Nissan Note 1.6 – 2007 – 553.188 km - Klokje rond
Uitgerekend vanmorgen weigerde de Nissan Note te starten
61 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Luc Vranken
- Klokje rond
Met haar 52 jaar is Natascha Thoben mogelijk de jongste Nissan Note-rijder van Nederland. Want de meeste Notes worden bestuurd door gepensioneerden. Daarnaast: wie biedt meer dan 553.188 kilometers op de klok? Eenmaal, andermaal?
Slecht begin
Het begint allemaal dramatisch voor Natascha Thoben. Uitgerekend op de dag van de Klokje rond-keuring weigert haar Nissan Note te starten. Zomaar, uit het niets. “Dat verzin je toch niet? Hij heeft me nog nooit laten staan in achttien jaar, niet eens een lekke band”, blaast ze stoom af. “Het was nog vroeg vanochtend toen dat gebeurde, maar niet te vroeg om de buurman uit zijn bed te bellen. Die heeft een garagebedrijf en die kwam met starthulp, dus ik kon alsnog op weg. Gelukkig!”
Het is meteen gezellig als Natascha samen met een vriend, Arthur, de garage binnenkomt. Arthur gaf haar als eigenaresse van de Nissan Note op voor Klokje Rond en hoewel het voor haar niet zo nodig hoefde, al die belangstelling, pakt ze sportief de handschoen op. Meer dan een half miljoen kilometers met een Nissan Note 1.6 met handbak uit 2007, we maken een diepe buiging.
“Ik heb overal gewoond in Nederland en dan loop je soms tegen flinke woon-werkafstanden aan. Verder zet ik de Nissan overal voor in, dus ook voor vakanties en dan rijd ik vaak naar Frankrijk.” Momenteel is ze neergestreken in Bruchem bij Zaltbommel en rijdt ze op de streekbus in de omgeving van Utrecht en Amersfoort. De geboren Haarlemse gaat zelfs elektrische bussen rijden. “Ik houd mijn hart vast, tot nu toe zijn er behoorlijk wat kinderziekten bij de elektrische bussen, ik zou ze niet echt aanbevelen ... Als het mis gaat met mijn Nissan vandaag, ga ik ook niet shoppen voor een EV. Ik heb er nog geen vertrouwen in.”
Dat vertrouwen heeft ze wel in haar Nissan, die weliswaar wordt onderhouden, maar niet per se gekoesterd. “Ik laat doen wat er moet gebeuren en dat is eigenlijk nooit zo veel. Ik denk dan ook dat hij best goed door de keuring zal komen, al mankeert er natuurlijk inmiddels wel het een en ander aan.” Zoals? “De airco doet het niet, en de sproeier achter ook niet. Hoewel, die sproeit wel, maar aan de binnenkant van het raam.” Dat vindt keurmeester Tim de Leeuw ook wel bijzonder. De Note is een trouwe kameraad (“Het is mijn kindje”), wordt overal voor ingezet en intensief gebruikt en dat zie je er vanaf. Maar wat Tim ook merkt is dat het timide Japannertje nog verrassend goed rijdt “Valt niets tegen. Nu maar eens kijken hoe hij het er op de brug vanaf brengt”, aldus onze keurmeester van dienst.
Geregeld onderhoud
Die eerste opsteker, dat hij best aardig rijdt, is alvast binnen voor Natascha. “De Note is een deel geworden van mijn leven. Ik reed eerst Micra, toen werd ik rechtsachter aangereden en moest de auto naar de dealer voor reparatie. Ik kreeg van de Haarlemse dealer een Note mee als leenauto. Toen werd ik echt ingepakt en heb de Nissan met 11.000 km op de teller gekocht van de dealer. Dus met de kop eraf. Rijden maar.”
Natascha is een rustige bestuurster en ook een doorwinterde automobiliste. Ze zorgt ervoor dat de Note de juiste behandeling krijgt. “Ik rijd hem netjes warm en rijd ook behoorlijk anticiperend en rustig. Ik denk dat dit ook wel iets doet voor de levensduur.” Daar lijkt het wel op want hoewel Tim van alles tegenkomt op, onder en aan de Nissan, kan hij de compacte cross-over niet echt betrappen op grove nalatigheden. “Door de apk zou hij op dit moment niet komen, maar omdat voor elkaar te krijgen is er niet zo gek veel nodig. Bovendien is hij het absoluut nog waard.”
Betrouwbaar
Het wordt steeds mooier en Natascha en ook Arthur glunderen steeds uitbundiger naarmate de keuring vordert. Het gaat de goede kant op met de doorleefde Nissan. Tim komt weliswaar met een aanzienlijke lijst van aandachtspunten, maar het zijn geen van alle serieuze problemen die klauwen met geld gaan kosten. Tegen overzichtelijke kosten en gezond gebruikersverstand van zijn bazin brengt deze compacte Nissan zijn inzittenden trouw overal waar ze moeten zijn. Dat verdient bijna een lintje, maar sowieso een duim. We hebben hier te maken met een staaltje doortimmerde Japanse techniek en betrouwbaarheid, dat wel tegen een stootje kan.
Natascha: “Ik zat wel al een beetje met een schuin oog naar een Qashqai te kijken voor als het nodig zou zijn. Mooie auto, nog fijnere instap en overzicht, maar die plannen kunnen voorlopig de ijskast in. Ik ga natuurlijk nog wel even door met mijn Nootje.”
Eigenaar Nissan Note
Naam Natascha Thoben Bouwjaar 1973 Woonplaats Bruchem Beroep Buschauffeur Eerste auto Volkswagen Golf Madison Vorige auto Nissan Micra Was zou je veranderen aan je Note? “Een werkende airco zou fijn zijn.” Verste reis met de Nissan? “Naar Grenoble.”
Onderhoudshistorie
We hebben niet alles, wel de grootste malheur, die overigens erg meevalt, dus we komen uiteindelijk een heel eind. Natascha verwent de Note niet, maar geeft de Nissan toch tijdig het noodzakelijke onderhoud. Fuseekogels, draagarmen en drukgroep van de koppeling zijn al eens vervangen. Aanvankelijk vrat de Note wiellagers.
- Juni 15 wiellagers, vier banden
- Dec 16 beurt met olie 2 banden
- Jan 17 wiellagers, apk, koplampen
- Nov 17 twee banden, apk
- Juli 18 beurt, twee banden, voorveer
- Nov 18 315.000 apk, bestuurdersstoel, kleine beurt
- Feb 19 331.000 grote beurt, accu
- Juli 19 350.000 kleine beurt, stab.stang rechtsvoor, wiellagers achter, ruitenwissers voor, banden voor
- Juli 19 351.000 fuseekogel linksvoor
- Sept 19 357.000 twee banden achter
- Okt 19 363.000 apk plus lampjes
- Dec 19 wissermechaniek gerepareerd
- Feb 20 379.000 kleine beurt
- Juli 20 395.000 kleine beurt, multiriem
- Okt 20 401 apk plus twee banden
- Dec 20 414.000 ruitbedieningsschakelaar
- Dec 20 413.000 twee banden, olie en kachelaanjager vervangen
- April 21 423.000 Beurt, remolie, stabilisatorstangen
- Okt 21 433.000 Beurt, verlichting, apk, fuseekogel
Wat mankeert er aan de Nissan Note?
- Koplampen erg dof
- Hemel behoorlijk vies
- Stuurwiel versleten
- Diverse kleine schades aan de binnen- en buitenkant. Ook zit er linksvoor bij de pedalen een kap los
- Airco werkt niet
- Handrem zit erg hoog/niet goed afgesteld
- Versnellingsbak jankt wat in de eerste versnelling
- Wisserbladen zijn niet goed gemonteerd
- Ruitensproeier achter is niet gemonteerd en slang sproeit naar binnen
- Stuur staat flink scheef bij rechtuit rijden
- Diverse rammeltjes in het interieur
- Trommelrem achter piept bij bediening
- Kentekenverlichting links defect
- Stadslicht rechtsvoor defect
- Mistlampen voor werken niet. Rechts zit ook geen lampje meer in
- Schokdemper bevestiging voor begint te roesten omdat hierin water blijft staan
- Motor kantelsteun vertoont droogte scheuren
- Einddemper klem is weggeroest
- Beugel van de einddemper is doorgeroest
- Hitteschild boven de einddemper is door gecorrodeerd en hangt los
- Stofhoezen van de schokdempers voor zijn vergaan
- Wielen zijn niet netjes gebalanceerd en de auto staat op B/C-merk banden.
De mening van Carrec Technocenter
“Dit is duidelijk een auto die met een beperkt budget wordt onderhouden, merkbaar aan de B-merk banden, vervanging van maar een draagarm en daarna niet uitlijnen en onjuist gemonteerde wisserbladen. Toch rijdt de Nissan nog verbazingwekkend goed. Naar verwachting zal deze Note nog wel even op de Nederlandse weg te vinden zijn. Wel moet op korte termijn de uitlaat worden hersteld.”
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | Note 1.6 first NOTE |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.795 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 81 kW / 110 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 153 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 46 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.083 mm / 1.690 mm / 1.550 mm |
Wielbasis | 2.600 mm |
Massa leeg | 1.107 kg |
Laadvermogen | 453 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 510 kg |
Banden | 185/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 183 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,7 s |
Brandstofverbruik | 6,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 156 g/km |