Mercedes-Benz R 350 CDI 4Matic Lang (2012)
Alternatieve topper
De R-klasse heeft in ons land nooit echt potten kunnen breken in de ruim zes jaar dat hij op de markt is. Je kunt de R-klasse ook moeilijk in een hokje plaatsen. Het is volgens Mercedes een Grand Sports Tourer. Lees, een ideale reisauto. Daarmee kun je in alle luxe en ruimte met zes personen aan boord kilometers verslinden. De fabrikant heeft de auto voorzien van de actuele Mercedes-look.
Het interieur van deze R 350 CDI Lang 4Matic is in twotone uitgevoerd. Of liever gezegd in drie tinten, want bij Mercedes nemen ze niet de moeite om bijvoorbeeld het knoppencluster voor de elektrische ruitbediening in het bruin van de rest van het interieur uit te voeren. Dat is nog gewoon zwart. Verder is zo'n R-klasse wel heel erg M-klasse vanbinnen. Dat het een zustermodel is van die SUV en van de nog grotere GL-klasse, zie je overduidelijk. De hoge zit, de grote voorruit, het maakt de beleving stukken anders dan in een limousine. Wel is de R-klasse bijzonder praktisch. Op de tweede zitrij vertoef je heel riant, behalve op het middelste zitje, en zelfs op de derde rij zit je nog prima. Wil je daar komen, dan moet je met een hendel de stoel van de middelste rij naar voren klappen. Ook dat gaat heel simpel, waardoor de R-klasse een hoog MPV-gehalte heeft.
Sommige mensen zullen moeten wennen aan de bediening van de Mercedes. De R-klasse, heeft nog die typische 'Tempomat-stengel'. De enorme hendel links van het stuur heeft zó veel functies! Aan de bedieningshendel van de automatische transmissie bij de stuurkolom kunnen we maar niet wennen.
Krachtige drieliter
Onder de nieuwe neus zit een dikke V6-diesel met 265 pk en maar liefst 620 Nm. Let niet op de aanduiding op de kont, het is een 3,0-liter. Hij is krachtig, maar je hoort hem ook nadrukkelijk. Mercedes' 7G-tronic zeventrapsautomaat laat zich van een bijzonder actieve kant zien. Wat schakelt hij snel terug in deze R 350 CDI! We laten daarom de sportstand voor wat-ie is. Flipperen kan ook, maar we hebben er geen moment behoefte aan gehad, want de automaat functioneert prima. Geef je gas, dan lijkt de neus te willen opstijgen. Tussensprints? Je laat medeweggebruikers vertwijfeld achter en ziet hen denken: dat zo'n groot gevaarte zo snel vooruit kan! Van 0 naar 100 denderen met deze zwaargewicht kan in 8 seconden. En dat lust zeker wel een flinke slok? De acceleratiemetingen en de fotografiesessie eisen hun tol, maar toch zijn we tevreden met 1 op 9,6.
Rijden gaat in deze topper erg makkelijk. De besturing is licht, maar zeker toch ook communicatief, al blijft het precies plaatsen van zo'n bakbeest op een bochtig parcours best lastig. Je voelt duidelijk verschil tussen de dempers in de meest comfortabele en de meest 'sportieve' stand. In de stand comfort is er een aardige smak bij het uitveren, ook in de sportstand maakt het onderstel wat kabaal. Zeker als het op overhellen aankomt, merk je heel goed dat de R-klasse over SUV-genen beschikt. De integrale aandrijving komt regelmatig in actie, omdat de koets nogal beweeglijk is en dat brengt onbalans in een auto. Eer dat het nodig is, heeft het ESP natuurlijk al ingegrepen.
Oordeel
De R-klasse is geen limo, maar een heel luxe gezinsauto met SUV-techniek. De krachtige V6-diesel vormt zijn grootste attractie.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | R 350 CDI 4Matic Lang |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 7 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 90.826 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.987 cc |
Maximaal vermogen | 195 kW / 265 pk bij 3.800 tpm |
Maximaal koppel | 620 Nm bij 1.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.157 mm / 1.922 mm / 1.674 mm |
Wielbasis | 3.215 mm |
Massa leeg | 2.195 kg |
Laadvermogen | 700 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.100 kg / 750 kg |
Banden | 255/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 235 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,0 s (fabrieksopgave: 7,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,9s |
Brandstofverbruik | 8,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 223 g/km |
Lees ook
Mercedes-Benz R 300 CDI Blue Efficiency (2010)
Test: Mercedes-Benz R-klasse (2010)
Test: Skoda Elroq RS - snel, maar de beleving mist
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Lezersreacties (28) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.