Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Nissan X-Trail

Dure centimeters

25
Nissan X-Trail
Nissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-Trail
  • Marc Klaver
  • Eerste rijtest
16 september 2014 om 15:16
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 23 2014
AutoWeek 23 2014

Je leest het in AutoWeek 23 2014

Met de komst van de nieuwe Nissan X-Trail heeft Nissan niet alleen een waardige opvolger van het huidige model, hij komt ook in de plaats van de Qashqai +2. Dat de nieuwe X-Trail nauw verwant is aan de jongste Qashqai, ziet zelfs de grootste leek. We zijn benieuwd wat hij extra te bieden heeft voor zijn stevige meerprijs.

Hoewel de X-Trail voor Nissan wereldwijd een belangrijk model is, liep de belangstelling voor dit model de laatste jaren sterk terug in Nederland. Vorig jaar werden er 15 van verkocht… Tot de klantenkring behoren – volgens Nissan – vooral veel ouderen en dan met name de caravanbezitters. Niet voor niets komen we de X-Trail in het voorseizoen vaak tegen richting de Franse grens, met aan de haak een Knaus, Hobby of Eriba. Moet je trouwens niet de 2.0 of 2.5 benzine met CVT-automaat hebben, die mag maar 1.350 kg trekken. De 2.0 dCi met 4WD, zoals hij alleen nog maar geleverd werd op het laatst, is goed voor twee ton trekgewicht en dat mag de nieuwste ook meeslepen. Met een 1.6-diesel! Behalve als je voor een automaat (CVT) kiest, die mag maximaal 1.500 kg aan sleurhut over de Alpen trekken. Tot zover het nieuws voor de caravanrijders. Nissan gaat de nieuwe X-Trail in maar liefst 190 landen verkopen, hij wordt in negen fabrieken gebouwd. De auto's die naar Nederland komen, worden in Japan in elkaar gezet. Van de eerste twee generaties zijn in Europa 1,7-miljoen stuks verkocht. Nissan verwacht dat jaarlijks 500.000 mensen voor de nieuwste X-Trail kiezen. Voor de Nederlandse markt hoopt de importeur op zeshonderd per jaar.

Fors prijsverschil met Qashqai
Zoals gezegd, de X-Trail vervangt meteen ook de Qashqai +2. Dat is een verlengde versie met optioneel twee extra stoelen, waarmee het een zevenzitter is. Ten opzichte van de gewone Qashqai bedroeg het prijsverschil tussen de twee- en vierduizend euro, afhankelijk van motorisering en uitrustingsniveau. Wel, die tijd is voorbij, het prijsverschil tussen een Qashqai en een gelijk gemotoriseerde X-Trail zit nu rond de tien mille. Om precies te zijn: een 1.6 dCi Tekna met 4WD kost als Qashqai € 37.500, als X-Trail € 48.490, het uitrustingsniveau is gelijk. Wat krijg je dan extra voor dat geld? Een auto die 26 centimeter langer (hij is net zo lang maar minder breed als een BMW X3 of Hyundai Santa Fe) en 11 centimeter hoger is. De wielbasis is 24 centimeter groter, de bagageruimte groeide, t.o.v. de Qashqai, met 110 liter naar 550 liter. Zaken als spoor- en voertuigbreedte zijn bijna identiek. Je houdt de twee het gemakkelijkst uit elkaar als je ze schuin van achteren bekijkt. Vanaf de b-stijl is de X-Trail langer, wat je vooral ziet aan de achterportieren. De achterlichtunits zijn ook anders van vorm. Maar komt je een X-Trail tegemoet, dan zie je het verschil niet. Beide modellen worden op hetzelfde platform (dat samen met Renault is ontwikkeld) gebouwd.

Te weke voorwielophanging
Rijden doen we met de 1.6 dCi, voorlopig de enige versie die leverbaar is, pas in de loop van 2015 komt er een X-Trail die benzine drinkt. Die heeft eveneens een veel kleinere motor dan zijn voorganger, namelijk een 1.6 turbo met 163 pk en – uiteraard – flink wat koppel. Die motor kennen we al van de Juke, zij het dat hij in die auto wat meer pk's levert. Onze testauto heeft alleen voorwielaandrijving en een handgeschakelde zesbak. Zoals bekend, betrekt Nissan deze dieselmotor van Renault en daar is helemaal niets mis mee. Zelfs Mercedes-Benz koopt 'm in bij de Fransen. Een zeer goed gemanierde diesel. Soepel en stil. En zo te voelen soms te krachtig voor de voortrein van de X-Trail. Regelmatig hebben we wielspin en de aandrijfkrachten zijn goed voelbaar is het stuur. Jammer, het doet afbreuk aan de verder zo solide indruk die de auto maakt. Ook de afstemming van de vering en demping aan de voorzijde is voor verbetering vatbaar. Nu werkt het wegdek op de kleine binnenwegen in Portugal ook niet echt mee, maar je voelt duidelijk dat de boel te week is afgestemd, waardoor de voorwielen soms nog meer de neiging hebben om door te slaan tijdens accelereren. Domweg doordat ze hun grip verliezen.

Veel veiligheidssnufjes
Op minder pokdalig asfalt gaat het er juist lekker comfortabel aan toe in de X-Trail en kleine oneffenheden strijkt hij keurig glad. De besturing mag in de rechtuitstand iets meer 'vlees' hebben. Op hogere snelheid is dat trouwens beter, de bekrachtiging is dan minder sterk. Het zicht rondom is goed, hooguit dat je schuin naar achteren iets te weinig ziet. De zitpositie zou beter zijn als de bestuurdersstoel kantelbaar was, dan hebben de benen meer steun. Het dashboard ziet er mooi uit en ook de ergonomie heeft Nissan goed voor elkaar. Het merk gaat tegenwoordig prat op de enorme hoeveelheid veiligheidsvoorzieningen, gebundeld onder de naam 'Nissan Safety Shield'. Er zijn camera's die alles rond de auto in de gaten houden, je wordt gewaarschuwd als je niet binnen de lijntjes blijft, in slaap sukkelt, als er iemand in de dode hoek rijdt of als je niet remt voor een langzaam rijdende voorganger. In het ergste geval remt de X-Trail dan zelf. Uiteraard zijn al deze speeltjes niet standaard. Waar we het ook nog even over moeten hebben is het achtercompartiment. Op zitrij twee zit je riant, daar is geen twijfel over. Kruip je naar achteren, dan tref je daar twee ministoeltjes, enige vorm van beenruimte ontbreekt en daarmee is deze auto niet geschikt voor grote gezinnen. Rest ons de vraag waarom je een X-Trail zou kopen in plaats van een Qashqai. Het is wel erg veel geld voor wat extra knie- en kofferruimte. Nog los van de extra wegenbelasting en verzekeringspremie.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Nissan X-Trail
Nissan Nissan X-Trail

Uitgelicht aanbod

    Nissan X-Trail 1.6 DIG-T Connect Edition

    Nissan X-Trail 1.6 DIG-T Connect Edition

    • 2015
    • 54.012 km

    € 20.950

    Nissan X-Trail 1.6 DIG-T Tekna, LED, Leder, Navigatie

    Nissan X-Trail 1.6 DIG-T Tekna, LED, Leder, Navigatie

    • 2017
    • 114.004 km

    € 24.890

    Nissan X-Trail 1.6 DIG-T Tekna LEER,NAVI/360CAM,PANOSCH.DAK

    Nissan X-Trail 1.6 DIG-T Tekna LEER,NAVI/360CAM,PANOSCH.DAK

    • 2022
    • 26.881 km

    € 30.950

Meer Nissan X-Trail occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Nissan X-Trail (Rogue) | vanaf zomer 2022 leverbaar

    11
    • 27 december 2021

Lezersreacties (25) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Nissan X-Trail specificaties
  • Nissan X-Trail occasions
  • Nissan X-Trail video's
Advies en informatie
  • Nissan X-Trail tests
  • Nissan X-Trail gebruikersreviews
  • Nissan X-Trail index
PREMIUM
Nissan X-Trail - Kia Sorento

Nissan X-Trail - Kia Sorento

Met de komst van al die nieuwe, kleine cross-overs met voorwielaandrijving, zou je bijna vergeten...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Nissan X-Trail DIG-T 163 Connect Edition (2016)

    Nissan X-Trail DIG-T 163 Connect Edition...

    • 21 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Nissan X-Trail DIG-T 163 Tekna (2018)

    Nissan X-Trail DIG-T 163 Tekna (2018)

    8
    • 23 februari 2019
  • Gebruikersreview
    Nissan X-Trail DIG-T 163 Business Edition (2016)

    Nissan X-Trail DIG-T 163 Business Edition...

    6
    • 28 augustus 2018
  • Gebruikersreview
    Nissan X-Trail 2.5 4WD Sport Outdoor (2006)

    Nissan X-Trail 2.5 4WD Sport Outdoor (2006)

    2
    • 12 juni 2018
  • Gebruikersreview
    Nissan X-Trail DIG-T 163 Tekna (2017)

    Nissan X-Trail DIG-T 163 Tekna (2017)

    3
    • 17 mei 2018
  • Gebruikersreview
    Nissan X-Trail dCi 177 All-Mode Tekna (2018)

    Nissan X-Trail dCi 177 All-Mode Tekna (2018)

    16
    • 12 april 2018
  • Gebruikersreview
    Nissan X-Trail 2.5 4WD Columbia Style (2006)

    Nissan X-Trail 2.5 4WD Columbia Style (2006)

    • 2 juli 2016
meer reviews
Rij-impressie Nissan X-trail

Rij-impressie Nissan X-trail

28

De Nissan X-Trail, je zou ‘m bijna vergeten, maar hij staat toch echt nog in de prijslijst....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Nissan Pathfinder als extra ruige Rock Creek

    Nissan Pathfinder als extra ruige Rock...

    3
    • 11 april 2022
  • Nieuws
    Officieel: nieuwe Nissan X-Trail [UPDATE]

    Officieel: nieuwe Nissan X-Trail [UPDATE]

    5
    • 19 april 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Nissan X-Trail debuteert in China

    Nieuwe Nissan X-Trail debuteert in China

    11
    • 29 maart 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Nissan X-Trail vanuit alle hoeken

    Nieuwe Nissan X-Trail vanuit alle hoeken

    21
    • 12 maart 2021
  • Nieuws
    Nu officieel: nieuwe Nissan Rogue

    Nu officieel: nieuwe Nissan Rogue

    39
    • 15 juni 2020
  • Nieuws
    Nissan X-Trail: geteast en gelekt

    Nissan X-Trail: geteast en gelekt

    6
    • 15 juni 2020
  • Subaru Forester – Nissan X-Trail - Dubbeltest

    Subaru Forester – Nissan X-Trail - Dubbeltest

    • 29 mei 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Nissan Juke Rally Tribute: doldwaze hommage

    Nissan Juke Rally Tribute: doldwaze hommage

    3
    • 18 mei 2022
  • Achtergrond
    Nissan Pao (1990) - In het Wild

    Nissan Pao (1990) - In het Wild

    19
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Nissan verwacht rest van het jaar geen Russische productie meer

    Nissan verwacht rest van het jaar geen...

    4
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Nissan voor het eerst in drie jaar weer winstgevend

    Nissan voor het eerst in drie jaar weer...

    19
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    12
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Nissan Laurel (1986) - In het Wild

    Nissan Laurel (1986) - In het Wild

    49
    • 4 mei 2022
  • Nissan Qashqai - Afscheid duurtest

    Nissan Qashqai - Afscheid duurtest

    26
    • 4 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden