Mercedes-Benz E 320 CDI Combi Avantgarde (2007)

Status-stationwagen

Mercedes-Benz E 320 CDI Combi Avantgarde
De Mercedes ga je na verloop van tijd waarderen. In eerste instantie is hij wat afstandelijk, maar wanneer je er langer in rijdt, groeit er wat moois. Het is een auto waarbij comfort vooropstaat, gekoppeld aan een uiterst functionele bagageruimte.

Het instrumentarium is lekker overzichtelijk: geen centraal geplaatste knop om met een paar polsbewegingen van alles en nog wat te regelen. In de E-klasse bedien je de systemen gewoon via knopjes op de middenconsole. De onhandige plaatsing van de hendels van cruisecontrol – boven – en richtingaanwijzer – onder – aan de stuurkolom kan er echter voor zorgen dat je bij verandering van richting de cruisecontrol activeert in plaats van de richtingaanwijzer.
Achterin zit je even comfortabel als voorin. 't Is in deze klasse vanzelfsprekend dat je de interieurtemperatuur voorin links en rechts gescheiden kunt regelen. Mercedes-Benz biedt die mogelijkheid ook achterin. In dat geval beschik je over extra uitstroomopeningen naast de voorstoelen.
Hét item van de stationwagen is z'n laadruimte. In de Mercedes kun je met de achterbank in de normale positie 690 liter vervoeren. Door de vorm van de zijruiten lijkt de auto af te lopen, maar het dak is hoger dan het lijkt. Standaard is de
bagageruimte vrij rechttoe rechtaan en kaal. Wel zijn er tegen meerprijs allerlei mogelijkheden om het in- en uitladen te vergemakkelijken en ook zijn er tal van manieren om je spullen vast te zetten met haken en ogen in een in de vloer weggewerkte rail.


Bijna benzine
De dieselmotor heeft veel slechte manieren afgeleerd, terwijl het goede is behouden of zelfs verbeterd. Geen lawaai of trillingen, wel trekkracht en een geciviliseerd karakter dat weinig onderdoet voor dat van een benzinemotor. Bij het tanken wel goed opletten dat je geen benzine in de tank giet, zo gladjes draait de motor. Alleen als je gas geeft hoor je de motor, anders alleen de banden.
Mercedes' zeventrapsautomaat schakelt vloeiend en in combinatie met de motor van de 320 CDI is er van gezapigheid geen sprake. Hij maakt mede dankzij 7G Tronic weinig toeren; de bak kan in Sport en Comfort werken, maar je kunt hem ook zelf bedienen met flippers aan het stuur of door een tikje tegen de pook te geven. Er is altijd wel 'n passend verzet beschikbaar. De zeven versnellingen zijn voor het milieu, maar met deze motor zou het met drie of vier versnellingen ook prima gaan.


Dynamisch gerief
De Mercedes E-klasse blijft toch meer uitblinken in comfort dan in dynamiek. Dat is al zo met de standaardschroefveren en wordt met de optionele Airmatic-luchtvering niet minder. In de comfortstand is de Mercedes overigens wel erg week, maar als het systeem strak gezet wordt, is de auto nog steeds niet zo hard.
De Mercedes is voorzien van een elektronisch stabiliteitssysteem plus een reeks airbags en een bandenspanningsmeter, en hoofdsteunen die bij een aanrijding van achteren bliksemsnel naar boven en naar voren komen om het risico op een whiplash te beperken. Deze hoofdsteunen maken deel uit van het zogenaamde Pre-Crash-programma, dat in geval van een ongeval alle veiligheids-systemen op scherp zet.
De klasse straalt ervan af. We kunnen gerust stellen dat deze stationwagen bestemd is voor de verwende automobilist, die het zichzelf gunt om met een luxe auto op pad te gaan. Hoe luxe die is, bepaal je zelf: er zijn mogelijkheden te over om de auto's te individualiseren.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model E 320 CDI Avantgarde Combi
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 7 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 79.138

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V6
Cilinderinhoud 2.987 cc
Maximaal vermogen 165 kW / 224 pk bij 3.800 tpm
Maximaal koppel 540 Nm bij 1.600 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.850 mm / 1.822 mm / 1.496 mm
Wielbasis 2.854 mm
Massa leeg 1.785 kg
Laadvermogen 675 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden245/45R17Prijzen
Topsnelheid 240 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,1 s (fabrieksopgave: 7,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,5s
Brandstofverbruik 7,6 l/100km
CO2-uitstoot 202 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum