Mitsubishi Lancer 1.6 Comfort (2004)
Echt een verrassing!
Vraag een kind een auto te tekenen en hij komt negen van de tien keer met iets wat op een sedan lijkt, vergelijkbaar met de Lancer! Goed, Mitsubishi heeft z'n best gedaan op het front. Dat oogt modern en is ontworpen volgens de kenmerken van het nieuwe Mitsubishigezicht, maar met de achterkant heeft de ontwerper zich er nogal gemakkelijk van afgemaakt. Jammer, want de Lancer Wagon ziet er wél fris uit en die heeft dezelfde neus. Mooi of lelijk, het is een auto zonder poespas en dat zie je terug in het interieur, waar fraai ogend kunststof is toegepast. Door het ontbreken van een middenconsole die naar onderen doorloopt, lijkt het dashboard te hangen. De meningen over de strip met zwarte
houtprint op het dashboard verschillen, maar het geeft wel iets extra's aan het interieur. Het dashboard steekt logisch in elkaar; ook wie voor het eerst instapt, vindt bijna direct de juiste knoppen en schakelaars.
Je zit op vrij dunne stoelen. Een minpuntje is de verstelbaarheid; de draaiknoppen om de leuning in te stellen werken met te grote stappen, waardoor we net geen lekkere zitpositie konden creëren. Voorin biedt de Lancer veel bewegingsruimte.
Voor achterpassagiers is het prettig dat Mitsubishi achterin drie hoofdsteunen monteert, maar voor de bestuurder zitten ze ernstig in de weg.
Vlot!
Met de basismotor, een 1,6-liter viercilinder met 98 paardenkrachten, kan de Mitsubishi uitstekend uit de voeten. Dat komt natuurlijk ook door het relatief gunstige gewicht. We klokten de Lancer in 11,4 seconden van 0-100 km/h. Dat is vier tienden sneller dan de fabriek belooft. De 1.6-motor klinkt verrassend lekker, zelfs een beetje sportief. Je moet hem ook flink op toeren houden. Maar ja, het is natuurlijk familie van de Lancer Evo VIII.
Het valt op dat de auto een opvallend laag verbruik laat noteren, 1 op 13,8, waarbij we de kanttekening plaatsen dat het voornamelijk snelwegkilometers zijn.
De Lancer stuurt lekker direct en de besturing heeft voldoende gevoel. Het onderstel heeft het in bochten naar de zin, er is licht onderstuur en de hele bocht blijft de auto fraai in balans. Echt een verrassing! Korte oneffenheden voel je in de Mitsubishi, maar dat neem je voor lief vanwege de fijne rij-eigenschappen. In de Lancer staat de pook goed binnen handbereik, hoewel je vrij lange slagen met de arm moet maken. Alleen van vier naar vijf schakelt de bak hakerig.
Alles aanwezig
Mitsubishi levert de Lancer sedan alleen als 1.6 Comfort, die voor € 18.795 in de prijslijst staat. Alles wat je aan boord mag verwachten, is aanwezig. De Mitsubishi heeft een ABS-remsysteem met elektronische remkrachtverdeling, twee airbags voorin en zij- en gordijnairbags voor. Een handbediende airco zorgt voor het klimaat en de ramen zijn voor en achter elektrisch te bedienen. Het stuur laat zich in hoogte verstellen, net als de bestuurdersstoel. Mitsubishi past in het interieur fraaie materialen toe.
Het onderstel is erg goed, het biedt zelfs een vleugje sportiviteit. Een fijne rijdersauto, dat is het! En niemand die het eraan afziet! En wie meer bagageruimte
wil, bestelt voor hetzelfde geld een Lancer Wagon. Bovendien ziet die er beter uit.
Signalement
Merk | Mitsubishi |
---|---|
Model | Lancer 1.6 Comfort |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 18.999 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.584 cc |
Maximaal vermogen | 72 kW / 98 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 150 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.480 mm / 1.695 mm / 1.480 mm |
Wielbasis | 2.600 mm |
Massa leeg | 1.250 kg |
Laadvermogen | 530 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 400 kg |
Banden | 195/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 183 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,4 s (fabrieksopgave: 11,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,9 s / 9,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,8 s / 18,6 s |
Brandstofverbruik | 6,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 163 g/km |