Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic Ambition (2015)
Over een andere boeg
De GLC-klasse valt in het segment van de Audi Q5, BMW X3, Land Rover Discovery Sport en Volvo XC60. De hoge zit en de stoere uitstraling zijn daar belangrijke aankoopargumenten. Het leveringsgamma van de GLC is overzichtelijk: een 220d, een 250d, en een 250 op benzine. We kozen de 170 pk sterke instapdiesel.
De nieuwe typeaanduiding geeft aan dat de GLC is gelinkt aan de C-klasse. Dat zie je. Zeker als je instapt, is de gelijkenis groot. Het dashboard lijkt er zo uit overgenomen. Centraal zit een groot scherm voor het multimediasysteem. Je bedient het met de grote draaiknop tussen de voorstoelen, vanaf het stuur of bij het scherm. De automaathendel zit aan de stuurkolom. Links treffen we de bediening van de adaptieve cruisecontrol. Die werkt goed in fileverkeer en zet de auto desnoods stil. Zeker met ingeschakelde stuurassistent, die de Benz tussen de lijntjes houdt, wordt spitsverkeer een eitje. Het duurt wel lang eer de cruisecontrol besluit weer op te trekken. Door die stuurassistent en adaptieve cruisecontrol merk je dat autonoom rijden snel dichterbij komt. De techniek is er al klaar voor.
Het karakter van de versnellingsbak, besturing en demping kun je aanpassen, en de aandrijflijn kun je instellen op terreingebruik. De manier waarop de GLC bochten ingaat, doet denken aan de C-klasse. Wel voelt de besturing wat kunstmatig aan. Fijn is het standaard Agility Control-onderstel met adaptieve demping.
Kennen we de 220d in de C-klasse als rumoerig, in de GLC hoor je hem veel minder. De negentrapsautomaat schakelt zijdezacht, behalve in 'sport plus'. De motor presteert prima mits je aandringt. Zonder dat veel gedaan te hebben, komt ons verbruik uit op 1 op 13,7. Nul tot honderd duurt 9,1 seconde en de topsnelheid bedraagt 210 km/h.
Met de achterstoelen plat is er maar 550 liter bagageruimte, en de achterklep weegt zwaar. Heb je geen zin in krachtsinspanningen, bestel dan voor € 1.198 het Keyless Go-comfortpakket. Deze GLC heeft het offroad exterieurpakket, dat een grotere hellingshoek mogelijk maakt. Zoals hij hier staat, kost hij €90.154.
Oordeel
De Mercedes GLC-klasse is ten opzichte van zijn voorganger, de GLK, ruimer en heeft veel aan uitstraling gewonnen. Dat de auto sterk op de C-klasse leunt, merk je aan alles. Het design, het interieur, en – belangrijker – de rijeigenschappen. De 220d blijkt in deze auto bovendien een stuk stiller te zijn dan in de C-klasse.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Praktijkervaring BMW Z4 (E89): klapdak last of gemak?
Test: Volvo EM90 - gevalletje hygge meets hightech
Dubbeltest: Kia EV6 GT vs. Zeekr 7x – Premium power voor een bescheiden budget
Test: Toyota bZ4X (2025) - Rijden met bijgepunte EV die klaar is voor 2026
Stef kan niet zonder Volvo: zes fraaie klassiekers en voor dagelijks gebruik een XC40
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (37) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.