Opel Corsa GSI - Op de rollenbank
Tijd voor lachgas
43 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Doorgaans vergelijken we in deze rubriek het gemeten resultaat op de rollenbank met het vermogen dat ooit in de folder van een auto heeft gestaan. Voor één keer springen we nu uit de band. We maken een serie met extreem getunede auto’s die op geen enkele manier meer iets met de fabrieksopgave te maken hebben. In onze oproep voor deelnemers lieten we er geen gras over groeien: ‘We willen minimaal 500 pk zien, anders hoef je niet te komen.’ In de komende vijf weken maak je kennis met de kandidaten die deze uitdaging aandurven.
Toen we met onze grote mond de oproep deden voor auto’s met 500 pk, hadden we niet gerekend op Servaas Smit. We vielen van onze stoel bij zijn aanmelding met een Opel Corsa B. Met meer dan 500 pk? Dat willen we zien! Als je Servaas vervolgens ontmoet, zou je hem inschatten op een Toyota Auris Hybrid uit de lease. Een zwarte of een grijze. Niets wijst erop dat hij in een extreem opgefokte Opel Corsa rijdt én dat zijn hobby dragracen is.
Servaas blijkt uit een echt Opel-nest te komen. “Niet zo vreemd dus dat ik deze Corsa kocht. Hij is begonnen als GSi; die had in die tijd een vermogen van 106 pk. Het was destijds mijn auto voor dagelijks gebruik. Na verloop van tijd ben ik de originele motor gaan tunen. Dat ging tot ongeveer 175 pk. Toen klapte die uit elkaar. Daarna was het einde zoek.” Servaas verving het originele één-punt-zesje door een 2,0-liter turbomotor. “Die had zo’n 200 pk. Voor het dragracen heb ik het aantal pk’s steeds een beetje opgeschroefd.
Hij heeft ooit een keer op een rollenbank gestaan waar de auto werd gemeten op de wielnaven. Er rolde 575 pk uit.” De dagelijkse auto van Servaas Smit is op dit moment overigens een Vectra V6. Zo diep zit het Opel-virus dus. “Hij heeft inmiddels ook een andere kleur dan toen hij nieuw was. Vind je het mooi? Deze tint is maar één jaar geleverd; het is een originele Opel-kleur.”
Servaas is op de beroemde dragracebaan in Drachten een bekend gezicht. “Als de auto er zin in heeft, win ik nog wel eens wat”, lacht hij. En hoe gaat dat met deze raket op de openbare weg? Nooit eens zin om met zo’n auto waarvan niemand het verwacht een ander het snot voor de ogen te rijden? “Dat doe ik echt nooit. Hij krijgt alleen de sporen op de dragracebaan. Racen op de openbare weg is mij veel te gevaarlijk en bovendien is mijn rijbewijs me lief.” Kijk eens aan. Zo mogen we het horen.
KOELWATER
Als Ghisbert van de verbazing is bekomen dat er ineens een Opel Corsa in zijn rollenbankruimte staat, kan de meting van start. Die gaat aanvankelijk gepaard met een geurtje. Reden voor paniek? “Welnee”, zegt Servaas. “Het is een beetje olie of koelwater dat op de motor druppelt. Niets aan de hand, gewoon verdergaan.” Dat hoef je maar één keer tegen Ghisbert te zeggen. Met een razende gang zien we tellers op zijn monitors gaan.
Uiteindelijk blijft het resultaat steken op 543 pk. Dat is toch wat minder dan de 575 pk die eerder is gemeten. “Die rollenbank werkte natuurlijk op een andere manier”, denkt Ghisbert. Daar krijg je toch altijd een iets minder resultaat van. Bovendien is het alweer een aantal jaren geleden en bij zo’n opgefokte motor slijten de onderdelen natuurlijk snel.” Servaas: “Mij valt dit resultaat zeker niet tegen na twee seizoenen dragracen. Je mag dan verwachten dat het vermogen iets is afgenomen.”
En hoe verwacht hij zijn reputatie in Drachten hoog te houden? De boel reviseren maar weer? “Nu je het zegt: ik heb thuis nog een lachgasset liggen. Ik denk dat ik die er binnenkort maar eens op ga zetten.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lezersreacties (43) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.