Mercedes-Benz E 320 CDI Combi Avantgarde (2007)
Status-stationwagen
Het instrumentarium is lekker overzichtelijk: geen centraal geplaatste knop om met een paar polsbewegingen van alles en nog wat te regelen. In de E-klasse bedien je de systemen gewoon via knopjes op de middenconsole. De onhandige plaatsing van de hendels van cruisecontrol – boven – en richtingaanwijzer – onder – aan de stuurkolom kan er echter voor zorgen dat je bij verandering van richting de cruisecontrol activeert in plaats van de richtingaanwijzer.
Achterin zit je even comfortabel als voorin. 't Is in deze klasse vanzelfsprekend dat je de interieurtemperatuur voorin links en rechts gescheiden kunt regelen. Mercedes-Benz biedt die mogelijkheid ook achterin. In dat geval beschik je over extra uitstroomopeningen naast de voorstoelen.
Hét item van de stationwagen is z'n laadruimte. In de Mercedes kun je met de achterbank in de normale positie 690 liter vervoeren. Door de vorm van de zijruiten lijkt de auto af te lopen, maar het dak is hoger dan het lijkt. Standaard is de
bagageruimte vrij rechttoe rechtaan en kaal. Wel zijn er tegen meerprijs allerlei mogelijkheden om het in- en uitladen te vergemakkelijken en ook zijn er tal van manieren om je spullen vast te zetten met haken en ogen in een in de vloer weggewerkte rail.
Bijna benzine
De dieselmotor heeft veel slechte manieren afgeleerd, terwijl het goede is behouden of zelfs verbeterd. Geen lawaai of trillingen, wel trekkracht en een geciviliseerd karakter dat weinig onderdoet voor dat van een benzinemotor. Bij het tanken wel goed opletten dat je geen benzine in de tank giet, zo gladjes draait de motor. Alleen als je gas geeft hoor je de motor, anders alleen de banden.
Mercedes' zeventrapsautomaat schakelt vloeiend en in combinatie met de motor van de 320 CDI is er van gezapigheid geen sprake. Hij maakt mede dankzij 7G Tronic weinig toeren; de bak kan in Sport en Comfort werken, maar je kunt hem ook zelf bedienen met flippers aan het stuur of door een tikje tegen de pook te geven. Er is altijd wel 'n passend verzet beschikbaar. De zeven versnellingen zijn voor het milieu, maar met deze motor zou het met drie of vier versnellingen ook prima gaan.
Dynamisch gerief
De Mercedes E-klasse blijft toch meer uitblinken in comfort dan in dynamiek. Dat is al zo met de standaardschroefveren en wordt met de optionele Airmatic-luchtvering niet minder. In de comfortstand is de Mercedes overigens wel erg week, maar als het systeem strak gezet wordt, is de auto nog steeds niet zo hard.
De Mercedes is voorzien van een elektronisch stabiliteitssysteem plus een reeks airbags en een bandenspanningsmeter, en hoofdsteunen die bij een aanrijding van achteren bliksemsnel naar boven en naar voren komen om het risico op een whiplash te beperken. Deze hoofdsteunen maken deel uit van het zogenaamde Pre-Crash-programma, dat in geval van een ongeval alle veiligheids-systemen op scherp zet.
De klasse straalt ervan af. We kunnen gerust stellen dat deze stationwagen bestemd is voor de verwende automobilist, die het zichzelf gunt om met een luxe auto op pad te gaan. Hoe luxe die is, bepaal je zelf: er zijn mogelijkheden te over om de auto's te individualiseren.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | E 320 CDI Avantgarde Combi |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 7 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 79.138 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.987 cc |
Maximaal vermogen | 165 kW / 224 pk bij 3.800 tpm |
Maximaal koppel | 540 Nm bij 1.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.850 mm / 1.822 mm / 1.496 mm |
Wielbasis | 2.854 mm |
Massa leeg | 1.785 kg |
Laadvermogen | 675 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.100 kg / 750 kg |
Banden | 245/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 240 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,1 s (fabrieksopgave: 7,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,5s |
Brandstofverbruik | 7,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 202 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.