MG ZT 260 V8

Pure emotie

MG ZT 260 V8
AutoWeek 30 2004
AutoWeek 30 2004

Je leest het in AutoWeek 30 2004

Viercilinder zestienkleppers zijn natuurlijk efficiënte, functionele motoren, maar heel veel emotie maken ze niet los. Zespitters doen het al beter, maar een V8 is áltijd goed. En dus kun je op je tien vingers natellen dat de MG ZT met V8-motor een hele vette auto is.

Bekijk je de MG ZT 260 met nuchtere Hollandse ogen, dan is er haast geen overbodigere auto te vinden dan deze. Een gewone, vrij chique middenklasser werd door MG gekneed en bewerkt tot een supersporter met 4,6-liter V8 onder de motorkap. Komt het ding langsrijden dan geloof je je oren écht niet. Want deze licht opgesmukte zakensedan klinkt als een hitsige Mustang. Een diep donker gegrom vult de straat als de ZT 260 voorbijrijdt.

Hobbysleutelaar
Het klinkt als de droom van een hobbysleutelaar: een V8 in een ogenschijnlijk normale auto lepelen. Voor MG was het natuurlijk bittere ernst. Het is een merk met een riante sportwagentraditie, dus dan is zo'n zijstap veel logischer. Maar het was nogal een klus om de MG ZT geschikt te maken voor zo'n motor én de bijbehorende achterwielaandrijving. Daardoor is er haast geen schroefje meer gelijk aan de originele ZT. We lopen even langs een paar van de belangrijkste zaken.
De V8 staat niet dwars maar in lengterichting en dus moesten de besturing en de stabilisator naar voren worden verplaatst om het diepere blok de ruimte te geven. Uiteraard werden remmen en veren aangepast aan het vermogen, maar het grootste probleem veroorzaakte de versnellingsbak. Die is veel groter dan de andere bakken en dus moest de cardantunnel worden vergroot. De middentunnel is dus veel hoger, wat weer leidde tot een ander dashboard met andere klimaatcontrole. Van de achteras kun je het camber instellen. Een resevewiel heeft de 260 niet, want die ruimte was nodig voor de accu, de tv-tuner en nog wat dingen.
De V8 zelf komt bij Ford vandaan en het is dezelfde 4,6-liter die ook in de Mustang zit. Het dravende paardje zit nog keurig verchroomd op het blok. De motor werd aanpast aan de Europese (milieu-)eisen. Het vermogen van 260 is flink, maar niet geweldadig. Het koppel van 410 Nm is indrukwekkender.

Dikke kuiten
Op de weg voelt de ZT 260 aan als een echte MG. Dat wil zeggen dat de bediening over het algemeen nogal zwaar is. Je hebt dikke kuiten nodig voor het pedalenwerk en gespierde armen voor de besturing. Hij voelt verbazingwekkend snel door de gelijkmatige versnelling, maar de sensatie van de auto zit 'm niet zozeer op het rechte stuk. Het is op een bochtig traject waar hij tot leven komt. Lekker vol accelereren tussen de bochten, met het gas erop de bocht uitsturen: het is gewoon kwajongenspret met deze auto. En het is heus niet moeilijk om de MG ZT 260 even lekker dwars te gooien.
Spartaans is de ZT 260 zeker niet. Want álles zit erop en eraan. Want naast de V8 krijg je ook navigatie, televisie, leer, xenon, klimaatcontrole en een vette stereo, kortom álles. € 55.000 (de ZT-Tourer 260 is € 1.750 duurder) is natuurlijk een aanzienlijk bedrag, maar we moeten zeggen dat de MG ZT 260 dat geld zeker waard lijkt. Want er is verder niets met V8 te koop voor dat geld.