Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Cosmo (2012)
Subtiel concurreren
Opel heeft z'n best gedaan om de Corsa wat op te fleuren. In 2011 kreeg het model nieuwe koplampunits en ook de mistlampen en de Opel-logo's voor en achter zijn aangepast. De opfrisbeurt heeft de auto goed gedaan, al blijft z'n uiterlijk vrij ingetogen. Ook de vouw in de motorkap, die terugkomt in de achterklep, voegt slechts een subtiel accent toe. Al met al maken de ingrepen de auto wel wat strakker, maar verder wordt hij er niet echt spannender op. Het is een beetje een grijze muis, al kun je er prima mee voor de dag komen. Belangrijk voordeel is dat de Corsa ook in vijfdeursuitvoering leverbaar is.
Wanneer we plaatsnemen in de Corsa. merken we dat de stoelen wat aan de harde kant zijn. Ze bieden tijdens lange ritten wel prettig veel steun in de rug. Het Corsa-interieur weet de ogen niet echt te prikkelen. Veel hard grijs plastic en een eenvoudige middenconsole; daar ben je snel op uitgekeken. De klokken zijn even sober als de rest, maar ze bevatten wel een leuke gimmick: wanneer het stop-startsysteem actief is, wijst de toerenteller dat aan door bij een indicatiepunt vlak boven de nul stil te staan. Dat is wel weer leuk, zo'n geinig kleinigheidje.
Mede door het formaat blinken dit soort auto's niet uit in zicht rondom. Gelukkig valt het in de Corsa reuze mee. Zo zijn de zijruiten achter goed te benutten voor de bestuurder en ook het zicht naar achteren is prima. Over 'achteren' gesproken: op de bank van de Opel is het best mogelijk om twee volwassenen, en in noodgevallen zelfs drie, redelijk comfortabel te vervoeren. De bagageruimte is toereikend om de wekelijkse boodschappen of koffers voor een paar dagen vakantie met z'n tweeën mee te nemen. Handig is dat de achterbank ook per deel omlaag kan.
Prima versnellingsbak
De 1,3-liter in de Opel Corsa presteert in de lagere toerentallen heel aardig, maar meer naar boven gaat de fut er langzaam uit. De motor heeft voldoende kracht, maar het houdt ook weer niet over. Toegegeven: deze auto heeft ook geen pretenties als het om sportiviteit gaat. Dat neemt niet weg dat de versnellingsbak van de Corsa wel prima functioneert. De verzetten laten zich wat zwaar inleggen, maar het gaat heel secuur en je voelt precies wat je doet.
In het verleden waren we matig te spreken over de besturing van de Corsa, omdat hij erg nerveus was in de middenstand. Opel heeft dat klaarblijkelijk onderkend en aangepakt, want sinds de facelift is dat probleem verleden tijd. Met zijn relatief zachte, op comfort ingestelde onderstel biedt de Corsa niet het maximum aan stuurpret, maar je krijgt er wel een lekker comfortabele, vertrouwd aanvoelende auto voor in de plaats.
De Cosmo-uitvoering van de Corsa is standaard uitgerust met een uitgebreid systeem voor navigatie en media en er is ook Bluetooth. Aanstaande kopers van de Opel mogen in hun handen knijpen: het is namelijk een zeer gebruiksvriendelijke set-up, ook al zijn de knopjes wat aan de kleine kant. Wil je meer luxe in de Opel, dan is daar het winterpakket met verwarming in de stoelen en het stuurwiel of adaptieve verlichting vóór.
Oordeel
De Corsa is ruim en praktisch, maar een leuke, hippe auto is het niet echt. Hij is vertrouwd en voorspelbaar en biedt veel comfort.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Cosmo |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 18.295 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.248 cc |
Maximaal vermogen | 70 kW / 95 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 190 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.999 mm / 1.713 mm / 1.488 mm |
Wielbasis | 2.511 mm |
Massa leeg | 1.100 kg |
Laadvermogen | 445 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 500 kg / 500 kg |
Banden | 185/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 177 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,7 s (fabrieksopgave: 12,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,1 s / 8,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,5 s / 16,7 s |
Brandstofverbruik | 3,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 88 g/km |
PRIVATE LEASE Opel Corsa
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Opel Corsa OPC Nürburgring Edition - Op de Rollenbank
Test: Peugeot 208 - Kia Rio - Opel Corsa - Seat Ibiza - Toyota Yaris
Opel Corsa OPC Nürburgring Editon vs. Citroën DS3 Racing
Test: Alfa Romeo Mito 1.3 JTDm - Opel Corsa Ecoflex - Citroën DS3 e-HDi
Opel Corsa Facelift
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (17) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.