AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Nissan Note 1.4 Visia (2007)

Aaibare Japanner

Nissan Note 1.4 Visia
Weinig auto's bieden zo veel waar voor hun geld als de Nissan Note. De mini-MPV krijgt niet alleen grotere afmetingen mee dan zijn directe concurrenten, maar heeft door het slimme ontwerp zelfs nóg meer ruimte in huis dan je zou denken.

De Note ziet er heel aardig uit en mikt met zijn ruime en variabele interieur vooral op gezinnen. En op mensen die nog wel eens veel te vervoeren hebben. Zelfs met de achterbank geheel naar achteren geschoven kun je er nog tamelijk veel bagage in kwijt. Bovendien kunnen in die positie zelfs extreem lange mensen achter in de Japanner nog uitstekend terecht. Dankzij de grote hoge deur is de instap uitstekend, de zitbank heeft een mooi formaat, er is hoofdruimte zát en je benen kun je zelfs bijna onder de voorstoel strekken. Schuif de bank in zijn geheel naar voren en je kunt achterin nog altijd heel aardig terecht, terwijl de bagageruimte naar een stationwagenachtige 437 liter groeit. Eigenlijk is wat dat betreft het enige minpunt dat de tilrand nogal hoog is.

Praktische insteek
Ook voorin biedt de Note lekker veel ruimte. Nissan heeft een mooie middenweg
bewandeld. Je wordt goed omsloten door opvallend sportief gevormde stoelen achter een diep dashboard met daaronder veel plek voor de benen. De praktische insteek vind je ook terug in de vele bergvakjes in het interieur, met als feestelijk hoogtepunt een dashboardkastje van jumboafmetingen. Als je airco aan boord hebt, is die ruimte ook gekoeld.
Het ontwerp van het dashboard is helaas geen onverdeeld succes. Het cluster rond het stuurwiel en de meters ogen niet verkeerd, maar de rest is nogal onrustig. Niet in de laatste plaats vanwege de vele verschillende oppervlaktestructuren en de grote variatie aan tinten. Het raffinement van de afwerking is zeker niet van eenzelfde hoogwaardig niveau als zijn geweldige veelzijdigheid en ruimte. De centraal in de deuren geplaatste speakers bijvoorbeeld zijn geen wondertjes van hifi-genot en de airco in onze testauto bleek bepaald niet de stilste.

Toefje dynamiek
Het is wonderbaarlijk dat Nissan erin is geslaagd om het ruimtewonder een slank lijntje mee te geven. Compacte ruimtewagens brengen al gauw 150 tot zelfs 300 kilo meer op de schaal. En dat merk je vanzelfsprekend heel goed aan een extra toefje dynamiek en beweeglijkheid. Met zijn 88 pk versie van de 1,4-litermotor wil de Note ondanks zijn afmetingen heel verdienstelijk vooruit. Hij accelereert netjes
door en kan ook op de lange afstanden prima meekomen. Daarbij verloopt het schakelen trouwens met wat lange slagen, maar wel trefzeker. De Note noteert een verbruik van rond de 1 op 12 en doet dat met een mix van relaxte eigenschappen
en dynamiek. Hij heeft vrij lange veerwegen en is comfortabel afgesteld, zodat het nauwelijks verwonderlijk is dat je op de snelweg vooral bij zijwind niet helemaal snaarstrak rechtdoor gaat. En dat de auto bij wat overmoedig sportief insturen van een bocht nogal onderstuurd reageert.
En nu we toch punten in mindering brengen; de dempers zijn redelijk hard en dat voel je op kleine oneffenheden op de weg. Ook laat de motor zich onder volle acceleratie meer horen dan wenselijk is. Extra isolatiemateriaal kost geld en brengt trouwens ook extra gewicht mee. Maar alles bij elkaar opgeteld, hebben we hier te maken met een auto die weliswaar niet schittert door verfijning, maar comfortabel en zonder grote nukken de kilometers onder de wielen laat doorzoeven en in ruimte zelfs menig middenklasse model of grote MPV naar de kroon steekt.

Signalement

Merk Nissan
Model Note 1.4 Visia
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 16.075

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.386 cc
Maximaal vermogen 65 kW / 88 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 128 Nm bij 3.200 tpm
Inhoud brandstoftank 46 l
Lengte / breedte / hoogte 4.083 mm / 1.690 mm / 1.550 mm
Wielbasis 2.600 mm
Massa leeg 1.092 kg
Laadvermogen 454 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 945 kg / 510 kg
Banden175/60R15Prijzen
Topsnelheid 165 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,7 s (fabrieksopgave: 13,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,9 s / 8,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,4 s / 18,4 s
Brandstofverbruik 6,3 l/100km
CO2-uitstoot 150 g/km