Opel Astra TwinTop (2006) - Test
Dag, winterdip!
Het jaar 2006 zal de geschiedenis ingaan als het jaar van de Coupé-Cabriolet. De Ford Focus CC, Volkswagen Eos en de Opel Astra TwinTop komen er allemaal bij dit jaar. De C70 reden we al eerder dit jaar, nu is het de beurt aan de Astra TwinTop. Tegelijk met de eerste lentewarmte komt deze auto naar ons land.
Als je in een paar uurtjes met een vliegtuig van een koud en klam Nederland bent ingevlogen naar een warm en zonnig Sardinie dan wil je geen cabriolet, dan móet je een cabrio. Als je voor het eerst lekkere zonnestralen op je bol hebt, de wind verfrissend is in plaats van ijzig en je vogeltjes lekker hoort fluiten, dan zie je de hele boel weer wat positiever in. Dag winterdip!
Het Italiaanse eiland is het decor voor de eerste kennismaking met de Opel Astra TwinTop. Op basis van de twee jaar geleden geintroduceerde middenklasser is een coupé-cabriolet gemaakt. Zonder traditionele stoffen kap dus, maar een eigentijdse in drie delen op te vouwen stalen dakconstructie. Helemaal de trend, en het ziet er naar uit dat de stoffen kap langzaam een curiositeit aan het worden is. De voordelen van zo'n hard dak zijn ook duidelijk: betere isolatie, beter behoud van de lijnen van de auto, meer stevigheid en het heeft dezelfde levensduur als de rest van de auto. Het ombouwen van coupé naar cabrio – of andersom natuurlijk – is een kwestie van 26 seconden een knopje bij je binnenspiegel ingedrukt houden. Geen wereldtijd, maar voor liefhebbers van techniek een klein wonder om te zien. Talloze kleine en grote scharnieren, panelen en motoren breken het dak in drie stukken en lijken in het wilde weg te worden opgetild. Je vraagt je af of het ooit goed komt met al die losse onderdelen daar in de lucht, maar even later is het toch allemaal netjes opgestapeld in de kofferruimte. Een meesterwerkje.
En dan heb je een hele nette cabriolet voor je staan. De designers hebben hun best gedaan om de dikke kont, die traditioneel bij zo'n auto hoort, wat in te dammen en dus oogt de Astra TwinTop wat meer in balans dan een auto als de Peugeot 307 CC die wel een érg fors achterwerk heeft. Bij de Astra is dat nét wat minder, ook al is de achterkant nog steeds een beetje 'zwaar'.
Vijf motoren!
Het aanbod van vijf motoren is zeer riant voor een auto die – laten we reëel zijn – maar een kleine kopersgroep kent. Opel biedt voor de TwinTop een groot deel van de motoren aan die ook voor de andere Astra's zijn te krijgen. Het begint met een vrij tamme 1.6 van 105 pk en het loopt door tot een tweeliter turbo van 200 pk. Daartussen zitten een 1.8 van 140 pk en een tammere tweeliter turbo met 170 pk. En ook de 1.9 CDTI dieselmotor met 150 pk heeft z'n weg naar de TwinTop gevonden.
En laten we het eerst eens hebben over die CDTI. Want slechts weinig kopers van een vrijetijdsauto als een cabrio zullen een zakelijke motor als een diesel wensen; het is wél de allerfijnste motor voor die auto. Hij verslaat ze allemaal als het gaat om souplesse en geluidsproductie. Als je relaxed wilt rijden – en daar koop je open auto voor – dan is de diesel het neusje van de zalm. Koppel zat bij elk toerental en dus hoef je maar weinig te schakelen. En als het nodig is, dan is er vermogen zat om even een trage voorligger te passeren. En al dat werk doet hij zonder enige blijk van stress. Daarbij zorgt het extra gewicht van de motor voor iets meer druk op de voorwielen, waardoor hij nog wat fijner stuurt. Kortom, de diesel is de beste keus. En hij gaat ook nog verstandig me de brandstof om. Maar ja, keerzijde is wel dat het ook bijna de duurste is, zoals u in de prijstabel kunt zien.
De andere versie die we aan de tand voelden was de tweeliter turbo met 200 pk. Het zal geen verrassing zijn dat de Astra daar een heel dynamisch ding van wordt. Wat ons betreft iets te dynamisch. De turbo verricht namelijk goed werk, maar misschien net iets te goed. Hij versnelt niet zo mooi geleidelijk als de diesel, maar behoorlijk agressief. En daardoor wordt de Astra TwinTop wat zenuwachtig. We vermoeden dat dezelfde motor met 170 pk net iets beter uitgebalanceerd is.
Fijn weggedrag
In dit blad heeft u al veel lovende woorden kunnen lezen over het rijgedrag van de huidige Astra. We hebben praktisch alle motor- en carrosserievarianten wel een keer over de vloer gehad en eigenlijk waren we altijd enthousiast over de rijkwaliteiten. Dat geldt net zo goed voor de TwinTop. Ook dat is een auto die zich gemakkelijk laat rijden en heerlijk laat sturen. Er zit nauwelijks vaagheid in het stuur, hij is niet te comfortabel en hij snijdt heerlijk door de bochten. Hét grote verschil is natuurlijk het ontbreken van een dak, waardoor de stijfheid van de auto een probleem zou kunnen zijn. Maar bij deze eerste kennismaking konden we 'm eigenlijk niet betrappen op torderen. Weer een complimentje voor de auto.
Als optie kun je ook de open Astra van het IDSplus-onderstel laten voorzien. Een kostbaar geintje, maar je krijgt er een puik sportonderstel voor terug dat twee standen heeft. Door een Sport-knop in te drukken, worden de dempers straffer en de besturing scherper. Is natuurlijk leuk speelgoed voor de liefhebber en een must voor wie z'n Astra meeneemt naar z'n vakantiehuisje in de buurt van slingerende bergwegen.
Slimme bagageruimte
Als je tijdens het sturen onverhoopt de controle verliest en over de kop slaat, dan hoeft geen van de inzittenden zich al te grote zorgen te maken. De voorruitstijl beschermt de mensen op de voorstoelen en de passagiers achterin krijgen bescherming van de hoofdsteunen. De goedkopere Enjoy heeft vaste hoofdsteunen; in de duurdere Cosmo zijn het actieve exemplaren die naar boven schieten om zo de klappen op te vangen. Dat is trouwens niet het enige verschil tussen de Enjoy en de Cosmo, voor het prijsverschil van een kleine 2.000 euro krijg je grotere lichtmetalen velgen, een afstandsbediening voor de cabriokap en elektronische grapjes als een regensensor en automatisch dimmende binnenspiegel. Beide uitvoeringen hebben nog wel een ander geintje standaard, namelijk het Easy Load-systeem. Als namelijk het dak opgestapeld in de bagageruimte ligt, dan kun je eigenlijk niet meer bij je spullen. Easy Load is een rood knopje, waarmee je al die dakdelen elektronisch een stuk optilt en je dus bij de spullen onder in de kofferbak kan.
Het is nog even afwachten wat de concurrenten Volkswagen Eos en Ford Focus CC in petto hebben, maar de Astra Twintop laat een prima eerste indruk achter. Een belangrijk voordeel heeft de Astra nog boven de andere twee: hij staat al in de loop van april bij de dealers en je kunt dus ruim voor de zomer rijden.