Mitsubishi Colt 1.3 GLXi (1997)
Brave rakker
Nog niet zo lang geleden zijn de prijzen van de Colt aangescherpt om hem een betere concurrentie-positie te geven. Daar was alle reden toe, want tot nu toe verkoopt deze Colt minder goed dan zijn voorganger en dat kan nooit de bedoeling zijn als je met een nieuw model op de markt komt.
Op zich een beetje merkwaardig, want de nieuweling is een betere auto dan zijn voorganger. Maar misschien dat het niet zo sprekende uiterlijk er iets mee te maken heeft. De Colt is geen onaardig modelletje, maar mist net dat snifje pit om hem spannend te maken. En blikkerig is de Colt ook nog steeds.
Met een lengte van 3,88 meter is-ie net een slagje kleiner dan bijvoorbeeld een Volkswagen Golf. Voorin merk je daar weinig van; ruimte genoeg voor benen en hoofd. Ook op de achterbank is plaats voor volwassenen, maar je benen zitten dan wel tegen de rugleuning van de voorstoel. De hoofdruimte daarentegen is wel goed voor elkaar. De afgeknotte achterkant van de Colt herbergt een redelijke bagageruimte. De vloer daarvan is echter niet vlak; dat is de tol die je betaalt voor een volwaardig reservewiel in plaats van een thuiskomertje. Het matje op de vloer lijkt helemaal niet bij de Colt te horen; de Japanners moeten nog maar eens in Europa komen kijken hoe dat hoort, want dit lijkt nergens op.
Prettig in het gehoor
Onze testwagen was uitgerust met de 1,3-liter vierpitter. Twee inlaat- en een enkele uitlaatklep zorgen respectievelijk voor het vullen en legen van elke verbrandingskamer. Met zijn 75 pk is de Colt voldoende vlot. De 100 km/h wordt nog binnen de dertien tellen bereikt en een top van 170 km/h is ook toereikend. Hoewel het motortje onderin niet overdreven veel trekkracht etaleert, zijn de tussensprintjes nog voldoende rap. Heel prettig is het vergeleken met eerdere modellen aangename geluidsniveau; bij optrekken schreeuwt de motor het niet meer zo uit. Overigens klinkt deze Colt-motor merkwaardig genoeg bij normaal optrekken als een Opel-krachtbron.
Schakelen doet de compacte Mitsu goed, al heeft de '5' een duwtje in de rug nodig. De ho-houders doen wat er van ze wordt verwacht: vlot vertragen met een kaarsrechte remweg. Wie de Colt met gezwinde spoed door een bocht stuurt, bemerkt enig onderstuur. Tevens bespeur je in slecht geplaveide curves een lichte waggeling, maar daar hoef je niet bang voor te zijn. Het weggedrag van de Colt is absoluut betrouwbaar, ondanks de wat merkwaardige keuze van veerstijfheden op voor- en achterwielen. Voor zijn de veren soepel genoeg, maar op de achteras zitten nogal stugge exemplaren. Samen zorgt dat voor een comfortniveau dat niet verder komt dan redelijk. Een andere negatieve invloed op het comfort wordt geleverd door de op de testwagen gemonteerde Yokohama Aspec-banden. Ze zijn al niet fluisterstil op normaal asfalt, maar op het tegenwoordig steeds meer toegepaste ZOAB produceren ze een berg lawaai. Zorg dus dat uw Colt met andere banden wordt geleverd.
Het inwendige van de Colt ziet er best aardig uit. De Japanners voorzien de kleinste Mitsubishi van een fleurige, maar beschaafde bekleding. Het dashboard is goed te overzien en heeft een originele belijning. Wel valt het wat iele stuur enigzins uit de toon. De stoelen bieden een goede zit, mede door hun ruime afmetingen. Om je heen tref je voldoende bergruimte aan, al hadden we graag wat bredere kaartenvakken gezien. Het uitzicht schuin naar achteren wordt gehinderd door de hoofdsteunen op de achterbank. Ook moet je goed opletten omdat de buitenspiegels nogal fors verkleinen: de inhalende auto lijkt nog een eind weg, maar zit in werkelijkheid al bijna bij je achterbumper.
Mitsubishi levert deze Colt 1.3 GLXi in een complete uitvoering. Dat is maar goed ook, want af fabriek is er bij deze Mitsubishi maar bitter weinig keuze in extra's. In ieder geval heeft deze Colt alle elektrische toeters en bellen aan boord. Ook de airbag in het stuur is present, evenals getint glas, hoogteverstelling voor stoel en stuur, vier speakers, toerenteller en hoofdsteunen voor- en achterin. Dat maakt zo'n Colt met een prijs van net onder de dertig mille tot een aardig autootje. We hebben enkele punten gesignaleerd die Mitsubishi bij de volgende generatie moet aanpakken, maar door de bank genomen is de Colt een heel aardige aanbieding.
Signalement
Merk | Mitsubishi |
---|---|
Model | Colt 1.3 GLXi |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 13.498 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.298 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 108 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.880 mm / 1.680 mm / 1.365 mm |
Wielbasis | 2.415 mm |
Massa leeg | 925 kg |
Laadvermogen | 520 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.050 kg / 450 kg |
Banden | 175/70R13Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,8 s (fabrieksopgave: 12,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 13,9 s / 19,7 s |
Brandstofverbruik | 6,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 157 g/km |
PRIVATE LEASE Mitsubishi Colt
