Mercedes-Benz S-klasse Coupé (2018) - Test
Meer GT dan ooit
De Mercedes S-Klasse Coupé heeft na de sedan eveneens een facelift gekregen. De auto verschilt meer dan voorheen van de limousine, waardoor hij een compleet andere doelgroep aanspreekt.
Het verschil is zo groot dat we het ook wel hadden gemerkt als we net uit een Renault Clio waren gekomen, maar in dit geval stapten we na een paar dagen met de S 560 limo over in deze S Coupé. Na nog geen honderd meter was al duidelijk dat het een compleet andere auto is. Besturing en onderstel verschillen net zo veel van de sedan als van een E-klasse. De auto is meer GT dan de oude CL ooit was, wat het een interessante keuze maakt. De naam S Coupé (en daarvoor SEC) verdween in 1998 toen het model CL-klasse werd genoemd. Maar toen in 2014 weer een tweedeurs versie verscheen van de in 2013 gelanceerde S-klasse, keerde Mercedes terug naar de naam S-klasse Coupé. Nu er ook een C én een E Coupé bestaat, is de line-up duidelijk, al lijken de drie modellen wellicht wat veel op elkaar. Dat geldt niet voor de prijskaartjes. Met een zescilinder als instapper (die wel 370 pk levert) kost de S minimaal 1,5 ton en uiteraard is hij dan kaal. Een E Coupé heb je al voor 63.000 euro. Nee, de S Coupé mikt ook op Bentley-rijders en wellicht zelfs een verdwaalde Rolls-Royce Wraith-rijder. Uiteraard gaan die mensen niet voor de ‘sneue’ 450-variant, maar voor de 63 en 65 AMG–versies (de 63 is wellicht minder cool, maar wel beter).
De auto heeft uit eigen land eigenlijk geen concurrenten; de Mercedes SL en de nieuwe AMG GT vierdeurs komen er nog het meest bij in de buurt. Met de aandrijflijn van onze test-S 450 is iets opvallends aan de hand. De S 450 Coupé heeft een 3,0-liter V6, terwijl de S 450 sedan de nieuwe 3,0-liter zes-in- lijn motor heeft. Volgens Mercedes ligt de focus bij de Coupé meer op de V8, dus had de zescilinder minder haast. Het vermogen is precies hetzelfde, maar je kunt het zien aan de hoeveelheid cc’s (2.987 versus 2.996) en de CO2-uitstoot die bij de nieuwe motor lager is. Die zes-in-lijn is geweldig, ontdekten we eerder in de nieuwe CLS, maar dat doet alleen pijn als je het weet. De ‘oude’ V6 klinkt goed, is snel zat en werkt prima samen met de soepele negentraps automaat. De nieuwe V8 is gaaf, maar geen noodzaak. Als je moet kiezen, kun je het geld beter in luxe opties stoppen.
IN DE GRILLE
De facelift is voor een zeer groot deel gelijk aan die van de sedan. De auto kreeg een nieuwe neus met een nieuwe grille. De ster bleef uiteraard in die grille zitten waar de sedan hem op de neus heeft. De oled- koplampen zijn standaard en passen zich qua sterkte aan het buitenlicht aan. Van- binnen zijn de wijzigingen kleiner: de auto kreeg meer opties qua materiaalgebruik en je kunt met het spraaksysteem nu bijna alle voertuiginstellingen regelen. Het grote scherm, dat van de tellers vloeiend overloopt in het multimediascherm, is op talloze manieren te projecteren en de bediening gaat nu via de touchknoppen op het stuur. Deze zijn erg gevoelig, maar na een paar dagen ben je eraan gewend.
De bediening van de cruisecontrol is nu ook bij Mercedes naar het stuur gegaan; het systeem is bovendien gekoppeld aan de nieuwste generatie rij-assistentiesystemen. Deze autopilot werkt op zeer hoog niveau, alleen Tesla kan hem op dit moment evenaren. Van rijstrook wisselen gaat zelfs nog beter dan bij het Amerikaanse merk. Neem je het stuur zelf ter hand, dan valt op hoe- veel de coupé verschilt van de sedan. Waar die laatste het statige zeilschip met mees- terlijk comfort nog altijd als basis heeft, gekoppeld aan een goede wegligging in bochten, is de coupé merkbaar strakker, dynamischer en lichtvoetiger. Het gaat te ver om de auto te betichten van sportieve ambities, maar de dempers zijn standaard merkbaar steviger en de luchtvering is harder. Dat maakt hem minder comfortabel dan de sedan.
Iets wat overigens voor elke andere auto geldt, op wat Rolls-Royces na. Daar staat tegenover dat de coupé merkbaar beter van koers wisselt. De besturing is directer en communicatiever. Zolang de bochten niet te krap zijn, vindt de auto het prima als je hem op hoog tempo over een glooiend parcours jaagt. Het is een zeer comfortabele GT, maar wel een GT. En dan had onze testauto nog niets eens het magic body control waarbij de auto tegen de bocht in leunt. De technische gadgets en gebruik- te materialen zijn van het hoogste niveau. Van een uitgebreide stoelmassage en subliem geluid, tot een nightvision-systeem en een steengoede autopilot: de S heeft het. Grotendeels optioneel. Door zijn rij- eigenschappen mikt de coupé ook merk- baar op een andere groep kopers dan de sedan. Hij is stoerder en vraagt meer van zijn chauffeur. Daar houden we van.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Prachtige auto
- +Gt-kwaliteiten
- -Achterbank alleen voor smalle modellen
- -Nieuwe, zuinige zes-in-lijn alleen voor sedan
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (22) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.