Opel Astra 1.4 Turbo - Op de Rollenbank
“Al een beetje geholpen”
54 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
We weten het nog goed: ooit hadden we een Opel Astra met deze motor als duurtester. Die heeft vooral de indruk achtergelaten dat hij ontstellend tráág was; hij voelde eerder aan als een auto met 100 pk dan eentje met 140 pk. Eindelijk hebben we eens de mogelijkheid om na te meten of ons idee klopt. Althans, dat is wat we dachten.
Dat Vincent van der Linden helemaal vanuit de Achterhoek naar ons toe is gekomen, is niet te missen. De achterruit van de Astra laat zien dat Vincent trots is op zijn afkomst. En het Achterhoek-thema is verder doorgevoerd in de auto. Voor hem geen normale vloermat, maar een grasmat bij de bestuurderskant. “Lekker zacht, want ik rijd altijd op sokken.”
Zijn reden om in zo’n Astra te gaan rijden, is simpel. “Ik had een Corsa met 80 pk. Maar toen kocht ik een caravan en had ik een zwaardere auto nodig. Deze mag 1.400 kilo trekken, dat is voldoende voor mijn caravan.” Hij lacht: “Maar ik kan je verzekeren dat hij met 2.000 kilo ook goed uit de voeten kan.” Dat Vincent zijn auto in Duitsland kocht, is eigenlijk logisch. Het is om de hoek als je in de Achterhoek woont.
Aanvankelijk was vorig jaar zomer het plan om de Astra tijdens de vakantie naar Noord-Italië te rijden. “Maar het was noodweer daar, dus hebben we onze vakantiebestemming wat dichterbij gezocht.” Onze ervaring met de Astra 1.4 Turbo kan Vincent niet navoelen. “Nee hoor. Ik denk echt wel dat hij al zijn vermogen aan boord heeft. Zijn topsnelheid haalt hij in elk geval nog wel.” Ghisbert: “Het is doorgaans een goede graadmeter dat het vermogen nog wel aanwezig is. Maar tegenwoordig is een topsnelheid ook vaak elektronisch afgeregeld.”
Maar als de Astra eenmaal zijn kunstje vertoont, is al gauw duidelijk dat hij boven verwachting scoort. Sterker nog: de auto hoest zomaar eventjes 17 pk extra op. Is dit het nieuwe autosyndroom, waarbij er altijd wat meer motorvermogen in wordt gestopt dan in de specificaties wordt vermeld? “Ik denk dat deze auto al een beetje geholpen is hoor”, zegt Ghisbert. Chiptuning dus. Vincent weet van niets. “Ik heb hem gebruikt gekocht, dus het zou best kunnen dat de vorige eigenaar al heeft besloten om hem wat te kietelen.” Tja, als wij de eerste eigenaar van zo’n auto zouden zijn, zouden we het ook wel weten. Hoe dan ook: Vincent is er nog steeds niet klaar mee. “Ik wil eens onderzoeken of er tuning mogelijk is die hem nóg krachtiger maakt.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Astra 1.4 Turbo 140pk Edition |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.245 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.364 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 4.900 tpm |
Maximaal koppel | 200 Nm bij 1.850 tpm |
Inhoud brandstoftank | 56 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.419 mm / 1.814 mm / 1.510 mm |
Wielbasis | 2.685 mm |
Massa leeg | 1.308 kg |
Laadvermogen | 632 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 680 kg |
Banden | 205/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 202 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,9 s |
Brandstofverbruik | 5,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 138 g/km |
Lezersreacties (54) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.