Opel Astra 1.2 Turbo 130 - Afscheid duurtest

Enthousiasteling, en dat zien we aan ons verbruik

54 reacties

Video

De Opel Astra heeft ons 15.000 kilometer lang geholpen bij onze logistiek en is na de duurtest terug naar de importeur. Wat blijft hangen?

Over de gehele duurtestperiode kwam de Opel Astra 14,4 kilometer ver op een liter benzine. De gretige 1.2 driecilinder turbo laat daarmee geen spaarzame indruk achter, en hij doet het ook minder goed dan de Citroën C4 die we in 2021 reden, terwijl die dezelfde krachtbron en achttraps automaat had. Met die cross-over haalden we 1 op 15,3 en dat is opmerkelijk, omdat die auto met zijn hogere carrosserie juist meer brandstof zou moeten verbruiken. Het zou inderdaad andersom moeten zijn, want voor de Citroën staat officieel 1 op 17,3 in de boeken en voor de Astra 1 op 18,3. De verklaring is echter helder: het is domweg onze eigen schuld. De dynamische Astra nodigt meer uit tot doorrijden, de softe Citroën deed dat totaal niet. Overigens hebben we bij een reportage over de invloed van je rijstijl op het brandstofverbruik gezien dat de Astra wel degelijk zuinig kan zijn: we haalden voor dat experiment bij een uiterst relaxte rijstijl 1 op 18,9.

We reden de Opel Astra na de Peugeot 308

De Astra wakkert enthousiast auto­rijden aan. Hij voelt strakker aan dan de Peugeot 308, waarmee hij veel techniek deelt, zoals de plug-in hybride aandrijf­lijnen. We hebben de duurtester een week laten optrekken met zijn 180 pk sterke plug-in hybride stalgenoot, de Astra 1.6 Turbo Hybrid. De conclusie was duidelijk: puur economisch gezien loont het om de plug-in te kiezen, maar kijken we louter naar het rijden, dan bevalt het ‘simpele’ benzinemodel ons eigenlijk beter. De lichtheid van onze 130-pk duurtester vertaalt zich naar rijplezier.

Doordat de Astra veel onderdelen met zijn Franse neef deelt, liepen we bij deze duurtest wederom tegen euvels aan die we ons herinneren van het halfjaar met de Peugeot 308. Het multimediascherm gaat soms tijdens het rijden op zwart en de vloermatten vertonen wel erg snel sporen van gebruik. En het punt dat we bij de C4 PureTech 130 ook al aanstipten: de automaat grijpt bij wegrijden vanuit stilstand laat aan, waardoor je bij een groen verkeerslicht wat laat op gang komt.

Signalement

Merk Opel
Model Astra 1.2 Turbo 130pk Ultimate
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 43.800

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.199 cc
Maximaal vermogen 96 kW / 130 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 230 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 52 l
Lengte / breedte / hoogte 4.374 mm / 1.860 mm / 1.441 mm
Wielbasis 2.675 mm
Massa leeg 1.271 kg
Laadvermogen 609 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 680 kg
Banden225/40R18Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,7 s
Brandstofverbruik 5,6 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 130 g/km

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (54) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum