Opel Astra 1.2 Turbo 130 - Afscheid duurtest
Enthousiasteling, en dat zien we aan ons verbruik
54 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Opel Astra heeft ons 15.000 kilometer lang geholpen bij onze logistiek en is na de duurtest terug naar de importeur. Wat blijft hangen?
Over de gehele duurtestperiode kwam de Opel Astra 14,4 kilometer ver op een liter benzine. De gretige 1.2 driecilinder turbo laat daarmee geen spaarzame indruk achter, en hij doet het ook minder goed dan de Citroën C4 die we in 2021 reden, terwijl die dezelfde krachtbron en achttraps automaat had. Met die cross-over haalden we 1 op 15,3 en dat is opmerkelijk, omdat die auto met zijn hogere carrosserie juist meer brandstof zou moeten verbruiken. Het zou inderdaad andersom moeten zijn, want voor de Citroën staat officieel 1 op 17,3 in de boeken en voor de Astra 1 op 18,3. De verklaring is echter helder: het is domweg onze eigen schuld. De dynamische Astra nodigt meer uit tot doorrijden, de softe Citroën deed dat totaal niet. Overigens hebben we bij een reportage over de invloed van je rijstijl op het brandstofverbruik gezien dat de Astra wel degelijk zuinig kan zijn: we haalden voor dat experiment bij een uiterst relaxte rijstijl 1 op 18,9.
We reden de Opel Astra na de Peugeot 308
De Astra wakkert enthousiast autorijden aan. Hij voelt strakker aan dan de Peugeot 308, waarmee hij veel techniek deelt, zoals de plug-in hybride aandrijflijnen. We hebben de duurtester een week laten optrekken met zijn 180 pk sterke plug-in hybride stalgenoot, de Astra 1.6 Turbo Hybrid. De conclusie was duidelijk: puur economisch gezien loont het om de plug-in te kiezen, maar kijken we louter naar het rijden, dan bevalt het ‘simpele’ benzinemodel ons eigenlijk beter. De lichtheid van onze 130-pk duurtester vertaalt zich naar rijplezier.
Doordat de Astra veel onderdelen met zijn Franse neef deelt, liepen we bij deze duurtest wederom tegen euvels aan die we ons herinneren van het halfjaar met de Peugeot 308. Het multimediascherm gaat soms tijdens het rijden op zwart en de vloermatten vertonen wel erg snel sporen van gebruik. En het punt dat we bij de C4 PureTech 130 ook al aanstipten: de automaat grijpt bij wegrijden vanuit stilstand laat aan, waardoor je bij een groen verkeerslicht wat laat op gang komt.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Astra 1.2 Turbo 130pk Ultimate |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 43.800 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.199 cc |
Maximaal vermogen | 96 kW / 130 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 230 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 52 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.374 mm / 1.860 mm / 1.441 mm |
Wielbasis | 2.675 mm |
Massa leeg | 1.271 kg |
Laadvermogen | 609 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 680 kg |
Banden | 225/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,7 s |
Brandstofverbruik | 5,6 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 130 g/km |
PRIVATE LEASE Opel Astra
Had je deze auto's al gezien?

Opel Astra 1.2 Elegance | ACHTERUITRIJCAMERA | APPLE CARPLAY - ANDROID AUTO | STOEL + STUURWIELVERWARMING | CRUISE CONTROL | CLIMATE CONTROL |
- 2022
- 45.274 km

Opel Astra 1.6 Plug in Hybrid 180pk Ultimate | Panoramadak | LED Matrix | Premium Hi-Fi | 18'' LMV
- 2023
- 26.717 km

Opel Astra 1.2 Elegance | Navigatie | Camera | Climate control
- 2022
- 54.019 km
Lezersreacties (54) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.