iedere remactie. De GSi is geen enkel moment log. Gezien zijn formaat is die lichtvoetigheid best knap.

Je hebt tegelijkertijd wel ruimte te over, volwassenen houden het op de achterbank ook op lange ritten goed vol. Voorin zit je op een fijne sportstoel die Opel zelf heeft ontwikkeld. De kuipen bieden veel steun en zijn elektrisch verstelbaar, met stoelkoeling en -verwarming. Ondanks deze features weegt hij minder dan de Recaro's van het vorige model. Dat soort feitjes laat zien dat Opel wel wat van de GSi heeft willen maken. Het is meer dan een label met een verlaagd onderstel. De (dynamische) dempers en veren zijn compleet aangepast, het uiterlijk is stoerder en via de speakers wordt het motorgeluid wat opgepompt. Qua rijden kun je op hoge snelheid bochten induiken en uitrijden. Een dynamische hoogvlieger dus? Nee, dat niet. Die conclusie wringt een beetje, want de snelheid zit er wel in. Maar de Opel betrekt je nooit echt bij het rijden, de besturing is wat afstandelijk en het enige motorgeluid dat nog ergens op lijkt, komt uit de speakers, niet uit de uitlaat.

Het is een capabele, snelle jongen, die nergens ergernis opwerkt. Een groot verschil met de OPC van voorheen. Dat was een wildebras met een gemene rand, zoals OPC-modellen betaamt. Dat karakter heeft deze GSi totaal niet. Een vlotte braverik is het, waarbij het twijfelachtig is of die het GSi-label waard is. Maar de ergernissen die we hadden bij die Insignia OPC, kent deze GSi dan weer niet en dat is winst. Wat je overhoudt, is een fijne, goed aangeklede autobahnbrander die Nederlanders met hoge jaarkilometrages zal aanspreken. Besef wel dat snellere grotere auto's in ons land als snel de prijs betalen in de vorm van CO2-taks. De bpm knalt omhoog voor auto's als deze, met een vanafprijs van € 67.000 als resultaat. En dat is te veel. Iets van € 50.000 was voor het totaalpakket een nette prijs geweest. Toevallig is dat precies wat hij gekost had als bpm nog gebaseerd was geweest op de kale prijs in plaats van op de CO2-uitstoot. We zullen het ermee moeten doen.

  • Houd me op de hoogte over de Opel Insignia
Opel Opel Insignia

Uitgelicht aanbod

    Opel Insignia 1.5 Turbo Business Executive, Navigatie

    Opel Insignia 1.5 Turbo Business Executive, Navigatie

    • 2018
    • 115.448 km

    € 18.290

    Opel Insignia 2.8 T EXECUTIVE 4x4 AUTOMAAT/LEDER/PANO/XENON

    Opel Insignia 2.8 T EXECUTIVE 4x4 AUTOMAAT/LEDER/PANO/XENON

    • 2009
    • 113.624 km

    € 8.940

    Opel Insignia 2.0 T 4X4 220PK Automaat / Pano / Leder / Premium Stoelen / Volledig onderhouden

    Opel Insignia 2.0 T 4X4 220PK Automaat / Pano / Leder / Premium Stoelen / Volledig onderhouden

    • 2009
    • 155.820 km

    € 9.740

Meer Opel Insignia occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Opel Insignia (facelift v.a. € 36.699)

    250
    • 7 april 2020

Lezersreacties (100) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Opel Insignia specificaties
  • Opel Insignia occasions
  • Opel Insignia video's
Advies en informatie
  • Opel Insignia tests
  • Opel Insignia gebruikersreviews
  • Opel Insignia index
PREMIUM
Opel Insignia - Alfa Romeo Giulia - Kia Stinger

Opel Insignia - Alfa Romeo Giulia - Kia Stinger

Een bovengemiddeld sportieve, middelgrote auto? Zal wel weer een Audi, Mercedes of BMW worden....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 170pk Innovation (2017)

    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 170pk...

    6
    • 2 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Opel Insignia (2014)

    Opel Insignia (2014)

    • 30 september 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Insignia 1.4 Turbo ecoFLEX Edition (2011)

    Opel Insignia 1.4 Turbo ecoFLEX Edition...

    • 30 september 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 174pk Ultimate (2021)

    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 174pk...

    3
    • 30 september 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Insignia Grand Sport 1.5 CDTI 122pk Business Elegance (2020)

    Opel Insignia Grand Sport 1.5 CDTI 122pk...

    17
    • 30 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo 200pk Business Elegance (2021)

    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo 200pk...

    8
    • 20 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Insignia Sports Tourer 1.6 CDTI 136pk Business+ (2015)

    Opel Insignia Sports Tourer 1.6 CDTI 136pk...

    5
    • 30 april 2021
meer reviews
Peugeot 508 vs. Opel Insignia - Dubbeltest

Peugeot 508 vs. Opel Insignia - Dubbeltest

Veel grote, luxueuze reiswagens hebben de afgelopen jaren het veld moeten ruimen ten gunste...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Opel Insignia OPC - Op de Rollenbank

    Opel Insignia OPC - Op de Rollenbank

    33
    • 12 mei 2022
  • PREMIUM
    Opel Insignia Sports Tourer vs. Volvo V60 - Occasiondubbeltest

    Opel Insignia Sports Tourer vs. Volvo V60...

    • 29 maart 2022
  • Nieuws
    Begin van het eind: Opel Insignia alleen nog met dieselmotoren

    Begin van het eind: Opel Insignia alleen...

    71
    • 11 maart 2022
  • Nieuws
    Opel: 'Opvolger Insignia wordt EV'

    Opel: 'Opvolger Insignia wordt EV'

    48
    • 3 maart 2022
  • Nieuws
    Irmscher pompt Opel Insignia op tot 300 pk

    Irmscher pompt Opel Insignia op tot 300...

    22
    • 2 december 2021
  • Autotest
    Test: Opel Insignia GSi

    Test: Opel Insignia GSi

    23
    • 1 december 2021
  • PREMIUM
    Opel Insignia Sports Tourer vs. Volkswagen Arteon Shooting Brake

    Opel Insignia Sports Tourer vs. Volkswagen...

    • 9 november 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Zo ver komt de Opel Mokka-e in de praktijk

    Zo ver komt de Opel Mokka-e in de praktijk

    132
    • 15 mei 2022
  • Opel Insignia OPC - Op de Rollenbank

    Opel Insignia OPC - Op de Rollenbank

    33
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Nu al nieuwe CEO voor Opel

    Nu al nieuwe CEO voor Opel

    12
    • 11 mei 2022
  • PREMIUM
    Opel Mokka vs. Opel Mokka-e - Dubbeltest

    Opel Mokka vs. Opel Mokka-e - Dubbeltest

    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Achteruitkijkspiegel 'In juli nog op winterbanden? Boete uitschrijven!'

    Achteruitkijkspiegel 'In juli nog op winterbanden?...

    100
    • 30 april 2022
  • Nieuws
    Opel Corsa is 40 jaar: een terugblik op alle generaties

    Opel Corsa is 40 jaar: een terugblik op...

    65
    • 27 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden