Mercedes CLK Cabriolet
Sesam, open u
- Sandor van Es
- Eerste rijtest
De bochten volgen elkaar in hoog tempo op als we de bergen aan de westkust beklimmen. Het Spaanse vakantie-eiland is in de lente vooral populair bij fietsers, maar gezien het vroege tijdstip zijn die nog niet uit de veren. Dus kunnen we de 367 pk's van de CLK 55 AMG ongegeneerd de sporen geven. De klank van de luid brullende V8 wordt weerkaatst door de steile rotswanden, wat de sensaties van het rijden zonder dak nog eens versterkt. We hebben nauwelijks tijd om met de ogen te knipperen of de volgende haarspeldbocht dient zich alweer aan. Gas los en we horen de sportuitlaat genoeglijk napruttelen. Met een druk op de knop laten we de Speedshift-automaat (exclusief voor de AMG) terugschakelen. Insturen en het gas er weer op. De brede achterbanden zoeken vertwijfeld naar grip om het 510 Nm-sterke koppel te bedwingen. Dat lukt niet helemaal en licht driftend ronden we de hairpin. Ook met uitgeschakeld ESP hoeven we echter niet bang te zijn om de CLK kwijt te raken. Het elektronische veiligheidssysteem blijft gedeeltelijk werken en als het écht mis dreigt te gaan wordt de auto middels remingrepen gecorrigeerd. Het rechterpedaal gaat volledig naar beneden en als Ali Baba die achterna wordt gezeten door de veertig rovers, spurt de Benz verder de berg op. Wát een macht, wát een sensatie!
Van 163 tot 367 pk
Hartstikke leuk natuurlijk, om even in deze krachtpatser te mogen sturen. Maar al is Mercedes de enige die een V8 in een cabriolet van deze afmetingen stopt, eigenlijk past het motorgeweld van de topless CLK 55 AMG (0-100 in 5,4 s!) en CLK 500 niet helemaal bij het karakter van de auto. Kijk alleen al eens naar het prachtige, stijlvolle uiterlijk en het weldadige binnenste; dat nodigt niet direct uit om 'ns stevig mee te gaan scheuren. Rustig cruisen, genieten van de zon en de omgeving, lekker keuvelen met je reisgezelschap (het is immers een vierzitter), daar is de CLK Cabriolet naar onze smaak voor gemaakt. Die indruk wordt tevens gevoed door het onderstel, dat (ook bij de AMG) zoef-comfort en veiligheid hoger in het vaandel heeft staan dan een vlijmscherp, opzwepend stuurkarakter. Maar goed, buiten de V-achten kun je kiezen uit nog drie – bekende – motorvarianten. Dat zijn de 200 viercilinder Kompressor (163 pk) en twee V-zessen, één van 2,6 liter (170 pk) en één van 3,2 liter (218 pk). Met name die laatste twee kunnen óók behoorlijk hard vooruit (topsnelheid van respectievelijk 232 en 241 km/h), maar het is allemaal wat beschaafder. En flink 'goedkoper': zo staat de CLK 320 Cabriolet in de boeken voor € 75.400, de volgende in de reeks – de 500 – moet gelijk € 99.000 kosten. Zoals mag blijken, is er vooralsnog geen diesel leverbaar, dat vindt Mercedes niet bij het ware cabriogevoel passen. Met de huidige generatie oliestokers denken wij dat dat wel meevalt, maar goed. Voor de aandrijving is bij de 200 en de 240 standaard gekozen voor een handbak met zes versnellingen. De andere zijn uitgerust met een vijftrapsautomaat, in de AMG zoals gezegd voorzien van Speedshift. In de stand 'M' is de gewenste versnelling met knoppen achter het stuur te kiezen. Die blijft vervolgens, tenzij je de motor over z'n toeren dreigt te jagen, ook écht gefixeerd; op een bochtig of bergachtig traject wel zo lekker.
Weg, dat dak
Het dak van de CLK is er natuurlijk niet zomaar afgezaagd. Voor de ontwikkeling van de Cabriolet heeft Mercedes samengewerkt met specialist Karmann. De soft-top met glazen achterruit (verkrijgbaar in zwart, blauw of grijs) is volledig automatisch te openen en te sluiten, van binnenuit of per afstandsbediening. Een dak met plaatdelen is ook overwogen, maar dat zou ten koste gaan van de bagageruimte. Is de kap eenmaal keurig weggewerkt achter de achterbank, blijft er nu 390 liter kofferinhoud over. Aanzienlijk meer dan bij de cabrio's van concurrenten Audi A4 en BMW 3-serie. Ondanks het mooie weer op Mallorca hebben we ook nog even gesloten gereden en dan valt op dat het binnen in de CLK zeer stil is. De kap is door z'n meerdere lagen perfect geïsoleerd en levert door z'n vorm een cW-waarde van slechts 0,30.
Haal je het dak van een auto, dan wordt de koets weker. Dus werden aan de carrosserie de nodige verstevigingen aangebracht. Dat maakt de cabrio fors zwaarder dan de coupé, het verschil is meer dan 200 kilo. Het zorgt er wel voor dat de wagen erg solide aandoet en slechts minimaal slapper aanvoelt dan de gewone CLK. Kraakjes en rammeltjes zijn 'm vreemd, ook op de meest hobbelige binnenwegen van Mallorca. Wel voelen we daar wat lichte trillingen in het stuur en onder het zitvlak. Voor de rest zijn wegligging en besturing typisch Mercedes: gedegen, maar met gepaste afstandelijkheid. ESP, ASR, ABS en Brake Assist zijn standaard op alle varianten en houden een oogje in het zeil. Over veiligheid gesproken: mocht je over de kop gaan, dan schieten in drietienden van een seconde twee rolbeugels omhoog uit de achterstoelen. Die zorgen, samen met de verstevigde voorruitstijlen, voor de nodige bescherming van de inzittenden. Dat doen ook de diverse plofzakken. Nieuw zijn de airbags in de rugleuningen van de voorstoelen, voor zijdelingse protectie voorin. Voor de achterpassagiers zijn zijbags optioneel.
Begerenswaardig
Binnenin is het uitermate goed toeven. Doe de vier ruiten dicht en monteer de windvanger boven de achterbank en je kunt met de CLK Cabriolet bij wijze van spreken naar de poolcirkel. Je hoort het windgeruis wel, maar je voelt 't haast niet. Zelfs als de snelheid richting de 200 km/h gaat, raken de haren nauwelijks in de war. De automatische airco, net als stoelverwarming standaard, zorgt ervoor dat de temperatuur constant blijft. Je hebt nauwelijks in de gaten als het buiten kouder wordt. Dat merken we als we boven op een berg even uitstappen; het blijkt buiten niet meer 20 °C te zijn, zoals in het dal, maar nog slechts 7,5 °C.
Ten opzichte van zijn voorganger (vanaf 1998 op de markt) is de nieuwe CLK Cabriolet iets groter geworden. Zo groeiden de lengte en de wielbasis met respectievelijk 71 en 25 millimeter. Dat wil echter niet zeggen dat het op de achterstoelen (bank is niet het goede woord) riant zitten is. Veel langer dan pakweg 1,75 meter moet je niet zijn, anders kunnen de knieën wel eens pijn gaan doen.
Qua materialen en afwerking is het interieur zoals je van Mercedes mag verwachten: helemaal top. Je kunt kiezen uit twee uitvoeringen, Elegance of Avantgarde. Dat heeft niets met de uitrusting te maken, maar met de kleuren en de materiaalsoorten. Elegance is gedistingeerder (onder andere door het gebruik van hout), bij Avantgarde ligt het accent op sportiviteit. Leren bekleding is bij beide standaard, net als cruise control met speedtronic, automatische gordelaangevers en een audiosysteem met zes luidsprekers. Onbegrijpelijk alleen dat er van huis uit nog steeds een cassetterecorder in plaats van een cd-speler geleverd wordt. Maar voor de rest kunnen we concluderen dat de standaarduitrusting bijzonder compleet is. Kortom, Mercedes zet met de nieuwe CLK Cabriolet een zeer begerenswaardige automobiel neer. Met prachtige lijnen, allerlei technische snufjes, topkwaliteit en zeer gedegen rijeigenschappen. Dat heeft natuurlijk z'n prijs; wil je minder uitgeven dan € 61.800, moet je naar een andere merk uitkijken.