Test: Nissan Micra 1.2 80pk Acenta (2008)
Chroom als make-up
De Nissan Micra is al jarenlang een van de populairste compacte auto's in Europa. Na de facelift die de kleine Nissan onlangs onderging, moet de Micra modern, volwassen en verfijnd beginnen aan een tweede jeugd.
Met zijn guitige koplampen, ronde vormen en koepeldakje heeft de Nissan Micra een hoog aaibaarheidsgehalte. Een typisch vrouwenautootje, durven we wel te zeggen, al is het alleen al vanwege de mogelijkheid het handtasje onder de zitting van de rechtervoorstoel te zetten. En onlangs is het model qua uiterlijk vernieuwd, waarbij chroom als make-up werd gebruikt.
Bijzonder lijnenspel
De Micra heeft een bijzonder lijnenspel, waarmee hij zich nadrukkelijk onderscheidt van de saaie Polo's, stoere 207's en blitse Corsa's in het B-segment. Onlangs heeft Nissan de auto licht geretoucheerd, om bij de doelgroep te blijven; de Micra is naar de visagist geweest. Met meer chroom rond de grille en ander glas in de knipperlichten liggen de accenten net even anders.
Wanneer we instappen, vallen meteen het nieuwe knoppencluster en het Bluetooth-logo op. Reuze handig, die mogelijkheid om via Bluetooth je eigen mobieltje te koppelen aan de carkit. Zoiets kom je maar zelden tegen in deze klasse. In de Micra is het standaard vanaf het Acenta-uitrustingsniveau.
Geen sportstoelen
Deze Acenta 1.2 80 zit sowieso aardig in de spulletjes. Je kunt een alarmsignaal instellen wanneer je een bepaalde snelheid overschrijdt, hij heeft audio met mp3-aansluiting en volgens Nissan zijn het ook sportstoelen waar je op zit. Daar denken wij anders over; de stoelen met korte zittingen geven je een beetje het idee op een poef te zitten en de zijdelingse ondersteuning laat te wensen over. Ook het stuur, dat dezelfde kunststofstructuur heeft als het dashboard en daardoor een beetje vreemd aanvoelt, is niet erg uitgebreid verstelbaar. Wel kun je de bestuurdersstoel in hoogte verstellen.
Het plastic op de portieren is rond de A-stijl niet helemaal netjes afgesneden en dat doet afbreuk aan het vrolijk gestileerde dashboard. Met de achterbank kun je in de Acenta schuiven voor wat meer bagageruimte. Als je de achterklep opent, lijkt de bagageruimte erg klein. Toch gaat er nog 250 liter in, wat voor een model uit deze klasse vrij normaal is.
Goedmoedig
Maar hoe rijdt de Micra anno nu eigenlijk? De Nissan heeft niet de dynamiek van de nieuwe Mazda 2 en de Suzuki Swift. De besturing biedt niet zo veel gevoel en het systeem is niet bijzonder direct. In bochten helt de Nissan over. Ga je in een bocht gas liften, dan raakt de Micra niet erg overstuur. Goedmoedig, niet ergens in uitblinkend, zo laat het weggedrag van de ronde Nissan zich omschrijven. Wel biedt het onderstel voldoende comfort. Schakelen gaat met korte slagen, een tikje hakerig.
Qua trekkracht biedt de 80 pk 1,2-liter benzinemotor voldoende. De auto heeft ook bij lage toerentallen voldoende in huis en met deze motor zul je niet snel verlangen naar meer. Bij stevig doorrijden haalden we een verbruik van 1 op 13,4.
Tot de standaarduitvoering behoort een radio met cd-speler, maar ook een airco en elektrische ruitbediening. De snelheidswaarschuwing zouden wij echter liever inruilen voor cruisecontrol.
- +Prettig motortje
- +Guitig uiterlijk
- -Weinig gevoel in besturing
- -Stoelen bieden weinig steun
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | Micra 1.2 80pk Acenta |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 13.700 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.240 cc |
Maximaal vermogen | 59 kW / 80 pk bij 5.200 tpm |
Maximaal koppel | 110 Nm bij 3.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 46 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.719 mm / 1.660 mm / 1.540 mm |
Wielbasis | 2.430 mm |
Massa leeg | 921 kg |
Laadvermogen | 554 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 800 kg / 510 kg |
Banden | 175/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 167 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,7 s (fabrieksopgave: 13,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,0 s / 8,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,7 s / 20,5 s |
Brandstofverbruik | 7,5 l/100km (fabrieksopgave: 5,9 l/100km) |
CO2-uitstoot | 143 g/km |
Lees ook
Test: Mercedes-Maybach SL 680 – Ultieme luxe in de overdrive
Test: Skoda Elroq RS - snel, maar de beleving mist
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.