Opel Corsa 1.3 CDTi Enjoy (2004)
Sparen voor de fiscus
Hypermoderne techniek is natuurlijk kostbaar, maar het Nederlandse belastingsysteem is niet vriendelijk voor de dieselrijder. 17.000 euro is vreselijk veel geld voor een compacte auto, maar daar valt niet veel aan te veranderen. De Corsa rekenen we tot onze oude bekenden. Het 'kleine dieseltje' onder de kap is nieuw voor Opel, maar wat Opel aanduidt als 1.3 CDTi, zit in de Lancia Ypsilon en Fiat Punto als 1.3 MultiJet. Inderdaad, Opel koopt motoren in bij het Fiatconcern. In de Corsa schopt het dieselmotortje het tot 70 pk en 170 Nm. Daarmee komt de topsnelheid op 165 kilometers per uur en de sprint vanuit stilstand tot 100 kost de diesel-Corsa 14,3 seconden. Opvallend, want daarmee is de Corsa iets sneller dan de ingenieurs uit Rüsselsheim ons beloofden.
Lekker spaarzaam
De Corsa is voorzien van een normale vijfversnellingsbak zonder fratsen. Deze huis-, tuin- en keukenbak schakelt voortreffelijk en zonder enige strubbeling. Volgens de fabriek moet je met de Corsa ruim 22 kilometer kunnen rijden op een liter. 'n Buitengewoon mooi getal maar wij bleven onder de 1 op 20 steken. Minder goed dan beloofd, maar nog steeds lekker spaarzaam. Goed nieuws voor de veelrijders is dat het weggedrag van de Corsa op een hoog niveau ligt. De Corsa is een auto die we in de loop van de jaren meer zijn gaan waarderen om z'n rijeigenschappen. Opel maakte van de Corsa een behoorlijk sportieve en tegelijk comfortabele auto. Een combinatie die veel mensen aanspreekt. De Corsa laat zich met groot gemak door snelle bochten sturen. Hij heeft daarbij weinig last van overhellen en bij plotselinge links-rechtsmanoeuvres geeft dat een veel rustiger beeld. De besturing van de Corsa is gevoelig, maar rond de middenstand wat vaag.
Verstelmogelijkheden
Bij de Opel zijn de verstelmogelijkheden voor een goede zitpositie beperkt. Het stuur van de Corsa Enjoy zit vast op één positie. De stoel kan nog wel omhoog, maar dan heb je het gehad. De zetels zijn behoorlijk stevig en je zit er meer óp dan ín. Toch geven ze veel steun en we vonden ze ook na een paar uur nog steeds comfortabel. Het dashboard is donker, zakelijk en zonder enige poespas. Alleen de middenconsole is in een lichtere kleur uitgevoerd en dat staat eigenlijk wel chic. De Corsa heeft een doodgewone achterbank, die je in twee ongelijke delen kunt neerklappen. Ga je achterin zitten, dan heb je genoeg ruimte zodat je je niet echt opgesloten voelt.
Uitrusting
Waarschijnlijk zullen veel mensen ook de aankoop van een kleine diesel aan de baas overlaten, omdat het voor een particulier niet gauw de moeite waard is. Maar wat krijg je voor 17.000 euro? Gelukkig in elk geval elektrische ruitbediening. De Corsa op de foto heeft dat nog niet, maar de testauto was uit een voorserie en in de 'echte' Corsa's Enjoy gaan de ruiten wél elektrisch op en neer. Standaard zijn ook zes airbags, ABS, cruise control en centrale vergrendeling met afstandsbediening. Airco kost ongeveer 1.000 euro extra.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Corsa 1.3 CDTi Enjoy |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 17.375 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.248 cc |
Maximaal vermogen | 51 kW / 70 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 170 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 44 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.839 mm / 1.646 mm / 1.440 mm |
Wielbasis | 2.491 mm |
Massa leeg | 1.010 kg |
Laadvermogen | 510 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 450 kg |
Banden | 175/65TR14Prijzen |
Topsnelheid | 165 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,3 s (fabrieksopgave: 14,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,5 s / 8,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,0 s / 15,8 s |
Brandstofverbruik | 4,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 122 g/km |