Mercedes-AMG CLA 45 – 2016 – 333.642 km – Klokje Rond
Dik 3 ton en tot 470 pk getuned, blijft dat heel?
59 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Voor de een is het een brave blauwe Benz, voor de ander een krankzinnig snelle AMG. Lex Hendriks kocht zes jaar geleden zijn droomauto, een Mercedes-AMG CLA 45, en geniet daarvan tot op de dag van vandaag met volle teugen. Hoe is de staat, na ruim drie ton?
Keurmeester Joep Schuurman windt er geen doekjes om na terugkomst van zijn lange testrit met de Mercedes CLA 45 AMG. “Waarom heeft hij zo’n gigantisch turbogat? Daar past de maan in!” Dat is inderdaad bijzonder en vraagt om een verklaring, die eigenaar Lex Hendriks uiteraard heeft, “De oorspronkelijke turbo heb ik ooit laten reviseren, want er zat speling op. Toen zijn van twee turbo’s één gemaakt.” Die heeft het volgens Lex lang volgehouden, maar uiteindelijk heeft hij toch gekozen voor een grotere. “Die heeft als nadeel dat het even duurt voordat hij goed op stoom komt, dat klopt. Voor de motor is het echter ook beter om de kracht geleidelijk op te bouwen. Op de rollenbank komt er nu 470 pk en 620 Nm uit, maar ik rijd niet met de volledige turbodruk, dus ook dat verklaart misschien het gebrek aan trekkracht bij lage toerentallen. Daarna gaat hij echt als een malle.”
Nog meer aanpassingen aan AMG 45
Andere aanpassingen zijn de intercooler, de uitlaat en een extra koeler voor de versnellingsbak. Die koelt eigenlijk iets te goed, want de olie komt niet op de juiste temperatuur. Omdat hij nu zo veel vermogen heeft, plakte Lex de rode S achterop, ook al was deze CLA er nog niet in die uitvoering. “Een wereld van verschil met mijn vorige CLA, dat was een 220d. Als sportieve auto had ik toen een Golf R. Met de AMG 45 heb ik nu twee auto’s in één, al is hij niet zo zuinig als die diesel.”
Slechts twee opties ontbreken
Dat Lex juist deze CLA kocht, is geen toeval, al stond bij voorbaat vast dat het een AMG zou worden. Hij heeft er best lang naar gezocht, zo horen we. “Ik heb een proefrit gemaakt met een zilverkleurige, een pre-facelift. Totdat ik deze zag in een magazine en er meteen verliefd op was. Meer dan een jaar later stond hij te koop bij een Mercedes-dealer.” Lex hoefde geen seconde na te denken en legde meteen telefonisch contact. “Hij heeft bijna alle opties. Alleen het skiluik in de achterbank en de adaptieve cruisecontrol ontbreken.”
Extra garantie bijgekocht
Gelukkig kocht Lex er destijds extra garantie bij, want na een jaar of twee was er een olielekkage waarvoor de complete motor eruit moest. Dat zou hem zonder garantie een flinke duit hebben gekost. En al drie dagen na aflevering barstte er een koelwaterslang. “Later heb ik nog eens een olielekkage gehad, wat kwam door een fout van de garage. De nokkenassensor trilde los. Het begon enorm te stinken, dus ik ben meteen gestopt om schade te voorkomen.” Verder is het vooral heel erg veel genieten, zegt hij. Als het moet, is de AMG belachelijk snel en dat kwam hem ooit duur te staan. “Ik reed laat in de avond over de A6 door de polder en kon de verleiding niet weerstaan om even voluit te gaan. Je raadt het al: ik werd geflitst. Dat kostte veel geld en een tijdje zonder rijbewijs. Sindsdien ben ik een stuk voorzichtiger.”
47.000 kilometer per jaar met een AMG
Ruim 47.000 kilometer per jaar reed Lex met zijn CLA, dat is niet niks. Daar zitten vijftien retourtjes naar Marbella bij. Wat zegt u? Dat is vijfduizend kilometer per keer! “Mijn ouders wonen daar en ik ga er minstens twee keer per jaar voor langere tijd heen. Meestal vertrek ik aan het begin van de avond en dan ben ik de volgende ochtend net over de Spaanse grens. Het kost wat benzine en de nodige blikjes Red Bull, maar ik zie er nooit tegenop. Verder ben ik al meerdere keren naar Italië geweest om te skiën en ik ben veel voor mijn werk onderweg in Nederland.”
Blijvertje
Joep is druk doende met zijn keuring, maar tot nu toe blijft het alleen maar bij de aantekeningen die hij tijdens de proefrit maakte. Op de afdekplaat van de motor prijkt de handtekening van de man die de viercilinder in elkaar schroefde, zoals dat gebruikelijk is bij AMG. Lex is duidelijk zuinig op zijn auto en laat hem goed onderhouden. Afgezien van de technische aanpassingen lijkt de rest nog origineel. “Aan het onderstel heb ik niets gedaan en dit zijn de wielen waarmee hij destijds is afgeleverd. De enige wijzigingen aan de buitenkant zijn de extra vleugeltjes op de voorspoiler, de grille is zwart gespoten en er zitten net nieuwe typeplaatjes op. Inclusief die rode S. Het stuur komt uit een C63 AMG. Ik heb besloten om deze auto nooit weg te doen. Ik word er nog steeds blij van. Gelukkig brengt de keuring mij niet op andere gedachten.”
Wat mankeert eraan?
Auto trilt wat bij rijden op de snelweg, voorbanden zijn licht gecupt
Auto trekt een beetje naar rechts
Schokdempers achterzijde voelen matig
Auto voelt lui onderin toeren, maar dit zal door de grote turbo komen
Voorbanden zijn aan de binnenkant wat meer versleten
De mening van Carrec Technocenter
“Ik schrok even van het turbogat, maar verder valt er weinig aan te merken op deze Mercedes-Benz. De technische staat is zeer goed.”
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | CLA 45 AMG 4MATIC |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 68.495 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.991 cc |
Maximaal vermogen | 280 kW / 381 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 475 Nm bij 2.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 56 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.630 mm / 1.777 mm / 1.432 mm |
Wielbasis | 2.699 mm |
Massa leeg | 1.485 kg |
Laadvermogen | 590 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 235/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,6 s |
Brandstofverbruik | 6,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 162 g/km |
Lezersreacties (59) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.