Mitsubishi Colt 1.3 GLi – 1996 – 617.915 km - Klokje Rond
Een waar levenswerk: bijna 20 jaar in bezit
87 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Dit is niet zomaar een Mitsubishi Colt. Nee, dit is een onderdeel van het levensverhaal van eigenaar Maarten Horst, die al bijna twintig jaar lief en het nodige leed deelt met zijn auto.
Bijna tot op de laatste dag voor onze afspraak hebben we regelmatig contact met Maarten Horst, die alle zeilen moet bijzetten om de Colt op tijd klaar te krijgen. Maar laten we eerst even teruggaan naar het begin, we schrijven 2005. Maarten studeert nog in Antwerpen en zijn vader koopt voor het luttele bedrag van €1.000 een negen jaar oude Colt met 70.000 kilometer op de klok voor zijn zoon. “Daar was ik natuurlijk heel blij mee, vooral toen ik een vriendin in Frankrijk kreeg en echt veel ging rijden, maar aan die relatie kwam een eind.” Ondertussen ging Maarten zich steeds meer bezighouden met het fenomeen graancirkels, waarvoor hij heel veel naar Engeland is geweest. “Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in sterrenkunde en had tot voor kort een internetradiostation, ET First Contact Radio. Daar ben ik mee gestopt. Ik moet nu eerst andere zaken op orde krijgen, waaronder de auto.”
Of eigenlijk: auto’s. Twee jaar geleden kocht hij een sloper voor onderdelen, een Colt 1.6 GLX. Die bleek bij nader inzien echter helemaal niet zo slecht en na een paar kleine reparaties zit daar weer een goedkeuring op. Die houdt Maarten achter de hand voor het geval zijn ‘eigen’ Colt ermee zou stoppen. “Maar ja, die weet van geen ophouden. En gezien de historie die we samen delen, wil ik ook het liefst blijven rijden.”
Veel hulp
Dat man en auto al heel wat hebben beleefd, is de Colt aan te zien. Niet alleen door de beschadigingen, maar ook door alle stickers, die er geen misverstand over laten bestaan waarmee de eigenaar zich zoal bezighoudt. De laatste tijd gaat de aandacht vooral uit naar de techniek en het plaatwerk. “Door de jaren heen heb ik zelf leren werken aan de auto. Veel leerde ik van mijn vader, die leraar techniek is. Zo heeft hij ooit een gaatje in de carterpan gerepareerd door er een oude Engelse munt in te lassen. Prachtig toch?”
Verder heeft Maarten niet zo lang geleden een andere carterpan gemonteerd. De oude werd volgens hem te slecht en lekte veel olie. “Dat soort klussen kan ik prima zelf, al kost het relatief veel tijd”, zegt hij. Verder heeft Maarten door de jaren heen van veel mensen hulp gehad, altijd belangeloos. “Bij Erik de Kort in Kaatsheuvel kocht ik veel onderdelen en Arno Paulina en zijn goede vriend Diego hebben het nodig laswerk gedaan. Vooral daarmee was ik heel blij, dat is echt werk voor een specialist. Bij Tramper Mitsubishi in Goes hadden ze engelengeduld met het zoeken naar onderdelen. Voor het sleutelwerk kan ik bij een vriend een brug gebruiken.” De trekhaak heeft Maarten er zelf onder gezet en door de jaren heen heeft hij al heel wat verhuizingen met de Colt gedaan.
Milde Joep
Klokje rond-keurmeester Joep Schuurman fronst zijn wenkbrauwen bij de eerste aanblik en begint vol goede moed aan de proefrit. Na ruim een half uur rolt de Mitsubishi de werkplaats in en gaat de motorkap open. Dat is even schrikken voor iemand die deze machinekamer voor het eerst ziet. Maar hé, voorlopig houdt dit bijna dertig jaar oude Coltje het al meer dan 600.000 kilometer vol, laten we dat vooral niet vergeten!
De rechter wielkast is met rode menie behandeld en zo te zien zit er een compleet ander front in. Maarten: “Dat klopt. Een tijd geleden stond ik met pech en werd door een kennis weggesleept. Dat pakte iets anders uit dan verwacht: hij trok het hele front er onderuit. Ik heb zelf het complete frontstuk uit een sloopauto gehaald en echt alle puntlassen losgemaakt. Het is best goed gelukt, al zeg ik het zelf. De koppeling is pas bij 500.000 kilometer vervangen en bij mijn weten rijd ik met de tweede set remschijven.”
Dat dit voor Joep een enigszins lastig verhaal is, begrijpen we maar al te goed. Gemeten naar zijn referentiekader had de Mitsubishi een decennium geleden al naar de sloop gemoeten, maar de altijd strenge, doch rechtvaardige keurmeester voelt mee met de eigenaar en laat zijn hart spreken. “Er valt heel veel op deze Colt aan te merken, dat is een feit. Toch zal ik proberen een beetje mild te zijn in mijn oordeel, uit respect naar Maarten.” Die is nog niet van plan om de handdoek in de ring te gooien, zo horen we. “Alle onderdelen voor de achteras heb ik al liggen, dat wordt de volgende klus. Mijn droom is om met deze auto dwars door Rusland, via Alaska en Amerika naar Vuurland te rijden. Dat zou geweldig zijn.”
Eigenaar Mitsubishi Colt
Naam: Maarten Horst
Bouwjaar: 1977
Woonplaats: Aagtekerke
Beroep: Freelance zelfbenoemd onderzoeksjournalist van een voormalig radiostation met interesse voor randwetenschappen
Eerste auto: Deze Mitsubishi Colt
Wat zou je aan je auto willen veranderen? “Alleen verbeteren.”
Wat is je langste reis met deze auto? “In 2011 van Rotterdam naar Devon via Wales en terug naar Steenwijk.”
Onderhoudshistorie
Een chronologisch overzicht met alle kilometerstanden en werkzaamheden ontbreekt. De Colt heeft door de jaren heen al het noodzakelijke onderhoud gehad. De startmotor en de versnellingsbak zijn nog origineel, net als de motor zelf. De koppeling is bij 500.000 kilometer vervangen, evenals de krukaspoelie, de carterpan, de krukas- en nokkenaskeerring, de klepdekselpakking, de rechter aandrijfas en de uitlaat. Verder is er het nodige laswerk aan de onderkant verricht.
Wat mankeert er aan de Mitsubishi Colt?
- Trilt fors met rijden
- Trilt fors met remmen
- Onderstel/demping voelen versleten aan
- De auto trekt naar rechts
- De motor lekt olie
- De multiriem loopt scheef over de stuurpomppoelie
- De achterasrubbers zijn in zeer slechte staat
- De spoorstang linksvoor is versleten
- De achterbanden zijn versleten
- De remslang linksvoor hangt los
- En de rest ...
De mening van Carrec Technocenter
“Ik heb deze Colt door een wat andere bril dan anders bekeken, omdat ik Maarten niet aan het kruis wilde nagelen. Deze auto is helaas in zeer matige staat en verdient in elk geval geen duim, ook geen halve.”
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Signalement
Merk | Mitsubishi |
---|---|
Model | Colt 1.3 GLi |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 12.862 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.298 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 108 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.880 mm / 1.680 mm / 1.365 mm |
Wielbasis | 2.415 mm |
Massa leeg | 920 kg |
Laadvermogen | 525 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.050 kg / 450 kg |
Banden | 175/70R13Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,5 s |
Brandstofverbruik | 6,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 157 g/km |
PRIVATE LEASE Mitsubishi Colt

Lezersreacties (87) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.