Opel Adam S (2015) - Test

Zeg maar nee tegen de OPC

Opel Adam S
Opel Adam SOpel Adam SOpel Adam SOpel Adam SOpel Adam SOpel Adam SOpel Adam SOpel Adam SOpel Adam S
AutoWeek 5 2015
AutoWeek 5 2015

Je leest het in AutoWeek 5 2015

De Adam moet de smaakmaker van Opel zijn en daar horen natuurlijk bijzondere uitvoeringen bij. Vorig jaar maakten we kennis met de stoere variant Rocks, ditmaal verwijzen we de langverwachte OPC naar het rijk der fabelen met de S.

De Adam is een belangrijk wapen voor Opel om onder het gedurende decennia opgebouwde degelijke, maar stoffige imago van zich af te werpen. Aanvankelijk schoten ze daar wellicht een beetje in door. Met uitvoeringen als Jam, Glam en Slam en kleurbenamingen als I'll be Black en James Blond werkten ze vooral op de lachspieren. Motoriseringen waar je indruk mee kunt maken, waren er vooralsnog niet echt. Dat veranderde september vorig jaar, toen we in de Adam Rocks voor het eerst kennis maakten met de nieuwe eenliter driecilinder van Opel. Wat een heerlijk soepel machientje was dat; alle kritiek over het feit dat General Motors het downsizen nog niet onder de knie heeft, was van tafel. Uiteraard vond die motor ook zijn weg naar de gewone Adam, maar voor het echte spierballenwerk is nog meer nodig dan die niet onverdienstelijke 110 pk. Lang werd er gespeculeerd over de komst van een OPC, maar die wens zal nooit worden ingelost, vertellen de ingenieurs van Opel ons tijdens de persvoorstelling van de S, waarvan we vermoedden dat het de net-niet-OPC moest gaan worden. Voor een echte OPC ziet Opel gewoon te weinig marktpotentieel.

Reden te meer om van de S wat lekkers te maken. Of dat is gelukt? Laten we er eerst een rondje omheen lopen. Uiterlijk is de toch al niet echt onopvallende Adam nog een stuk dikker gemaakt. Onder de neus zit een extra forse spoiler, de sideskirts zijn breder en het meest in het oog springen de wielen (standaard heeft de S zeventien inch, ons exemplaar heeft de optionele achttien inch) en de enorme spoiler boven de achterruit. Die is niet alleen show, verzekeren de ingenieurs van Opel ons. Op hoge snelheid lever die zo'n vierhonderd Newton downforce voor meer stabiliteit. Grof gezegd vergelijkbaar met veertig kilo extra druk op de achteras. Kies je voor de grotere wielen, dan krijg je daar rood gelakte remklauwen bij.

Vanbinnen kun je het toch al weinig conventionele interieur nog een stukje meer onderscheidend maken met rode S-banden over dashboard en deurpanelen en een stel stevige Recaro sportstoelen. Bij onze auto zijn die helaas achterwege gelaten. Navigeren doen we met het volgens Opel bekroonde, maar volgens ons verre van productierijpe IntelliLink systeem, waarmee Opel het infotainment wegbezuinigt en terugverwijst naar je eigen smartphone. Auto's en smartphones zijn vaak moeizaam te koppelen en de mijnheer die ons de auto overhandigt weet dat, want hij houdt een heel betoog over wat er allemaal mis kan gaan en met welk paardenmiddel we dat dan kunnen oplossen. Het betoog is niet overbodig, blijkt later.

Scepsis

Maar goed, daar kies je de Adam S natuurlijk niet voor. Dat doe je wel voor die dikke motor. Eerlijk is eerlijk, we stappen er met enige scepsis in. Want al noemt Opel het een nieuwe motor, in werkelijkheid is het een aangescherpte versie van de 1.4 turbo die we met 120 en 140 pk kennen uit onder meer de Astra. Daar waren we nooit echt van onder de indruk. Gelukkig heeft Opel die kritiek ter harte genomen en de kennis die ze met de kleine driecilinder hebben opgedaan, is nu ook losgelaten op deze viercilinder. Door een aangepaste intercooler en verhoogde turbodruk heeft hij nu 150 pk en 220 Nm en is hij vooral een stuk soepeler. Natuurlijk helpt het gewicht ook mee; een Adam heeft ruim tweehonderd kilo minder mee te zeulen dan een Astra. Hoe dan ook, de gasrespons is lekker vlot en het de motor trekt lekker door het toerengebied heen. Bovendien heeft Opel een close ratio zesbak gemonteerd, waardoor je, zodra je de karakteristiek van de motor een beetje door hebt, steeds in het ideale toerengebied kunt blijven zitten. De zes is geen overdrive, waardoor je de top ook echt in de hoogste versnelling kuntr bereiken. Minpuntje is dat de bak nogal hakerig aanvoelt, wat het schakelplezier wat dempt. Voor de S heeft Opel ook de besturing herzien. Niet alleen is de bekrachtiging wat meer op de achtergrond, de hardware is ook aangepast, waardoor de S een stuk directer en communicatiever stuurt dan de gewone Adam. In combinatie met de stuggere vering en demping maakt dat deze auto een hartstikke leuk speeltje op de bochtige wegen rond het Portugese Cascais, waar we onze eerste kilometers maken. En toch, ondanks de platte banden is het comfort nog heel behoorlijk. Mocht je al dat plezier nog een stukje willen verhogen met een vleugje adrenaline: Opel heeft de Adam S voorzien van uitschakelbaar ESP. Kort op de knop drukken zet alleen de tractiecontrole op non actief, langer vasthouden zet de ESP uit.

Al is dit dan geen echte OPC, Opel Performance Center heeft wel de remmen geleverd, met geventileerde schijven voor. Ze grijpen lekker bijterig in, maar zijn niettemin keurig te doseren.

Macho

Zoals gezegd, een Adam OPC is nu definitief van de baan. Maar het alternatief is met deze S absoluut geen straf. Dat de marketeers van Opel geen brood zien in een echte OPC is ook wel een beetje te begrijpen. Een echt warm broodje is de Adam in ons land niet (Fiat verkoopt bijna zesmaal zo veel 500's) en de S is binnen dat gamma met zijn vanafprijs van € 22.995 al helemaal een niche. Tel daarbij op dat de echte OPC-macho een Adam waarschijnlijk te feminien zal vinden. Ben je vent genoeg om daar boven te staan, dan heb je aan de Adam S een erg leuk, apart en onderscheidend, razendsnel bommetje.

Signalement

Merk Opel
Model Adam 1.4 Turbo S
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 26.700

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.364 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 220 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 38 l
Lengte / breedte / hoogte 3.698 mm / 1.720 mm / 1.484 mm
Wielbasis 2.311 mm
Massa leeg 1.063 kg
Laadvermogen 502 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden215/45R17Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,5 s
Brandstofverbruik 6,3 l/100km
CO2-uitstoot 139 g/km

Lezersreacties (49) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.