Mercedes-Benz S-klasse - Eerste rijtest
Opnieuw de maatstaf?
Als vanouds zit een nieuwe Mercedes-Benz S-klasse vol met technische innovaties, die later doorsijpelen naar andere modellen. Bij de nieuwe S is dat niet anders. Is dit de modernste auto ter wereld?
Als het bestuurdersportier met een solide dreun in het slot valt, wordt het heel stil aan boord van de nieuwe S-klasse. Daarin komt ook geen verandering op het moment dat de zescilinder-lijnmotor tot leven wordt gewekt. De elektrische startdynamo geeft de motor van de S500 zelfs bij lage toerentallen zo’n boost dat de meer dan twee ton zware topklasse sedan zonder rukken en vibraties al bij het kleinste stootje gas makkelijk in beweging komt. De 435 pk sterke motor bromt subtiel op de achtergrond. Alleen bij kickdown of wanneer de sportstand is ingeschakeld hoor het je het kenmerkende geluid van een zescilindermotor in het interieur.
De buitenwereld trekt bijna geruisloos aan je voorbij; bij de in een mum van tijd bereikte topsnelheid van 250 km/h hoor je op de autobahn nog altijd heel weinig windgeruis. En dat terwijl we toch met een uit de kluiten gewassen auto met een lengte van meer dan vijf meter op pad zijn. We rijden met de 5,29 meter lange variant van de S-klasse, die ook te koop is in een ‘korte’ uitvoering (5,18 meter) en een XXL-variant die 5,40 meter lang is. Door de aerodynamische ingrepen aan de voorzijde en de verzonken deurgrepen die automatisch uitschuiven als ze nodig zijn, is de Cw-waarde verlaagd naar een indrukwekkende 0,22. Doordat er veel meer schuim in de kale carrosserie is gebruikt, kun je in de S-klasse zelfs de gesprekken van passagiers volgen die fluisterend met elkaar converseren.
MEER STABILITEIT EN RUST
Hellende en duikende bewegingen zijn nauwelijks waar te nemen tijdens het rijden. Het adaptieve onderstel bekommert zich om scheuren en gaten in het wegdek. Door een minimalisering van de frictie reageren de componenten nog sneller. Om dat te realiseren, maakt Mercedes-Benz gebruik van gewrichten. Het aandeel van rubberen ophangingsdelen is verminderd. Daardoor is voor de achterwielen ook een maximale stuurhoek van tien graden mogelijk. Zo beweeglijk zijn de achterwielen van de concurrenten niet. Boven 60 km/h sturen de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen, wat meer stabiliteit en rust geeft. Bij lagere snelheden zorgen in tegengestelde richting sturende achterwielen voor een betere wendbaarheid.
Kleine stuurbewegingen zorgen ervoor dat de grote S-klasse heel lichtvoetig de hoek om gaat. Zelfs in krappe parkeergarages hoef je niet bang te zijn dat de achterwielen in contact komen met de stoeprand. En dat terwijl je hoofd continu zegt dat er te weinig ruimte voorhanden is. De optionele achterasbesturing maakt het echter wel mogelijk. Als je er eenmaal aan gewend bent, laat de S-klasse zich heel nauwkeurig besturen. Hij voelt tijdens het manoeuvreren aan als een compacte auto. En het is niet alleen gevoelsmatig, want ook op papier is de draaicirkel kleiner dan die van een A-klasse. Als je het parkeren aan de S wilt overlaten, kun je gebruik maken van het doorontwikkelde Park Pilot-systeem. Het eveneens vernieuwde bedieningssysteem met de naam MBUX laat bij de eerste tests geen steken vallen. Het 12,8-inch oleddisplay is ergonomisch geplaatst, het menu oogt overzichtelijk en intuïtief, waardoor elke handeling welhaast zichzelf wijst.
Hoewel het aantal knoppen en schakelaars met 27 stuks is verminderd, mis je er niet één. De meeste zaken kun je regelen met de snel reagerende spraakbediening. Menu’s, de muziekselectie, het navigatiesysteem, de stuurwielverwarming en zelfs het rolgordijn voor de achterruit kan via spraakbevelen worden aangestuurd. Daarbij werkt het systeem anticiperend en weet het zelfs bij het commando ‘parfum uit’ feilloos dat het om het parfumeringssysteem gaat.
IRON MAN
Als je het augmented reality head-up display en het 3D-instrumentenpaneel voor het eerst samen gebruikt, is er in het begin even sprake van een visuele overkill. Er wordt een stortvloed aan informatie, deels dubbel, weergegeven in verschillende gedeelten van je zichtveld, waarbij het lijkt alsof je de wereld bekijkt door de helm van Iron Man.
Daar wen je echter niet alleen aan, je gaat het zelfs waarderen. Met de blauwe pijl van het head-up display, die als een cursor op het asfalt de weg wijst, is verkeerd rijden praktisch niet meer mogelijk. En als je niet van dit soort ‘spielerei’ houdt, dan deactiveer je de 3D-modus of schakel je naar de stand ‘Minimal’. Mocht je daar geen last van hebben, dan is het absoluut een aanrader om het AR head-up display (€ 3.617,90) aan te strepen op de optielijst.
Bij het bestellen van de S-klasse is het ook raadzaam om de optionele digitale verlichting (€ 2.287) aan te kruisen. Dan verlichten drie leds per koplampunit met 2,6 miljoen pixels de weg optimaal, waardoor rijden in het donker veel minder inspannend wordt. Verkeersborden worden extra goed verlicht; met behulp van projectie worden belangrijke instructies op de weg weer gegeven, zonder daarbij overige verkeersdeelnemers te storen. Als de verlichting passanten langs de kant van de weg uitlicht, verlicht die de gezichten daarbij bijvoorbeeld niet. Het verlichtingssysteem Multibeam Led is standaard aan boord.
Het selecteren van de motorisering en de uitrusting is nog een hele puzzel bij de nieuwe S-klasse. Je kunt op dit moment kiezen voor zescilinder benzineen dieselmotoren, maar je kunt ook even wachten tot de V8 plug-in hybride komt, die halverwege volgend jaar op de markt verschijnt en die een elektrische actieradius van 100 kilometer krijgt. Later komt zelfs nog de volledig elektrische EQS, met een indrukwekkende actieradius van 700 kilometer.
Die komt naar verwachting eind 2021 op de markt. Bovendien wordt eind 2021 de rijassistent met autonomieniveau 3 optioneel leverbaar, waarmee uitsluitend op snelwegen op één rijbaan tot een snelheid van 60 km/h de controle over de auto uit handen kan worden gegeven. Als je nu al in de modernste auto ter wereld wilt rijden, is het goed om te weten dat alle krachtbronnen voor aansprekende prestaties zorgen. Je kunt dus gerust voor de minst krachtige varianten gaan en het bespaarde geld deels investeren in het AR head-up display, Digital Light en achterasbesturing.
Daarmee ontstijgt de S-klasse het niveau van de concurrenten aanzienlijk.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Toppunt van comfort
- +Overtuigende technische innovaties
- -Voor veel features moet flink worden bijbetaald
- -Plug-in hybride nog niet leverbaar
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz S-klasse 580 e 4MATIC Lang AMG Line | Airmatic | Chauffeurspakket | Achterasbesturing | Augmented HUD | Distronic+ | Burmester | Exclusief Nappa Leder | 3D-Display | Vlakkenverwarming |
- 2024
- 8.404 km

Mercedes-Benz S-klasse 580 e 4MATIC Lang AMG Line | Chauffeur pakket | AMG pakket | Achterasbesturing | Head up display | Panorama dak |
- 2024
- 19.896 km

Mercedes-Benz S 450d 4MATIC Lang AMG Line | DRIVE PILOT | Chauffeurspakket
- 2024
- 28.137 km