Mercedes-Benz A 210 Evolution (2003)

Spoorzoekertje

Mercedes-Benz A210 Evolution
De Mercedes A210 Evolution heeft zeker de looks van een snelle versie, maar hij mist net een beetje échte sportiviteit. Toch doet deze A het zo gek nog niet.

Er is iets vreemds met de Mercedes A210 Evolution. Bij Mercedes is het toch een wet dat de snelste versie AMG heet? Kennelijk geldt dat voor de A niet. AMG, de sportieve poot van Mercedes-Benz, heeft zich wel bemoeid met deze Evo, maar blijkbaar niet genoeg. Want veel verder dan wat uiterlijk vertoon gingen de heren van AMG niet. De motor van deze A210 heeft dus geen AMG-stempel; dat zou ook niet helemaal terecht zijn met een vermogen van slechts 140 pk. Met de 2,1-litermotor van de A210 is niets spannends gebeurd. Geen turbo, geen compressor, helemaal niets, niet eens vier kleppen per cilinder! Vandaar dat het vermogen blijft steken op 140 pk. Maar ondanks een leeggewicht van ruim 1.100 kilo is het toch niet behelpen met de A210 Evolution.

Spijkerhard
Op slingerwegen verrast deze A210 Evolution. We hadden verwacht dat hij door zijn hoogte voor geen meter de bocht om zou willen. Dat ie zou overhellen en ondersturen, dat zou logisch zijn; daar hebben de standaard-A'tjes immers ook last van. Natuurlijk, zo hard als een Mini kun je niet hoeken, maar die A doet het helemaal zo gek nog niet. De Mercedes blijft neutraal de ingezette lijn volgen en is stukken minder onderstuurd dan de andere A's. Overhellen doet ie eveneens niet en da's ook niet gek, want hij is zó spijkerhard geveerd dat dat fysiek onmogelijk is. Alleen het binnenste voorwiel verliest daardoor af en toe het contact met de weg. Wie het ESP ingeschakeld laat, zal dat alleen merken doordat het gas plotseling wordt teruggenomen. De harde onderstelafstemming heeft helaas een nadelige invloed op het comfort. De A210 Evolution filtert de hobbels en richels niet weg, hij stuitert eroverheen. Bovendien is hij met z'n brede laagprofielbanden erg spoorgevoelig. Het is alsof ie geulen in de weg kan ruiken, want hij zoekt ze haast vanzelf op. Nog een puntje van kritiek: waarom heeft de Evo geen zesbak? Vanaf 120 km/h heb je continu de neiging door te schakelen.

Looks
Om de Evolution een topmodelwaardig uiterlijk mee te geven, heeft Mercedes flink gewinkeld bij AMG. Daar werden bijvoorbeeld de 17-inch velgen gehaald, die voor een groot gedeelte het uiterlijk bepalen van de A210. Verder werd de achterspoiler subtiel verlengd en hebben de koplampunits een lichtblauwe gloed. Nogal in het oog springt tot slot de dikke dubbele uitlaat, die zorgt voor een aangename brom. En daarmee klinkt deze A210 werkelijk sportief. De stoelen zijn bekleed met leer en alcantara, maar verdienen het predikaat 'sport' niet. De leuningen zijn smal en hebben geen opstaande randen waardoor er nogal wat steun in je rug ontbreekt. De zitpositie vraagt ook wat gewenning. Je zit namelijk vrij hoog in de A-Klasse, maar omdat de bodem van de auto zo dik is, staan de stoelen niet ver boven de vloer. Je benen liggen dus behoorlijk horizontaal. Eigenlijk zit je net als in een Mini, alleen flink wat centimeters hoger boven het asfalt. Wel de looks.De Mercedes A210 Evolution heeft zeker de looks van een snelle versie, en is ook snel, maar hij mist net een beetje échte sportiviteit. En die spoorzoekerij is ook wel irritant. Deze A laat het dus een beetje afweten op het gebied van comfort en spierballen, maar z'n prijs van 31.600 euro is wel mooi. Wij reden een lange versie en die is 1.550 euro duurder dan de 'standaard'- versie. Maar daarvoor krijgt u 17 centimeter extra.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model A 210 Evolution
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 31.850

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.084 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 205 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 54 l
Lengte / breedte / hoogte 3.606 mm / 1.719 mm / 1.575 mm
Wielbasis 2.423 mm
Massa leeg 1.055 kg
Laadvermogen 485 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 400 kg
Banden205/40ZR17Prijzen
Topsnelheid 203 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,6 s (fabrieksopgave: 8,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,2 s / 7,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,8 s / 12,3 s
Brandstofverbruik 7,9 l/100km
CO2-uitstoot 190 g/km

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

Lease'm
Mercedes-Benz A 180 Business Solution
€ 679
 

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum