Opel Grandland X - Opel Antara - Oud en Nieuw

Samengesteld gezin

28 reacties

Video
AutoWeek 48 2018
AutoWeek 48 2018

Je leest het in AutoWeek 48 2018

De stamboom trekken van de Opel Grandland X, is een ingewikkelde taak. Het wordt direct duidelijk dat de SUV-familie van Opel een samengesteld gezin is. De Antara (2007 – 2013) heeft een geheel andere moeder dan de Grandland X. De eerste is namelijk een overduidelijk General Motors-product, waar de Grandland X is voorzien van PSA-genen.

VERPAKKING

We schrijven 2007 als de SUV-trend in volle gang is. Nadat dit segment is gedomineerd door dikke Duitsers als de ML’s, X5’en en Cayennes − die prompt als PC Hooft-tractoren werden bestempeld − sijpelt dit hoge type auto ook door naar de middenklasse. Met name Hyundai en Kia boeken veel succes met de Tucson en de Sportage. De Europese merken willen graag een graantje van de trend meepikken, maar hun compacte SUV’s zijn dan nog volop in ontwikkeling.

Aan het einde van 2006, kan Opel de Antara laten zien. Daarmee zijn ze aartsrivaal Volkswagen een halfjaar voor, want van de Tiguan hebben we dan alleen nog maar testrijdende prototypes gezien. Voor de Antara doet Opel een beroep op moederbedrijf General Motors. Ook het Koreaanse Daewoo is onderdeel van die autoreus. Daar is de Winstorm ontwikkeld, die in Zuid-Korea voor Europa met een Opel-uiterlijk wordt gebouwd. En zo is de Antara, net als de Tucson en de Sportage, een volbloed Koreaanse SUV.

Tien jaar later heeft Opel een geheel andere vrijerij. Het merk staat met één been buiten het General Motors-concern en zoekt naarstig naar een nieuwe partner. De bekendmaking van de fusie van Opel met het Franse PSA-concern valt zo’n beetje samen met de presentatie van Grandland X. Dat kindje is tussen die twee dus al geconcipieerd vóór het officiële huwelijk. Overal in de Grandland X vind je nog GM-logo’s, maar het hart van de auto is wel degelijk de 1,2-liter driecilinder van Peugeot-Citroën. Bovendien wordt hij gebouwd in Sochaux, het oudste territorium van Peugeot.

WERKPLEK

Soms is het een feestelijke ervaring als je in een gebruikte auto stapt. Dat gevoel roept ook deze Opel Antara op. Niet omdat het interieur nou zo buitengewoon of superdeluxe is, maar het is mooi om te zien dat een auto zo fraai door de tijd is gekomen. Deze auto is zes jaar oud en gebruikssporen zijn er gewoon niet. We vragen ons af hoe hij zijn 80.000 kilometer heeft afgelegd. Bovendien heeft degene die hem nieuw kocht, niet bespaard op de aanschaf. Er zit bijvoorbeeld automatische transmissie en leren bekleding in.

Wat wel opvalt, is dat deze auto een SUV van de oude stempel is: je zit hoog op de bok, wat zorgt voor een goed zicht op het verkeer. Verder moet ons van het hart dat de oudere halfbroer van onze Opel Grandland X toch wel een beetje Azatisch aandoet. Vreemd voor een Opel, maar volstrekt logisch als je weet dat hij in Korea is gemaakt. Wat dat betreft, heeft Opel beter zijn best gedaan op de Grandland X. Hij is directe familie van de Peugeot 3008; een auto die juist opvalt door zijn weelderige interieur; compleet met tuimelschakelaars in de middenconsole. Het klinkt misschien een beetje oneerbiedig, maar door dat een beetje af te leuken, is hij een typische Opel geworden. Al die opsmuk hebben ze daar niet nodig. Gewoon is al gek genoeg. Zo rollen ze daar, bij Opel.

Als je uit de Antara komt en plaatsneemt in de Grandland X, wordt de ontwikkeling van de SUV je in één keer duidelijk. Waar je in de Antara een ‘King of the Road’-zitpositie hebt, zit je in de Grandland X wat dieper in de auto; een beetje zoals in een normale hatchback. Dat heeft onze voorkeur, want daarmee heb je meer contact met de auto als je ermee onderweg bent. Een eervolle vermeldig gaat naar de uitschuifbare zittingen aan de voorstoelen. Iedereen met lange benen kent daarvan het voordeel.

ONDERWEG

Het verschil tussen een SUV uit de begintijd en één van nu, wordt extra duidelijk als je gaat rijden. De Antara kun je kwalificeren als ‘hobbelpaard’. Als je hem vergelijkt met de auto’s van nu, heeft hij een wat onrustige vering en demping. Maar dat verraadt tevens dat hij ook als werkpaard is bedoeld. En al helemaal in de uitvoering die wij rijden. We vertelden al dat de eerste eigenaar niet op de aanschaf heeft bezuinigd; zo zijn ook vierwielaandrijving en een afneembare trekhaak aanwezig. Voor twintig mille scoren mensen die er vaak met de caravan of paardentrailer op uit trekken een droomauto.

Mocht je in de verleiding komen: ga dan vooral eens op de koffie bij Vakgarage Straathof in Roelofarendsveen, want daar staat deze z.g.a.n. Antara te wachten op een nieuwe baas. Onder de motorkap snort een motor uit vervlogen tijden. Het is een 2,4-liter viercilinder zonder turbo met 170 pk. Waarden die een paar jaar later, met de komst van de compacte turbomotor, op slag ouderwets zijn geworden. Met die motor is de Antara geen raceauto. Dat ligt mede aan het feit dat deze auto 1.745 kilo weegt; en die kilo’s verraadt hij direct als je ermee onderweg bent.

Een zestraps automaat vonden we een aantal jaren geleden al heel wat, maar nu valt op dat hij vooral veelvuldig schakelt. Hedendaagse automaten hebben een dubbele koppeling en een verzetje of acht. Dat schakelt een heel stuk ongemerkter en vloeiender – die techniek heeft de afgelopen jaren een grote vlucht genomen, zoveel is wel duidelijk. Maar we kunnen wel een grote mond hebben over de automaat in de Antara, onze Grandland X heeft een doodgewone handgeschakelde zesbak, die overigens prima schakelt.

De afwerking van het interieur in de Grandland X is van een hoog niveau. Deze Opel is gebouwd om in te stappen en weg te rijden zonder eerst de handleiding te hoeven raadplegen. Eenmaal onderweg blijkt dat de 130 pk sterke driecilinder een prima keuze is in de Grandland X. Hij doet in alle rust zijn werk; pas als je veel toeren maakt, hoor je het driecilindergeluid op de voorgrond komen. Voor het Nederlandse verkeer is hij snel zat. Overigens: mocht je vierwielaandrijving willen, dan kan dat niet op de Grandland X. Wel is er Intelligrip te koop; zo heet de Grip Control van Peugeot in Opel-taal. Dat is een systeem waarbij de tractiecontrole is voorzien van vijf standen waarmee ook in slechte omstandigheden kan worden gereden.

LEVENSLOOP

Denk niet dat de Opel Antara een opgewarmde Daewoo is. De Winstar en de Antara kwamen gelijktijdig op de markt. De Opel was in zijn eerste jaren, naast deze 2,4-liter viercilinder, te koop met een 150 pk sterke 2.0 CDTi diesel. Maar er was er ook één met een 3,2-liter V6 en een vermogen van 227 pk. Met een fabrieksopgave van 1:8,6 (reken in de praktijk dus gerust op een nóg grotere dorst) ben je dankzij deze auto binnen de kortste keren de beste maatjes met je pomphouder. Logisch dus dat die na de facelift in 2011 werd geschrapt en deze 2.4 overbleef als enige benzinemotor. In die jaren werd de 2,0-liter diesel vervangen door een wat geavanceerdere 2,2-liter die met 163 pk bovendien meer vermogen leverde. In 2013 verdween de Antara uit de prijslijst.

En de levensloop van de Grandland X? Tja, die is nog ongewis. We kennen de liefdes-baby van Opel en PSA pas een jaar. Natuurlijk zorgen de huidige dieselperikelen voor de nodige hobbels. Aanvankelijk werd hij geleverd met een 1,6-liter CDTi, die van oorsprong eigenlijk een HDI van PSA was. Dat is inmiddels een 1,5-liter geworden, die met 130 pk tien pk meer vermogen levert dan de oude krachtbron. Verder wordt het motorenaanbod uitgebouwd. De 130 pk driecilinder was de enige keuze, nu is er ook een 180 pk 1,6-liter turbo te koop.

En verder is de Grandland onderdeel van de generatie auto’s die krijgt te maken krijgt met elektrificering: de plug-in hybridevariant laat niet lang op zich wachten. In elk geval is de Grandland X ten opzichte van de Antara een daverend succes. Van zijn Koreaanse halfbroer zijn in zeven jaar tijd met pijn en moeite 3.390 exemplaren gesleten in Nederland. De Grandland X zit hem na één jaar met 3.135 verkochte exemplaren al flink op de hielen.

FRONTERA

“En de Opel Frontera? Is dat geen voorloper van de Grandland X?” horen we je vragen. Leuke opmerking, want die discussie is op de redactie met slaande deuren gevoerd. Toch vonden we de Frontera iets te veel een echte terreinauto om hem als voorloper van deze SUV te bestempelen. Maar de Frontera (1991 – 2004) past wel uitstekend in het samengestelde gezin dat deze Opels met elkaar vormen: het is een variant van de Japanse Isuzu Wizard die in de Vauxhall-fabriek in Groot-Brittannië werd gebouwd!

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (28) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.