AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
27

Doorgetrokken lijn

Mercedes-Benz CLS

  • Marc Klaver
  • Eerste rijtest
2 april 2018 om 10:19
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 10 2018
AutoWeek 10 2018

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 10 2018

Een kleine 15 jaar geleden deed Mercedes-Benz aardig wat stof opwaaien met de eerste CLS, een vierdeurs coupé die concurrerende merken inspireerde tot gelijksoortige modellen. Wereldwijd zijn er van de CLS (ja, bijna youngtimer!) al ruim 375.000 stuks verkocht. Nu is het tijd voor de derde generatie, met als grootste noviteit de nieuwe lichting zescilinderlijnmotoren. Dat belooft veel goeds.

Ja, die naam, laten we het daar eens over hebben. Eigenlijk zou deze auto, geheel in lijn met de huidige typeaanduidingen bij Mercedes, CLE moeten heten omdat hij is gebaseerd op de E en niet op de S. Maar er is al een E en een S Coupé. En laat je ook niet op het verkeerde been zetten door die C in de naam. Nee, de CLS is binnen Mercedes een geheel op zichzelf staand model. Hij is zes centimeter langer dan de huidige E en ook een tikje lager. De nieuwste lichting is wellicht iets minder extreem dan de eerste CLS, die vooral met zijn uiterlijk de tongen losmaakte. Toch is het silhouet van opzij – vooral de raampartij – door de jaren heen gelijk gebleven, net als de portieren zonder ruitframe. Het interieur, en het dashboard in het bijzonder, sluit naadloos aan op dat van de jongste modellen van Mercedes, waar het traditionele instrumentarium heeft plaatsgemaakt voor een beeldscherm van 12,3 inch. In dit geval zijn het er zelfs twee naast elkaar. De menu's laten zich vrij eenvoudig bedienen via de knopjes op het stuur. Of met de grote draai-/drukknop op de middentunnel. Ook de ventilatieroosters springen direct in het oog. Voor de vormgeving ervan lieten de ontwerpers zich inspireren door de straalmotor, een krachtbron die hen blijkbaar nog steeds inspireert. Al in de jaren 50 was deze stijl populair bij Amerikaanse auto's, omdat vliegtuigen met straalmotor toen sterk in opkomst waren. Dat tijdvak wordt daarom ook wel de jet age genoemd. Dat het materiaalgebruik en de afwerking van absolute topklasse zijn, laat zich raden. We verwachten niet anders van dit merk en zeker niet bij een auto die bijna een ton kost.


EEN BEETJE HYBRIDE

Voor de rijtest hebben we de keuze laten vallen op de 450, omdat we die motor nog niet hebben gereden. Het gaat dus om een zes-in-lijn. Waarom stapte Mercedes eigenlijk van de V6 af? "In de jaren 90 zijn we van lijn op V overgestapt, omdat we toen nog veel V8-motoren bouwden waarvan de V6 werd afgeleid. Nu is dat niet meer zo en zie je dat de sterkste zescilinders de rol van de achtcilinder overnemen", horen we van Michael Kelz, hoofd ontwikkeling CLS. De zes-in-lijn van de 450 is voorzien van EQ Boost. Dat is een startdynamo die tussen de versnellingsbak en de motor in is gebouwd en voor extra kracht zorgt bij het accelereren. EQ Boost kan kortstondig 22 pk en 250 Nm extra leveren en is gekoppeld aan een 48-volt boordsysteem. In feite kun je spreken van een hybride; een soortgelijk systeem paste Honda al toe in de Civic Hybrid, onder de naam IMA (Integrated Motor Assist). Na het indrukken van de startknop hoor je dan ook niet het typische startmotorgeluid, maar eerder een soort brom, waarna de motor tot leven blijkt te zijn gewekt. Door het wegvallen van de dynamo en de startmotor aan de zijkant van de motor, ontstond er extra ruimte voor het uitlaatsysteem.

Al die techniek is er uiteraard niet alleen voor meer kracht, maar vooral om de uitstoot van onder meer CO2 te verlagen, alsmede het brandstofverbruik. Bovendien is deze benzinemotor voorzien van een partikelfilter. De verbruiksopgave luidt 7,8 l/100 km, een optimistisch getal. Reken in de praktijk meer op 9,0 l/100 km. Afgezet tegen de prestaties en het hoge voertuiggewicht (bijna twee ton!) is dat een keurige waarde. De 450 heeft standaard 4Matic (vierwielaandrijving), net als de twee zescilinderdiesels.

ZALIGE ZESCILINDER

Om maar met de deur in huis te vallen: die motor is fantastisch. Hij geeft zijn kracht onvoorstelbaar gemakkelijk af en overtreft daarmee de 3,0-liter zes-in-lijn van de BMW 540i. Uiteraard klinkt zo'n zescilinder zalig en valt hij verder op door zijn vrijwel trillingvrije loop. Vooral indrukwekkend is het gemak waarmee de CLS van 100 naar 200 km/h sprint. Deze machine overtreft de V6 uit de huidige E43 AMG (die overigens plaatsmaakt voor de E53 AMG) en doet je daarom ook niet verlangen naar nóg meer power. De negentraps automaat is minstens zo briljant. Het onderstel en de besturing kennen verschillende modi. Kies je voor Comfort, dan wordt het allemaal wel heel erg wollig; die modus is wel heerlijk op de snelweg, trouwens. Kies je voor Sport of Sport+, dan stuurt de CLS zwaarder en voel je beter wat de voorwielen doen. Ook de demping is dan harder. Maar het is een Mercedes, dus de balans blijft zeer goed. En hij kan, mocht je er zin in hebben, ook snoeihard door bochten, zonder onder- of overstuur. Kortom: topklasse. Veel assistentiesystemen zijn standaard, inclusief Pre Safe Sound, dat je gehoor voorbereidt op het geluid dat bij een botsing ontstaat. Daarnaast is er het rijassistentiepakket 'plus' met alle toeters en bellen om semi-autonoom te rijden.

Waar de CLS niet in uitblinkt, is in interieurruimte. Voorin is het prima toeven, hoewel je ook daar al snel met je hoofd tegen het dak zit, achterin schieten hoofd- en beenruimte tekort. Bovendien moet je flink bukken tijdens het instappen, de prijs die je betaalt voor de lage daklijn. Die beperkt het zicht rondom trouwens ook, net als de vrij vlak liggende C-stijlen. Kennelijk kiest niet iedereen uit de doelgroep voor een auto met een hogere instap. Het motorenaanbod wordt nog uitgebreid met twee viercilinders, een diesel en een benzine. Die laatste zal als 350 door het leven gaan, met 300 pkcen 400 Nm. Maar eigenlijk wil je natuurlijk een fijne zescilinder in een auto als deze.

Video
  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz CLS
Mercedes-Benz Mercedes-Benz CLS

Uitgelicht aanbod

    450 AMG 368pk EDITION 1 4Matic (Shape Mat) Schuifdak ExclusiveLeder Widescreen Distronic Burmester Multibeam ComandOnline AmbientLight 360Camera DAB Parktronic 20”AMG-Black Pdc

    Mercedes-Benz CLS 450 AMG 368pk EDITION 1 4Matic (Shape Mat) Schuifdak ExclusiveLeder Widescreen Distronic Burmester Multibeam ComandOnline AmbientLight 360Camera DAB Parktronic 20”AMG-Black Pdc

    • 2018
    • 37.000 km

    € 69.950

    350 BlueTEC 258pk 9G-TRONIC

    Mercedes-Benz CLS 350 BlueTEC 258pk 9G-TRONIC

    • 2015
    • 83.716 km

    € 32.950

    450 4-MATIC Edition 1 *AMG*HUD*ACC*Widescreen*360camera*Full option!*

    Mercedes-Benz CLS 450 4-MATIC Edition 1 *AMG*HUD*ACC*Widescreen*360camera*Full option!*

    • 2018
    • 59.016 km

    € 63.950

Meer Mercedes-Benz CLS occasions

Lezersreacties (27) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz CLS specificaties
  • Mercedes-Benz CLS occasions
  • Mercedes-Benz CLS video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz CLS tests
  • Mercedes-Benz CLS gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz CLS index
Maserati Ghibli S Q4 - Mercedes-AMG CLS53 - Dubbeltest

Maserati Ghibli S Q4 - Mercedes-AMG CLS53 - Dubbeltest

Voor wie in het E-segment aan het winkelen is en wel eens iets anders wil dan een doorsnee...

Lees meer
Audi A7 vs. Mercedes-Benz CLS - Dubbeltest

Audi A7 vs. Mercedes-Benz CLS - Dubbeltest

96

Audi lanceerde onlangs de tweede generatie A7 Sportback, net nu Mercedes-Benz de derde generatie...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: sportieve knallers

    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021:...

    27
    • 16 november 2020
  • Autonieuws
    Mercedes-Benz CLS krijgt kleine opfrisser

    Mercedes-Benz CLS krijgt kleine opfrisser

    19
    • 1 oktober 2020
  • Review
    Mercedes-Benz CLS 250 d Shooting Brake (2016)

    Mercedes-Benz CLS 250 d Shooting Brake...

    10
    • 14 september 2020
  • Autonieuws
    Mercedes-Benz CLS met bescheiden 1.5

    Mercedes-Benz CLS met bescheiden 1.5

    49
    • 18 mei 2020
  • Review
    Mercedes-Benz CLS 350 d Shooting Brake (2015)

    Mercedes-Benz CLS 350 d Shooting Brake...

    2
    • 22 februari 2020
  • Autonieuws
    Nieuwe instapdiesel voor Mercedes-Benz CLS

    Nieuwe instapdiesel voor Mercedes-Benz...

    38
    • 8 juli 2019
  • Autotest
    Mercedes-Benz CLS 400d 4Matic

    Mercedes-Benz CLS 400d 4Matic

    24
    • 7 mei 2019
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Mercedes-AMG GT 63 S 4-Door wordt sterkere subtopper

    Mercedes-AMG GT 63 S 4-Door wordt sterkere...

    3
    • 4 maart 2021
  • Autonieuws
    Elektrische Mercedes-Benz EQS vanbinnen

    Elektrische Mercedes-Benz EQS vanbinnen

    14
    • 4 maart 2021
  • Review
    Mercedes-Benz S 450 Prestige Plus (2008)

    Mercedes-Benz S 450 Prestige Plus (2008)

    1
    • 3 maart 2021
  • Autonieuws
    Elektrische Mercedes-Benz EQE komt in september

    Elektrische Mercedes-Benz EQE komt in september

    14
    • 3 maart 2021
  • Test: Mercedes-Benz EQA

    Test: Mercedes-Benz EQA

    32
    • 2 maart 2021
  • Autonieuws
    Elektrische Mercedes-Benz EQS nu te reserveren

    Elektrische Mercedes-Benz EQS nu te reserveren

    16
    • 1 maart 2021
  • Review
    Mercedes-Benz GLC 43 AMG 4MATIC (2016)

    Mercedes-Benz GLC 43 AMG 4MATIC (2016)

    2
    • 28 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep