Mercedes-Benz B180d – 2016 – 530.774 km – Klokje rond

Stralende ster

49 reacties

Video

Als je zegt dat Dick Regelink uit Lathum wel wat heeft met Mercedes-Benz, dan doe je hem ernstig te kort. Hij is een regelrechte fan. En niet alleen in woorden, ook in daden. Anders rijd je niet meer dan een half miljoen kilometers bij elkaar in je B-klasse.

Dick Regelink uit Lathum heeft een Volkswagen Tiguan gereden, maar werd teleurgesteld door de vele elektronische problemen. Er kwam ook een V40 Cross Country voorbij als leaseauto. En vroeger, bij de kleine Dickie thuis, stond er een Opel voor de deur. Op een dag toen kwam zijn schoonvader echter op de koffie met diens Mercedes E-klasse. Dick een blokje om en… Toch maar eens proefrijden in een B-klasse van dat merk. De rest is geschiedenis. Hij is inmiddels aan zijn tweede B-klasse toe. Toen ook die zijn leaseperiode erop had zitten, nam Dick hem over van de leasemaatschappij, puur omdat hij hem niet kwijt wilde. Nu staat er zomaar vijf ton op de klok. En omdat het vandaag een speciale dag is, neemt Dick zijn zoon Ivar mee naar de keuring met de klassieker die zij samen hebben opgeknapt: een SL. Juist ja, ook een Benz. Het lijkt de tv-serie 'Het kleine huis op de prairie' wel!

Speciale stoel

Zijn eerste B-klasse, een auto van de zaak, kwam in 2013, ging tot twee ton en moest eruit in 2016. “Die beviel me heel goed. Dus was het voor mij geen moeilijk verhaal welke auto de opvolger zou worden”, kijkt Dick terug. Hij koos opnieuw voor een B. Deze 180d dus, van bouwjaar 2016. Wel liet hij er een speciale stoel in zetten en hij ging rijden. Het hele land door, want zijn werkgever Landal zit overal en heeft overal bezittingen waar Dick iets mee moet. “Zodoende ben ik ook vaak in Duitsland onderweg. Het is zeker geen sportieve rakker, zo’n B, maar voor mijn mobiliteit is het de perfecte kar. De hoge zit is rustgevend en ook de actieradius is fijn. Als ik niet gek doe, haal ik zo een verbruik van 1 op 19 tot 20. De motor loopt dan prachtig rond, ver op de achtergrond. En ik geniet van de muziekinstallatie van Harman Kardon aan boord. Dat was een optie die ik echt de moeite waard vind als je vijftig- tot zestigduizend kilometer per jaar onderweg bent. Ik krijg een echt Mercedes-gevoel in deze auto, al is het niet het meest flitsende model van het merk. Ik voel me er ook veilig in. Dat vind ik heel belangrijk. Ik ben een broer verloren in een verkeersongeval, dan sta je daar misschien meer bij stil.”

Balen was het dat er twee aanslagen zijn gepleegd op de donkere B-klasse van Dick. “Een oudere man was op een rotonde onwel geworden en zeilde zo linksvoor tegen mijn B aan. En ik had nog een aanvaring met een Duitse dame die verzuimde voorrang te verlenen. Kaboem! Scheisse!”

Vreemdgegaan

Keurmeester Tim de Leeuw is behoorlijk positief als hij terugkomt van de proefrit met de B van Dick. “Hij rijdt goed hoor, met zijn half miljoen op de teller. We gaan eens even kijken hoe het verder met de auto is gesteld.”

Maar eerst: wat verwacht Dick van de keuring en wat is zijn doel? “Vijf ton is natuurlijk niet niks. Het is ook een kilometerstand waarbij je scherper op de kosten van het onderhoud gaat zitten omdat er simpelweg meer onderhoud nodig is. En hoewel ik hem altijd bij de dealer heb laten onderhouden, ben ik kortgeleden een keer vreemdgegaan voor een klus. Ik ben benieuwd wat er nog meer aan zit te komen en hoop dat dat meevalt. En dan wil ik eigenlijk van Tim antwoord op de vraag: zal ik hier mee doorrijden?” Tja, dat willen we allemaal wel, maar ook Tim kan niet door een motorblok of versnellingsbak heen kijken. Eerst maar eens inventariseren wat de puntjes precies zijn...

Hé, wat is dat? Daar rolt een prachtige klassieke SL de werkplaats van Carrec binnen, met achter het stuur een jonge, blonde knaap, op weg naar het uitgaanscentrum van Soesterberg. Zeker weten dat hij daar aandacht gaat trekken met de Amerikaanse SL uit 1982, die er prachtig uitziet. “Huisvlijt van mijn zoon Ivar en mij”, glundert Dick. Hier rolt zo maar de auto van Sue Ellen uit Dallas het verhaal binnen. En had Bobby, de zoon van JR, ook niet zo’n SL? Dick verrast ons: hij komt naar Klokje Rond met een brave B met bescheiden dieselmotor, maar na kantoortijd stapt hij lekker in een 380 SL met achtcilindermotor en 86.000 mijl op de teller.

“Dat is ook een verhaal. Ik wilde altijd een mooie, oude klassieke cabrio opknappen. Nou, in 2020, tijdens corona, kwam alles samen. Meer tijd om thuis dingen te doen. Mijn vrouw had een atelierruimte gekocht waar ook nog wel een auto bij kon. En ik had een zoon die mee wilde doen. Deze SL komt uit de Verenigde Staten en ik heb hem gekocht op basis van drie foto’s. Toen de auto hier aankwam, schrok ik me rot. Echt álles was versleten. Het werd een mega-project, samen met mijn zoon. Hij is inmiddels gekeurd, dus we rijden!”

Geen storingen

Terug naar de echte wereld, die van de B 180d. Tim vindt nog wel wat zaken terwijl wij een beetje rond de SL hangen. “Vanbinnen en vanbuiten ziet de auto er bijzonder goed uit en zijn er eigenlijk geen dingen die weggeven dat de auto meer dan een half miljoen kilometer achter de kiezen heeft.”

Alles functioneert eigenlijk nog prima, zegt Tim. “De elektronische zaken doen het gewoon netjes en er zijn geen noemenswaardige storingen aanwezig in de auto.” Bij die jongens van Carrec komt er altijd nog een ‘maar’ achteraan en juist dat maakt ze zo waardevol. Met name aan het in- en uitlaatsysteem is wat werk aan de winkel.  Zo zijn er nog wat zaken. Tim: “Alle andere dingen hangen samen met die enorme kilometerstand. Het is niet allemaal groots en duur, maar opgeteld is het toch wel wat.”

Het lijkt een typisch geval van: ‘En wat nu?’, want in de basis is dit een goede auto. Aan de andere kant moet je wel opnieuw investeren in een auto, die al meer dan een half miljoen op de klok heeft staan. Wil je dat Dick? “Dat is een goeie. Daar ga ik nog eens even diep over nadenken.” Wij zouden, op basis van de lijst van Tim, doorgaan met deze B.

Eigenaar Mercedes B180d

Naam Dick Regelink
Bouwjaar 1967
Woonplaats Lathum
Beroep senior asset manager bij Landal
Eerste auto Nissan Cherry
Vorige autoMercedes-Benz B-klasse en daarvoor een Tiguan.
Wat zou je aan de auto willen veranderen? "Het imago van een oudemannenauto… en de ruitenwissers tikken iets."
Langste reis met deze auto "Naar Napels en Pompeï."

Onderhoudshistorie

Februari 2017 Motorolie en -filter vervangen
Juni 2017 Motorolie en -filter vervangen
November 2017 Luchtfilter, brandstoffilter, motorolie en -filter
Februari 2018 Remblokken voor en achter, automatische-transmissieolie en filter, motorolie en -filter
September 2018 Motorolie en -filter, remvloeistof
Januari 2019 Interieurfilter, batterijsleutel, luchtfilter, brandstoffilter, motorolie en -filter
Mei 2019 Motorolie en -filter
Augustus 2019 Automatische-transmissieolie en filter, distributieriem vervangen, motorolie en -filter
December 2019 batterijsleutel, motorolie en -filter
Juni 2020 Luchtfilter, brandstoffilter, motorolie en -filter
December 2020 Remblokken voor, motorolie en -filter, remvloeistof
Oktober 2022 Remblokken voor en achter, motorolie en -filter

Alles is bekend van de B-klasse. De kosten voor onderhoud bij de officiële Mercedes-Benz-dealer (Wensink, in Zwolle) bedragen €12.000. Voor banden is Dick op pad geweest en sloeg door de jaren heen €1.400 stuk op zomer- en winterbanden. Kort voor de Klokje Rond-keuring ging Dick buiten de Mercedes-Benz deur nog een keer voor groot onderhoud, met distributieriem en waterpomp en remschijven rondom met blokken voor en achter: €1.436.

Wat mankeert eraan?

  • Tijdens start-stopacties slaat de motor wat langzaam aan.
  • Airco geeft een bijgeluid.
  • Fluit hoorbaar vanaf het uitlaatsysteem door een lekkende pakking.
  • Stuur staat scheef bij rechtuit rijden.
  • Diverse rammeltjes vanuit het onderstel bij rijden over slecht wegdek.
  • Auto is links- en rechtsvoor overgespoten.
  • Duidelijke uitlaatgaslekkagesporen in de buurt van het EGR-systeem.
  • Peilstok zat vast in de vulbuis.
  • Minimale droogtescheurtjes in een aantal ophangrubbers en motorsteunen.
  • Inlaatsysteem lekt wat olie op diverse plekken (intercoolerbuisaansluitingen).
  • Koelslang onder de intercoolerbuis is iets aangetast door de gelekte olie.
  • Stabilisator-verbindingsstang rechtsvoor heeft speling.
  • Hitteschild van de achterdemper hangt los.
  • Langsarmrubber van de achterwielophanging begint los te komen van de metalen bus.
  • Achterbanden zijn oud (2010) en vertonen droogtescheurtjes.

De mening van Carrec Technocenter

"Tijdens het rijden wordt iets beter duidelijk dat het gaat om een auto met een hoge kilometerstand. Zo staat het stuur niet recht bij rechtuit rijden, rammelt het onderstel iets op een slecht wegdek en voelen de dempers niet helemaal fris meer aan.

Wat het meest opvalt, is de hoge fluittoon tijdens het accelereren in lage versnellingen. Dit geluid is afkomstig van een lekkage aan het uitlaatsysteem. Ook onder de auto zijn wel een aantal zaken te vinden die beter kunnen, maar los van de uitlaatgaslekkage en de oude achterbanden is het helemaal geen verkeerde auto. Wat mij betreft een goede prestatie en een duimpje waard."

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model B 180 d
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 38.269

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.461 cc
Maximaal vermogen 80 kW / 109 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 260 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.393 mm / 1.786 mm / 1.557 mm
Wielbasis 2.699 mm
Massa leeg 1.365 kg
Laadvermogen 635 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 730 kg
Banden195/65R15Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,9 s
Brandstofverbruik 4,0 l/100km
CO2-uitstoot 104 g/km

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz B-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (49) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum