Mercedes-Benz S63 AMG – 2018 – 307.294 km - Klokje Rond

Grote stappen

113 reacties

Video
AutoWeek 49 2020
AutoWeek 49 2020

Je leest het in AutoWeek 49 2020

Of we toevallig zin hebben in een Klokje Rond-keuring van een twee jaar oude Mercedes S63 AMG. Nou zeker wel. We maken graag een afspraak. Maar eigenlijk heeft het bloedspoed want de auto is onlangs ingeruild en al weer verkocht voor de exportmarkt. Gauw alles aan de kant om dit wonder eens te aanschouwen en om toelichting te vragen bij die enorme kilometerstand.

Degene die al die kilometers op deze auto heeft gezet, is Nico van Hunnik. Hoe krijg je het voor elkaar om zó veel met een auto van dit kaliber te rijden? “Ik ben een beetje een handelaartje”, zegt hij. “Ik koop faillissementen op; meestal zijn dat meubelzaken. Ik probeer die daarna weer door te verkopen. Mijn kilometers maak ik omdat ik langs al die winkels reis. Nu heb ik 21 verkooppunten, maar volgende week kunnen dat er 25 zijn. Of vijftien.” Dat Nico voor al zijn ritten een S-klasse gebruikt, is al jaren een gegeven.” Ik was 27 toen ik mijn eerste S-klasse kocht. Dat was de W126 die toen net op de markt was. Sinds die tijd heb ik wel vier of vijf miljoen kilometer per S-klasse afgelegd.

Inmiddels kan ik kiezen voor de varianten met de zware motoren. Toen ik na een 600 toe was aan een nieuwe, dacht ik eindelijk eens een echte te kopen, haha! Dat werd deze AMG.” Na twee jaar grote stappen zetten, zegt Nico zijn auto weer gedag. “De Mercedes heeft me zonder grote onderhoudskosten overal gebracht. Als ik nog een jaar doorrijd, ben ik bang dat er dingen moeten worden vervangen, want dan staat er 400.000 kilometer op. De keramische remschijven bijvoorbeeld zijn nog de originele. Ik heb het nu op een akkoordje gegooid met de verkoper en rijd een jaar in een S Coupé AMG, die ik daarna voor een afgesproken bedrag mag inruilen voor het nieuwe model S-klasse. Tegen die tijd zijn daarvan ook de varianten met de grotere motoren op de markt gekomen.”

KETTINGSPANNERS

De auto waarmee techneut Tim de Leeuw inmiddels onderweg is, staat op de nominatie om te worden geëxporteerd. Eerst gaat hij naar München. Vanuit daar is de bestemming ongewis, maar waarschijnlijk gaat de auto door naar Bulgarije. Dat de nieuwigheid er wel van af is, komt Tim vertellen na zijn proefrit. “Toen ik de eerste keer het vermogen eens flink aansprak, was er een misfire van de motor en begonnen de cilinders zichzelf uit te schakelen. Ik ben even gestopt en heb de auto opnieuw gestart. Toen was het probleem voorbij.” Intussen legt hij de AMG aan de uitleeskast, die na een tijdje met foutmeldingen zijn verhaal bevestigt. “Het zou best kunnen dat er benzine met een te laag octaangetal is getankt, waardoor er klopproblemen ontstaan.” Eveneens zorgwekkend is dat er een foutmelding komt over de kettingspanners. “Omdat die versleten zijn, zou het kunnen dat de distributieriem niet op tijd staat. Als deze auto nog veel langer mee moet, is het wel noodzakelijk om die te vervangen. Dat is een behoorlijke klus, maar deze Mercedes is er niet uniek mee. Veel andere merken kennen dit soort problemen met de moderne generatie motoren.”

Intussen zoekt Tim door, maar niet zonder zijn bewondering voor de auto uit te spreken. “Het is een imposante machine. Hij zit vol met indrukwekkende techniek. Zo is de kuip in de kofferbak van koolstofvezel gemaakt. En pas toen hij een minuut of twintig op de brug stond, stopte de auto met het rondpompen van koelvloeistof. Heb je het gemerkt?”

DRUPPELS

In de twee jaren dat hij met de AMG rijdt, heeft Nico van Hunnik alleen maar rustige snelwegkilometers gemaakt. “In de tijd dat ik met S-klasses rijd, ben ik vier keer mijn rijbewijs kwijt geweest. Maar nu ben ik mijn wilde haren wel kwijt. De adaptieve cruisecontrol in deze auto werkt perfect en die gebruik ik daarom bijna altijd.” Het verbruik van 1 op 9 dat hij met zijn auto scoort, vinden we heel acceptabel voor deze reus. En het is bovendien vrijwel de fabrieksopgave. Wie doet hem dat na? Tim zoekt inmiddels verder naar gebreken. “Tussen de motor en de versnellingsbak zie ik wat olie. Dat moet ik toch echt als lekkage kwalificeren, want er hangen druppels aan. Het is wat mij betreft nog niet zo ernstig dat er iets aan moet gebeuren. Maar als je dit zou willen verhelpen, moeten de transmissie en de aandrijfas er onderuit. Dan ben je zo anderhalve dag aan het sleutelen.” Verder vindt Tim geen malheur aan de Mercedes. “Of het zou een scheurtje in de hardyschijf van de aandrijfas moeten zijn. Maar dat hoort echt bij de leeftijd. Dat kun je die auto niet kwalijk nemen.”

Voordat hij de keuring afsluit, heeft Tim nog aandacht voor de keramische remschijven. “Ik heb begrepen dat dit na 300.000 kilometer nog eerste montage is. Dat is echt heel knap. De blokken zijn in die tijd natuurlijk wel gewisseld. Keramische remschijven zijn een heel dure optie, maar misschien hebben ze zichzelf nu wel terugbetaald. Het zijn echter wel risicovolle dingen. Ze kunnen enorme krachten aan, maar als ze worden belast op een manier waarop het niet is bedoeld, bijvoorbeeld als er een steentje tussen komt, knappen ze zomaar uit elkaar. Ik denk dat die schijven per stuk gemakkelijk € 2.000 kosten.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Met een nieuwprijs van meer dan een kwart miljoen, een gewicht van net geen twee ton en ruim 600 pk aan boord is dit een van de meest imposante machines die ik ooit heb bekeken. Ik kwam ogen te kort en had maar weinig tijd om alles te proberen. De staat van de auto is nog prima. Met alleen maar snelwegkilometers achter de kiezen is er van slijtage weinig sprake.”

ONDERHOUDSHISTORIE

Nico neemt een complete uitdraai van het digitale onderhoudsboekje mee. In totaal heeft de auto sinds mei 2018 netjes op tijd dertien servicebeurten gehad. Verder komen we nog zaken tegen als het vervangen van de remblokken; voor een set rondom kost dat ongeveer € 1.000 inclusief arbeid. Verder is de voorruit een aantal keer vervangen en was er bij 283.000 kilometer schadeherstel.

WAT MANKEERT ERAAN?

  • Extreme rooklucht in de auto
  • Motor hobbelt iets tijdens stationair draaien
  • Stuur staat minimaal scheef bij rechtuit rijden
  • Motorstoring op de timing van de in- en uitlaatnokkenas van één van de cilinderbanken, en storing overslag/pingelen bij één van de cilinders
  • Bijgeluidje bij rijden met volle stuuruitslag
  • Spuitwerk aan de motorkap en linkerzijde, maar erg netjes gedaan
  • Automatische achterklep gaat niet meer helemaal open
  • Hitteschild rechts naast de motor is beschadigd
  • Lekt olie aan de achterzijde van de motor, vermoedelijk de achterste krukaskeerring
  • Hardyschijf achter begint te scheuren
  • Lichte speling op het stuurhuis linksvoor
Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Mercedes-AMG S 63 Klokje rond
Klokje rond Mercedes-Benz S 63 AMGKlokje rond Mercedes-Benz S 63 AMGKlokje rond Mercedes-Benz S 63 AMGKlokje rond Mercedes-Benz S 63 AMGKlokje rond Mercedes-Benz S 63 AMGKlokje rond Mercedes-Benz S 63 AMGKlokje rond Mercedes-Benz S 63 AMGKlokje rond Mercedes-Benz S 63 AMGKlokje rond Mercedes-Benz S 63 AMGKlokje rond Mercedes-Benz S 63 AMGKlokje rond Mercedes-Benz S 63 AMGKlokje rond Mercedes-Benz S 63 AMGKlokje rond Mercedes-Benz S 63 AMGKlokje rond Mercedes-Benz S 63 AMG

Oordeel

“Met een nieuwprijs van meer dan een kwart mil- joen, een gewicht van net geen twee ton en ruim 600 pk aan boord is dit een van de meest im- posante machines die ik ooit heb bekeken.
Ik kwam ogen te kort en had maar weinig
tijd om alles te proberen. De staat van de
auto is nog prima. Met alleen maar snel- wegkilometers achter de kiezen is er van
slijtage weinig sprake.”

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model S 63 AMG 4MATIC Lang
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 9 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 231.577

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 3.982 cc
Maximaal vermogen 450 kW / 612 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 900 Nm bij 2.750 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 5.255 mm / 1.899 mm / 1.496 mm
Wielbasis 3.165 mm
Massa leeg 1.970 kg
Laadvermogen 775 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden voor255/45R19Prijzen
Banden achter285/40R19Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 3,5 s
Brandstofverbruik 11,2 l/100km
CO2-uitstoot 203 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (113) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum