Mitsubishi 3000 GT 3.0 V6 – Op de Rollenbank

Monster met melktanden

26 reacties

Video
AutoWeek 28 2020
AutoWeek 28 2020

Je leest het in AutoWeek 28 2020

De Mitsubishi 3000 GT is een grote onbekende op de Nederlandse wegen. Hij kwam mee met de vloed aan Japanse sportauto’s die ons in de jaren 90 overspoelde en past in het rijtje Supra, NSX en 300Z. Hartstikke leuk om zo’n auto weer eens te zien en aan een sessie te onderwerpen in het zweethok van Ghisbert van Ginhoven.

Het eerste wat we van Robin Joossen willen weten, is hoe hij in hemelsnaam in zo’n volslagen onbekende sportauto terecht is gekomen: is het passie of toeval? Vooral dat laatste, zo lijkt het. “Ik heb een voorkeur voor oude auto’s, dus deze vind ik heel aantrekkelijk. Ik had hiervoor een Hyundai Coupé, maar daarmee heb ik een ongeluk gehad. Daarna ging ik op zoek naar iets anders en liep ik deze tegen het lijf.”

Om de verwachting maar meteen even te temperen: dit is niet de turbovariant zoals die ooit in Nederland is geleverd. Deze doet het met een ongeblazen V6 en levert wat minder vermogen. Het doet niets aan af aan het feit dat we hier oog in oog staan met een spectaculaire verschijning. En ten opzichte van een Hyundai Coupé vinden we het een fijne upgrade. “Elke keer als ik ga tanken, heb ik er aanspraak mee. Mensen kennen deze auto niet en willen weten wat het is. Doordat hij rood is en er best indrukwekkend uitziet, denken ze algauw dat het een Ferrari is.”

KRACHTVERLIES

Hoe indrukwekkend de auto van Robin precies is, weten we natuurlijk pas na de meting. Eerst breken we ons hoofd erover of dit eigenlijk wel een Mitsubishi-motor is of eentje van Chrysler. De auto rijdt namelijk ook rond in het modellenprogramma van dat concern, al heet hij dan Dodge Stealth. In de jaren van de 3000 GT hadden de Japanners een innige samenwerking met de Amerikanen. Ghisbert weet het antwoord wel: “Je denkt toch niet dat Mitsubishi een Amerikaanse motor in zijn modellen heeft gebruikt? Ze zouden wel gek zijn; zelf bouwen ze veel betere motoren.”

Goed: een Mitsubishi V6 dus. En dan valt de uitslag van de test wel te raden. Bij Japanners is de afwijking van de fabrieksopgave doorgaans een pk’tje meer of minder, dat is het dan wel. Als de 3000 GT eenmaal ingesnoerd op de rollenbank zijn kunstje laat zien, blijkt echter dat het hier toch even anders gaat. Hij heeft nog niet eens 200 pk, en dat is nogal wat minder dan de 225 pk die de folder belooft voor dit monster met melktanden. En het wordt nog erger. Ghisbert: “Ik zou niet weten waar dat aan ligt. Alle cilinders doen mee en de motor loopt verder mooi.” Hij vergoelijkt: “Je auto gaat er niet minder om rijden.”

Robin lijkt goed met het verlies te kunnen leven. Dan blijven wij over als enige teleurgestelde partij. Ach, in elk geval ziet hij er nog uit als een Ferrari ...

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Mitsubishi
Model 3000 GT
Carrosserie 3-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 74.828

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.972 cc
Maximaal vermogen 210 kW / 286 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 407 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 75 l
Lengte / breedte / hoogte 4.560 mm / 1.840 mm / 1.285 mm
Wielbasis 2.470 mm
Massa leeg 1.730 kg
Laadvermogen 390 kg
Banden225/50ZR17Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,9 s
Brandstofverbruik

Lezersreacties (26) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.